Avatar billede malldiverne Nybegynder
09. november 2015 - 21:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel dashboard, som viser tidsforbrug af ressourcer

Hej Eksperter,

Jeg sidder og skal visualisere tidsforbruget af ressourcer.

Data består af;

Dato  tid start    tid slut mv.. mv.. mv..

mit spørgsmål er så og jeg kan vise i diagramform, fx "blød linje", som dækker tidsforbruget alle døgnetstimer. Som fx så vil visualisere et evt. mindre forbrug af ressourcer om natten.

jeg tænker at hvis en tid starter 12:00 til 14:30, Så viser diagrammet at der der brugt 1 time kl 12:00 og 1 time kl 13:00 og 0,5 time kl 14:00 (da denne kunnne være en halv)...

håber i forstår min forespørgsel,

Mvh
Anders
Avatar billede supertekst Ekspert
10. november 2015 - 10:03 #1
Kunne du prøve at vise hvordan du forestiller dig det skulle se ud?
Via Upload f.eks.
Avatar billede malldiverne Nybegynder
10. november 2015 - 10:19 #2
Det kan jeg ihvertfald,

Tænker det skal ligne nedenstående;

https://www.google.dk/search?q=excel+time+plot&espv=2&biw=1440&bih=859&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI14yl4sGFyQIVRwYsCh03vQei#tbm=isch&q=excel+time+chart+24h&imgdii=bow5PSXarqXdzM%3A%3Bbow5PSXarqXdzM%3A%3BsQTpI6ILIVbaeM%3A&imgrc=bow5PSXarqXdzM%3A

Nu er ovenstående graf over en søvnrytme, men hvis det kunne lade sig gøre at visualisere min forespørgsel på samme måde. Således det giver et godt overblik, hvilke tids intervaller der ikke bliver dækket.

I mit datasæt har jeg følgende variabler som berører tidsdelen;
Dato
Startidspunkt (Kvarters interval)
Sluttidspunkt (Kvarters interval)

Håber det kunne give lidt mere mening,

Mvh
Anders
Avatar billede supertekst Ekspert
10. november 2015 - 10:32 #3
Ok - det næste kunne så blive en billede af datasæt og tilhørende visualisering - bl.a. i relation til følgende:
"Således det giver et godt overblik, hvilke tids intervaller der ikke bliver dækket.
"
Avatar billede malldiverne Nybegynder
10. november 2015 - 10:46 #4
Du skal have mange tak for din hjælp, hvis du sender en mail til maso811@student.sdu.dk - kan jeg sende datasættet og min umiddelbare tanker omkring visualisering.

Mvh
Anders
Avatar billede supertekst Ekspert
11. november 2015 - 16:01 #5
VBA-koden er anbragt under arket "Test"

Dim varighed As Date, tabel As Variant
Dim fra As Date, til As Date, minut As Date, fraTime As Date, tilTime As Date, timeDel As Date
Dim antalRækker As Integer, ræk As Integer, minutter As Integer, TimeMinutter As Integer
Dim timeRæk As Integer
Private Sub fordelingAfTid()
    Application.ScreenUpdating = False

    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
Rem slet tidligere resultat
    Range("H2:H" & antalRækker).Select
    Selection.Delete
    Range("H2").Select

    For ræk = 2 To antalRækker
        fra = Range("C" & ræk)
        til = Range("D" & ræk)
        varighed = Range("E" & ræk)
        tabel = Split(varighed, ":")
Rem omregn til minutter
        minutter = tabel(0) * 60 + tabel(1)

        fraTime = Format(fra, "hh:00")
        tilTime = Format(til, "hh:00")

        If fraTime <> tilTime Then
            If minutter > 60 Then
                TimeMinutter = 60
            Else
                TimeMinutter = DateDiff("n", fra, tilTime)
            End If
        Else
            TimeMinutter = minutter
      End If

Rem indsæt i fratimen
        timeRæk = DateDiff("h", "00:00", fraTime)
        Range("H" & timeRæk + 2) = Range("H" & timeRæk + 2) + TimeMinutter

        minutter = minutter - TimeMinutter

        tilTime = fraTime
        While minutter > 0
            If minutter <= 60 Then
                TimeMinutter = minutter
            Else
                TimeMinutter = 60
            End If

Rem ryk frem til næste time
            If CStr(tilTime) = "23:00:00" Then
                tilTime = "00:00"
            Else
                tilTime = DateAdd("h", 1, tilTime)
            End If

            timeRæk = DateDiff("h", "00:00", tilTime)
            Range("H" & timeRæk + 2) = Range("H" & timeRæk + 2) + TimeMinutter

            minutter = minutter - TimeMinutter
        Wend
    Next ræk
End Sub