Avatar billede ph_elec Novice
08. november 2015 - 09:43 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Drev betegnelse Q går tilbage til F ved reboot :-(

Hej i gode mennesker. Jeg har et træls problem, idet jeg har 2 ekstra harddiske, som jeg bruger til back-up, og derfor har jeg ændret drevbetegnelse til Q inde i diskhåntering, og det virker - men kun til næste gang PC bootes. Er der ikke en måde at "låse" drev Q til en given IDE port?

Windows 10 64 bit.

På forhånd mange tak.

Hilsener
Per
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 13:47 #1
Er du logget på som administrator når du skifter drevbogstav?
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/change-add-remove-drive-letter#1TC=windows-7
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 13:49 #2
Det der måske også lige en ide at læse det der står under bemærkninger vedr programmer nederst
Avatar billede ph_elec Novice
08. november 2015 - 14:01 #3
Hej og tak for svar. Jeg har sat mig selv som adminstrator, og jeg kan sagtens ændre drevbetegnelse, og det kører indtil PC rebootes, så bliver den til F ...??? mærkeligt.
Mvh Per
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 14:17 #4
Højre klikker du på computer og vælger administrer der kører som administrator?

Har du tjekket om programmer kan ændre det?
Har du programmer der starter med Windows der kan lave om på det?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2015 - 15:32 #5
Jeg formoder, at de 2HDD er eksterne? Det der sker, tror jeg, er at
windows finder dem hver gang der genstartes, og så tildeles de automatisk de nærmeste frie bogstaver. Så når du har C-D-E ja så bliver det F. Det er der vist ikke noget at gøre ved.
Avatar billede ph_elec Novice
08. november 2015 - 16:19 #6
Tak for svar, men det ser ud til at 220661 er inde på det rigtige.
Jeg har prøvet at højreklikke på computer og vælge admin...
Det ser ud til at virke :-)
Jeg har prøvet at reboote 2 gange på hver, og de er stadig Q
Jeg vender tilbage senere, men er optimistisk :-)

Hilsener
Per
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2015 - 19:04 #7
Du har genstartet Ok, men har du prøvet at slukke maskinen helt?
For ellers kan det være, at det ligger i hukommelsen, og forsvinder ved slukning af maskinen.
Hvis rådet fra 220661 virker, skal du ikke selv lægge et svar, men bede ham om at lægge et, så han kan få point.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2015 - 20:12 #8
Håber løsningen virker. Du melder bare tilbage hvis den gør.
Avatar billede ph_elec Novice
15. november 2015 - 09:36 #9
Hej Igen. Det tyder på, at 220661 har ret, eller mest ret.
Jeg har 2 hardddiske til back-up, og jeg har en harddiskskuffe, sådan at jeg kan skifte dem. Det er Sata diske. Jeg bruger Macrium Reflect, som cloning af diske, og har lavet et bat job, som cloner fra C til Q.
Efter at have anvendt 220661 princip med at højreklikke på computer og vælge admin... virker cloning af mit D drev altid nu :-),
men mit C drev har åbenbart 2 partioner, en der står " Reserveret for system" og den har INGEN drevbetegnelse på C drevet, og så har C drevet selve C drevet. Når jeg cloner, bliver Reserveret for system til Q, og det kan jeg så rette manuelt, og alt virker, indtil jeg laver ny cloning, herefter er Q flyttet til Reserveret for system. Jeg går så ind og fjerner Q for herefter at navngive selve det clonede dreb til Q, og så kan jeg igen lave backup . o.s.v. Jeg synes vi afslutter her, medmindre der en god ide. Jeg ved ikke hvordan men point, men synes at 220661 var "mest" og nok rigtigt. Tror at det  er min backup program der retter drevbetegnelsen. Tak for det :-) Hilsener Per
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2015 - 09:59 #10
Når du kloner skal det lille drev på 100 mb med, da det er systemfiler der skal bruges for at Windows kan virke bagefter.
I de programmer jeg har klonet med er det nøje vist, og Master boot record og de første linjer på disken skal også skrives ind for den kan boote bagefter.
Lægger et svar her.
Avatar billede ph_elec Novice
15. november 2015 - 10:04 #11
OK  tak :-)
Avatar billede ph_elec Novice
23. november 2015 - 09:38 #12
220661 Havde mest ret, og får point. :-) Tak for det
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2015 - 16:33 #13
svar. Tak for point :-)
Avatar billede ph_elec Novice
06. april 2016 - 16:19 #14
Afsluttet uden direkte løsning
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2016 - 16:31 #15
Husk du skal afkrydse et af svarene og acceptere dette svar for at lukke tråden.