Avatar billede depet Novice
08. november 2015 - 00:03 Der er 9 kommentarer

Excel makro: konstant indsætte indsætte værdier fra udklipsholder

Jeg har en udfordring i form af en masse data der skal hentes fra et program og kopieres til Excel.
Jeg tænkte her om det var muligt at få en makro til konstant at indsætte data fra udklipsholderen og straks tømme den igen?
Er det muligt at få Excel til at kører på den måde i baggrunden indtil man stopper den?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. november 2015 - 15:14 #1
Hvilket program er der tale om?
Hvordan præsenteres data i dette?
09. november 2015 - 10:55 #2
Hej Depet

ActiveSheet.paste svarer til CTRL+V

Du kan også godt have Excel til at køre minimeret eller med visible = false, men du skal have fat i Excel inden du kan sætte ind.

Hvis det er fra et andet officeprogram f.eks. Access kan du skrive VBA-kode i Access der skriver direkte i en Excel-fil.

Hvis det er et helt andet program afhænger det af om du kan tilføje kode i programmet, der kan danne et Excel-objekt og skrive til det.

Ellers skal være et script eller andet form for program. Der findes tredje-parts-programmer der tillader dig at læse windows - clipboard eller du kan skrive det i VB.Net eller lign. Men spørgsmålet er om det bliver lettere for brugeren end at skifte til Excel og sætte ind. Bare at tage "alt" der kommer til clipboard kan give overraskelser f.eks. hvis en bruger glemmer at programmet kører og så kopiere en festsang til tante Agathe, så du er nød til en eller anden form for (bruger)styring.

Har du ikke mulighed for at:
a) eksportere data fra det andet program?
b) lave et dataopslag ved hjælp af en dataconnection?

det syntes jeg fungere bedre.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede depet Novice
10. november 2015 - 08:19 #3
Hej
Der er tale om et helt andet program (økonomisystem). I dette økonomisystem fandt jeg ud af at der også var mulighed for at lave makroer , og på den måde har jeg tænkt lidt frem og tilbage på hvordan jeg ville være i stand til at køre en makro i økonomisystemet og få det indsat i en excel.
Jeg har fået vores økonomisystem til at åbne og indsætte i excel ÉN gang, men ved ikke hvordan man kommer tilbage til økonomisystemet fra excel.
Det er også grunden til at jeg kom i tanker om det var muligt at få excel til konstant at indsætte værdier, skiftevis i kolonne A og B.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. november 2015 - 09:08 #4
Hvilket økonomisystem er der tale om?
Avatar billede depet Novice
10. november 2015 - 09:51 #5
Undskyld, Det er "tn3270 emulator" jeg bruger
10. november 2015 - 10:21 #6
Hej Depet
Er "tn3270 emulator" ikke en terminal til en Mainframe??

Hvis jeres økonomisystem køre på en Mainframe er det en ekstra grund til at finde en anden løsning end udklipsholderen.

Du bliver nød til at finde ud af hvilken database jeres økonomisystem bruger. Hvis den f.eks. bruger en SQL kan man lave opslag fra Excel og på den måde hente oplysningerne.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede depet Novice
17. december 2015 - 20:10 #7
Jeg må desvære ikke komme så langt ind i systemet. Det eneste jeg ved er at jeg kan køre en makro i den terminal, ja og at jeg kan åbne Excel efterfølgende og få en makro til at indsætte værdier så snart min Excel åbner.

Man kan også samle det kopieret data i en udklipsholder (op til 64 kb), vil jeg også har set muligheder ved.
Jeg kan nu måske spare de mange gange frem og tilbage.

Dog har jeg stadig brug for at komme tilbage til terminalen/Emulatoren.

Jeg ved ikke om det er et umuligt projekt for mig med de midler jeg har?

På forhånd tak, og undskyld det sene svar.
21. december 2015 - 12:21 #8
Hej
Så skal du ud i noget Keypress. Det bliver let noget hejs, fordi hvis man ikke er i nøjagtig den samme situation hver gang, så er risikoen for at makroen fejler ret stor :-)

Prøv at læse lidt her: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa733631%28v=vs.60%29.aspx

og sig om det kan hjælpe.

Det vil være bedre hvis du kan få / udarbejde en makro i jeres terminal-system der gemmer de nødvendige data i txt eller excel på et fælles drev.

med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede depet Novice
16. januar 2016 - 19:29 #9
Jeg så at jeg kan gemme op til 64 KB i udklipsholderen hvilket jeg tror jeg kan bruge.

Vides det om den hukommelse kan udvides?