Avatar billede viborg2000 Mester
02. november 2015 - 18:35 Der er 3 kommentarer

DVD samling

Hej...
Er der ikke nogen der kan hjælpe mig..

Jeg har en meget stor samling af DVD, som jeg som så mange andre gerne vil have lagt ned på min NAS HD

Jeg har et TV med DLNA

Jeg er meget træt af den måde at mine film vises på TV, da den viser alle filer, hvor jeg gerne vil have et billede af filmen som man kan vælge og se,

Skal jeg ud og købe feks. Google crome eller andre enheder og hvilket fil format skal jeg lægge alle filmene ind med ( findes der noget software der kan hjælpe )

Skriv gerne for uddybende svar--
Avatar billede claes57 Ekspert
02. november 2015 - 19:13 #1
den optimale, tabsfrie måde at gemme film på, er ved at gemme en iso-kopi af diske. En del er krypterede, så du skal have et program, der kan pakke dem ud - også kommende algoritmer. Typisk vil det være et abonnement, så du altid har nyeste opdatering.
En virtuel afspiller kan så klare visningen.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. november 2015 - 20:01 #2
Er det vigitgt for dig at gemme DVD-menuerne, eller er det nok med selve filmene + evt. ekstramateriale?

Det gratis MakeMKV (www.makemkv.com) tager en tabsfri kopi af filmen (inkl. kapitler, ekstra lydspor og understekster i det omfang, du vil overføre dem). Det går hurtigt, fordi indholdet ikke omkodes. Det lægges blot i en MKV-fil (evt. ekstramateriale lægges i givet fald i en separat MKV-fil).

Jeg vil personligt anbefale MKV (Mmatroska) som bevaringsformat frem for ISO. Men som Claes skriver, så er det kun med ISO (meget pladskrævende), at du bevarer menuerne. Til gengæld er der mig bekendt ikke noget medieserver-software, som kan læse ISO. Al software (bortset fra AppleTV) kan som udgangspunkt læse MKV.

Har ikke selv den helt store erfaring med DLNA, men her er nogle forslag:
http://www.topnettricks.com/dlna-media-servers-for-windows-8/
http://sourceforge.net/projects/unimediaserver/

Chromecast har lige som AppleTV en del begrænsninger mht. formathåndtering. Hvis du vil ud i den slags, kan du også bruge MiraCast (trådløs HDMI standard). Det kræver blot en ledig USB og en HDMI indgang på dit TV. Så kan du streame alt fra din computer (eller mobilenhed) til TV-skærmen.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
03. november 2015 - 08:21 #3
hvis du ripper dem alle til ISO får du som andre også nævner - det hele med.
du kan spare lidt plads hvis du piller ting ud af iso-filen - men som regel er det jo ikke det russiske lydspor, undertekster eller ekstra materiale der fylder - så det er sjovere at have hele filmen som ISO.

du kan også bare kopiere indholdet af disken til en mappe og så spille derfra, men så er det lige det med at vælge den rette fil til at starte med.

VLC kan spille både ISO og direkte kopierede mapper. Hvis du trækker hele Video_TS mappen til VLC vinduet, spiller den det hele ligesom en DVD.

Hvis du på en computer installerer mediabrowser / Emby https://emby.media/ .. og så installerer DaemonTools (i en meget gammel udgave kører det glattest -  helst fra 2010 eller før) - så skal du bare lægge alle dine film i hver sin mappe (mappe navnet skal så være det samme som filmen hedder på IMDB og med udgivelsesårstal i parentes...) .. eks.

Top Gun (1986)

i denne mappe kan du så lægge filmen .. uanset om det er ISO, MKV, Video_TS, MP4 eller hvad du nu finder på..

Så bygger emby selv hele biblioteket op med covers, baggrundsbilleder, beskrivelser af filmene, skuespillere, ratings fra imdb, og rottentomatoes osv.

Og så kan det integreres med WindowsMedieCenter hvis man vil det.