Avatar billede JuliaSommer Nybegynder
12. november 2015 - 20:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver i en engelsk TEX template?

Hej Alle

Jeg har brug for hjælp med danske bogstaver i LaTeX. Jeg er ikke super meget ekspert i det her og ved derfor ikke hvad ting hedder, hvordan man henter packets og hvor man stikker dem, men håber I kan fortælle mig hvad jeg skal gøre. :P

Jeg bruger Modern CV og Cover Letter Template fra (http://www.latextemplates.com/template/moderncv-cv-and-cover-letter) og vil gerne bruge den samme template til at skrive på dansk. Jeg har en Windows 7 OS og TeXStudio til at skrive i Tex filer.

hvad skal jeg hente, hvor skal jeg skrive det og hvad gør jeg egentlig? kan nogen være søde at guide mig step-by-step?
Mange tak
Julia ;)
Avatar billede aliaz Nybegynder
13. november 2015 - 22:06 #1
Hej Julia

Jeg har hentet den omtalte skabelon og kigget på den.

Der er ikke defineret en indkodning af et tegnsæt (i hvert fald ikke noget der kan fortolke de danske bogstaver fra dit tastatur korrekt).

Efter linjen med \documentclass[11pt,a4paper,sans]{moderncv} skal du indsætte følgende:

\usepackage[utf8]{inputenc}

Herefter kan du bruge danske bogstaver i skabelonen.

God fornøjelse med LaTeX. Skabelonen ser faktisk fed ud.
Avatar billede JuliaSommer Nybegynder
29. november 2015 - 19:16 #2
Hej Aliaz

Wow! Det virker!
Du sparer mig for så meget bøvl med \oe, \aa, \ae i fremtiden.
Tusind tak! :D :D :D
Avatar billede aliaz Nybegynder
29. november 2015 - 20:40 #3
Det var så lidt!

En anden gang så er det ikke meningen, at du selv lægger et svar :) Hvis en bruger har hjulpet i en kommentar, er det kutyme at bede om et svar, så der kan tildeles point til hjælper.
Avatar billede JuliaSommer Nybegynder
29. november 2015 - 23:32 #4
Oj oj oj - hvad har jeg gjort forkert? :O Hvordan retter jeg det? Den kom og spurgt om jeg vil give dig point for svar og jeg sagde "ja", men nu kan jeg se at jeg kom til at give point til mig selv (pinligt!) hvordan overfører jeg dem til dig?
Avatar billede aliaz Nybegynder
30. november 2015 - 10:08 #5
Du har selv beskrevet, hvad du gjorde forkert :) Du gav dig selv point, fordi du var den eneste der havde lagt svar.

Idet du kunne bruge det jeg foreslog, er det almindeligt at bede hjælper om et svar, så der kan tildeles point. I så fald ville jeg have været på "listen" over dem, der kunne gives point til. Kun i få tilfælde (og hvis man er helt sikker på sin hjælp) lægges et svar til at starte med.

Jeg behøver ikke pointene :) Jeg nævnte det, fordi andre kunne blive stødte i fremtiden. Flytning af point kræver oprettelse af en ny tråd og det er der ingen grund til.

Held og lykke med Latex'en!