Avatar billede Nepo Praktikant
05. november 2015 - 13:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

For lidt lagerplads

Jeg har købt en HP 13 - c102no til mine studier, men finder hurtigt ud af, at der ikke er nok plads på comuteren og at jeg ikke kan have de ønskede programmer. Jeg har ved siden af et memorycard, så mine dokumenter ikke optager yderligere plads.

Mit spørgsmål er:

Kan jeg på en måde manipulere og lager programmerne andre steder? Jeg fornemmer et nej.
Hvad kan jeg så ellers gøre?
Avatar billede Slater Ekspert
05. november 2015 - 13:03 #1
Det er en stream laptop, den er ikke beregnet til at installere ting på. Det er en særlig type computer kun beregnet til at bruge web- og cloud services på, som Google Docs og streaming-tjenester.

Den har dog to USB-udgange, så hvis du ikke bruger dem begge, kan du købe en ekstern harddisk eller et stort USB-stick at sætte i. Det kan du sagtens installere ting på, men det kræver naturligvis at den er sat til hver gang du skal bruge dine programmer.
Avatar billede Nepo Praktikant
05. november 2015 - 13:24 #2
Jeg har allerede et memorycard. Et stort på 120 GB.  Kan der så være programmer på det? Mere konkret,  kan jeg flytte nogle af de programmer hen til mit memorycard?
Avatar billede Slater Ekspert
05. november 2015 - 13:31 #3
Æh, jeg har godt nok ikke selv forsøgt at installere til et memory card før, da jeg ikke lige har haft brug for det, men jeg vil stærkt gå ud fra, det fungerer som alt andet. Hvis det har sit eget drevbogstav, så vælger du bare at installere til det.

Dog, hvis du mener apps fra Windows Store, så er det ikke muligt endnu. Det er en opdatering der kommer senere ifølge Microsoft, men kan på nuværende tidspunkt ikke lade sig gøre.

Manuelt installerede programmer bør virke fint. Men at flytte dem efter de er installeret er ikke en god idé. Det kræver som regel besværlig redigering af registreringsdatabasen. Afinstaller og installer dem igen i stedet.
Avatar billede Nepo Praktikant
05. november 2015 - 15:21 #4
Memory kortet har ikke et separat drev, altså bogstav. Men jeg har et separat harddisk,  som jeg kan benytte mig af. Altså jeg vil kunne installere min office pakker fx? Det virker bare som om den pakke også er en applikation.  Hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede Nepo Praktikant
05. november 2015 - 15:22 #5
Mange tak for en hurtig og yderst brugbar  hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
05. november 2015 - 23:13 #6
tillykke til med din  HP 13 - c102no  :) så kan jo køre unbutu på den er gratis http://www.ubuntu.com/download/desktop ta 32-bit det er en iso den pack du ud til en usb med winrar http://www.rarlab.com/download.htm og booter du kan og køre den live fra usb og der kan du få apps til den https://apps.ubuntu.com/cat/  det med at køre programmer fra en usb det kan du godt med nogle det kræver at du ender fxks med office og så skal du køre kommando usb \Program Files\Microsoft Office så kan det godt køre lit langsom
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2015 - 00:17 #7
Avatar billede Nepo Praktikant
20. november 2015 - 21:35 #8
Hej alle

Mange tak for jeres meget brugbare svar. Jeg har dog fået sådan en mail, hvor der stod, at mine spørgsmål stadig var åbne. Hvordan lukker jeg dem og giver folk de nødvendige point?
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2015 - 22:39 #9