Avatar billede madslennart Novice
05. november 2015 - 09:41 Der er 13 kommentarer

Excel - vis de celler den "tæller fra"

Hej,

Jeg håber i kan hjælpe mig med dette spørgsmål:

Jeg bruger en TÆL.HVISER-funktion i excel.

Formelen virker, jeg har ikke lavet en fejl et sted i de værdier den henter informationerne fra.

Kan man på en måde få Excel til at vide fra hvilke celler den henter værdierne?

Derved vil jeg nemt og hurtigt kunne finde fejlen..

HÅber i kan hjælpe..
Avatar billede madslennart Novice
05. november 2015 - 09:45 #1
Rettelse til spørgsmålet:
"formlen virker - jeg HAR LAVET EN FEJL ET STED I DE VÆRDIER DEN HENTER  informationerne fra"
05. november 2015 - 09:58 #2
På fanen Formler findes punktet 'Evaluer formel'.
Avatar billede madslennart Novice
05. november 2015 - 10:05 #3
erikjuul - det virkerede ikke.

Jeg ville gerne have den markerede de respektive celler den henter informationerne fra.

Ved ikke om det kan lade sig gøre?
Avatar billede store-morten Ekspert
05. november 2015 - 10:14 #4
Prøv at dobbelt klik på celle med formlen
05. november 2015 - 10:15 #5
Hej
I Excel 2013:
Fanen Formler --> Gruppen Formelrevision --> Knappen <Spor forudgående>

sætter pile på hvilke celler formlen henter fra.

f.eks i celle A3:
=Sum(A1+A2)
vil vise en pil fra A1 gennem A2 til A3 hvor der er "dotter" i celle A1 og celle A2 og en pil i celle A3

Alternativt kan du trykke F2 (dobbeltklikke) så er der farvemarkeringer hvor de forskellige dele af formlen får en farve og de steder hvor der "tages" fra får samme farve.

f.eks:
=Sum(A1+A2)
vil teksten A1 være blå og der vil være en blå ramme om celle A1.

Håber at det hjælper dig.

med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede madslennart Novice
05. november 2015 - 10:28 #6
Hej alle

Tak for jeres forslag ind til videre.

Det er mere "avanceret" end det.

Spor forudgående- kan ikke finde de respektive celler.

Jeg kan ikke bruge F2, da det bare viser området den henter fra.

Jeg har et dokument på 1000 kolonner, hvori formlen selv henter de oplysninger ud fra diverse kriterier.

Og da jeg ikke kan finde fejlen vil jeg vide præcis hvilke celler den tæller, så jeg ud fra det kan finde fejlen.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. november 2015 - 11:28 #7
Avatar billede mccookie Seniormester
05. november 2015 - 11:47 #8
Læg et svar
Avatar billede madslennart Novice
05. november 2015 - 12:17 #9
Virker ikke. Den returnerer med en sum.

Men det jeg skal bruge er de enkelte celler.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. november 2015 - 12:21 #10
"Step in" knappen
"Hent værdi"
05. november 2015 - 14:28 #11
Hej igen
Det lyder som om du har skrevet en større "kombi"-formel hvor du har puttet flere kriterier ind i samme formel.

Jeg ville tage den "tunge" vej:
¤ slette alt indhold i de 1000 kolonner
¤ indsætte nogle testdata som jeg kan styre og regne efter i hovedet.
¤ bygge kriterierne op et af gangen i hver sin celle, så jeg kan finde fejlen.
¤ indsætte "levende" data i kolonnerne
¤ når resultaterne ser korrekte ud, så vil jeg enten kombinere formlerne i en celle eller samle dem med en ny formel og skjule cellerne. Det sidste vil være lettere at gå til hvis du senere skal rette.

mvh

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede jens48 Ekspert
05. november 2015 - 21:35 #12
Har du prøvet at bruge F5 Gå til og så vælge formler med fejl i?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. november 2015 - 12:38 #13
Jeg ved ikke om du har fået løst opgaven. Hvis ikke kan det her måske være til inspiration:

http://www.gratisupload.dk/f/8ug9mdlx0r/