Avatar billede tnla Mester
09. november 2015 - 13:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installere program i Linux

Jeg kan ikke blive klog på Linux Mints guide om, hvordan man installerer et program, som ikke findes på programhåndterings-listen. Jeg har et lydkort som hedder Audiophile 2496, men mangler driveren og kan hverken finde den på nævnte liste eller M-Audios egen hjemmeside. På andre sites kan jeg finde versioner til Windows og Mac, men ikke til Linux. Har hentet "Mudita24" under Pakkehåndtering, men det er vel ikke nok?
Avatar billede Slater Ekspert
09. november 2015 - 16:55 #1
Er du sikker på den findes? Det er langt fra alle programmer og drivere der laves til Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2015 - 17:26 #2
Er der ikke et punkt der hedder driveropdatering?

Det mener jeg har set. Fik opdateret en grafik driver på den måde til geforce 6200 grafik kort.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
09. november 2015 - 18:11 #3
Hvis du ikke finder en løsning her på  E. kan jeg anbefale at du prøver i dette forum:

http://www.linuxin.dk/index.php?onepasswdfill=EB79CB48E4AC42B5A96C9AAC4971B265

Har selv fået meget hjælp til Linux der
Avatar billede tnla Mester
09. november 2015 - 19:07 #4
#1 Ja, jeg kan se forskellige steder (fx her
http://linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=1&t=12361) at lydkortet kan bruges sammen med Linux.

#2 Jo, der er automatisk driveropdatering, men "systemet er opdateret" står der. Det er kun det indbyggede lydkort, der står under Lyd > hardware, og jeg HAR sat Audiophile kortet i.

#3 Tak for linket, det forum kendte jeg ikke. Er nybegynder på Linux, og "grøn" mht Mint :)
Avatar billede tnla Mester
11. november 2015 - 09:07 #5
Mudita24 fylder kun 69 KB, men drivere "slankes" åbenbart når de klargøres til Linux, så det skulle vel være nok, men når jeg klikker på Mudita24 under Programmer, sker der ingenting. Ville godt deaktivere /slette det indbyggede lydkort, men det kan man tilsyneladende ikke i Linux, mystisk..

Ingen respons på linuxin.dk :(
Avatar billede tnla Mester
12. november 2015 - 03:44 #6
Jo nu:

http://www.linuxin.dk/node/21866#comment-87858

Driveren virker tilsyneladende, men ingen lyd..
Avatar billede tnla Mester
13. november 2015 - 09:45 #7
Så er problemet løst :) Det var simpelthen et par "analog volume" sliders i Muduta24, som var helt i bund. Åbenbart god ide at tjekke om der er skruet op :) Tak for hjælpen, bare smid et svar
Avatar billede tnla Mester
13. november 2015 - 10:26 #8
Hov, jeg skal lige sige, hvis nogen med samme problem læser med, at jeg forinden også installerede et program, som hedder qjackctl og i Setup > "Input Device/Output Device" der valgte M Audio Audiophile 24/96. Så skulle alt være på plads :)
Avatar billede tnla Mester
16. november 2015 - 10:31 #9
Lukker.