Avatar billede lurup Ekspert
16. november 2015 - 12:57 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Udvide c drev

Hej

Jeg har ikke mere plads på mit c:\ og win 7 brokker sig.
Kan jeg udvide min c drev med en hd ?? jeg har en ekstra disk
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2015 - 14:09 #1
Nej du kan kun udvide dit C-drev ved at tage plads fra andre partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2015 - 14:12 #2
Ps. Men du kan flytte programmer over på en anden HDD. Men det kræver, for nogle programmer, en ny installation, for at windows kan finde dem igen.
Avatar billede jensen363 Forsker
16. november 2015 - 14:13 #3
Hvad er årsagen til at du ikke har mere plads ?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2015 - 16:28 #4
Avatar billede lurup Ekspert
16. november 2015 - 18:30 #5
Jeg ved ikke helt hvorfor den er fuld.
Vi er 40 bruger der bruger pcen og sikkert lidt af hvert der er på den.

Det er en domæne maskine
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2015 - 18:35 #6
Er der kun et login til den, eller er der 40 brugerkonti?
Avatar billede lurup Ekspert
16. november 2015 - 18:43 #7
40 konto
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2015 - 19:07 #8
Ok.
Ved ikke om #4 kunne være en løsning, hvis hver konti fik hver sin mappe til at gemme dokumenter i på den ekstra harddisk?

Der er ingen tvivl om at det ville frigøre en masse plads.
Men jeg har ikke selv opereret med så mange konti på en gang. Jeg har selv flyttet mine dokumenter fra mit c drev. Dels på grund af jeg vil holde c drev så lille som muligt, da jeg bruger image som backup, men også fordi jeg ikke vil have mine private filer på c drevet, hvis jeg skal rulle systemet tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2015 - 19:08 #9
Eller bare de konti der har gemt en masse. Behøver ikke flytte det hele.
Det burde kunne give arbejdsplads på styresystemet.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2015 - 11:41 #10
@Lurup
Du skriver du har en ekstra disk, så er der jo den mulighed, at klone hele C-drevet over på den. Derefter kan du slette C-drevet på den gamle disk, så har du masser af plads på begge diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2015 - 16:17 #11
#10 Vi ved jo ikke om brugernes data ligger på samme drev som Windows, og vi kender heller ikke størrelsen på disk 2?
Avatar billede lurup Ekspert
17. november 2015 - 16:22 #12
Begge diske er på 100 gb disken der er fyldt er en sd disk for hurtige opstart
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2015 - 16:39 #13
Det vil så sige at alle 40 brugeres data ligger på den 100 gb disk, eller hvor lagres dette henne?
Min  ide var at bruge disk 2 som rent lager størstedelen af brugerne. Er det ikke en mulighed?
Avatar billede lurup Ekspert
17. november 2015 - 18:03 #14
Tror jeg sletter office og installer den på den anden hd
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2015 - 18:22 #15
Hmm Jeg har læst et sted herinde at man måske kan få problemer med opdateringer til Office hvis den ikke ligger på C drevet. Det har noget med automatiske opdateringer at gøre.

Jeg har ikke selv afprøvet at lægge den andre steder, så det er kun en påstand jeg har faldet over herinde.
I øvrigt er office vel ikke så stor, så det på 40 brugere vil give det helt store med ekstra plads

Selve installation til min office 2010 pro tager under 1 gb plads på drevet.
Ved godt der er opdateringer til den, men mon ikke også de ligger i mappen??
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2015 - 18:27 #16
#11
Det skulle ikke spille nogen rolle, når hele partitionen bliver klonet,
og begge diske sidder i.
Men med en lille SSD HDD på 100GB (120) har man virkelig båret sig upraktisk ad. Den disk burde kun indeholde windows og nogle småting og så resten på en anden disk. Med den nye oplysning, som vi skulle have haft fra start, dropper jeg mit forslag fra #10, med mindre spørger vil ofre 650 Kr. på en 250GB SSD HDD. Der burde begyndes forfra, men med 40 brugere er det jo noget rod, som jeg ikke vil påtage mig at råde bod på.
Så jeg forlader spørgsmålet. Men held og lykke med hvad I nu finder på :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2015 - 18:58 #17
#16 Hvis disk 2 er mindre end disk 1 kan man ikke klone den over.

Jeg vil umiddelbart tro at brugernes data fylder mindst halvdelen af disk størrelsen, og kunne det flyttes til disk 2 ville man få et system der virker.
At flytte Office pakken vil ikke give nok luft i systemet er min vurdering. Og kokser opdatering tillige fordi den flyttes er det ikke umagen værd.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2015 - 19:24 #18
#17
Nej det er klart at hvis disk 2 er mindre ens disk 1 som er den aktuelle disk, kan der ikke klonens. Jeg forestillede mig naturligvis, at den skulle værre større. Jeg var jo ikke klar over, at det var en SSD disk, som der blev kørt med, og at den anden disk heller ikke var større.
Det får vi først at vide i #12, men mit forslag kom i #10. Altså endnu en væsenlig oplysning, vi skulle have haft fra start.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2015 - 19:27 #19
#Enig.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2015 - 21:33 #20
En kommentar til #18
Det er rigtigt i dette tilfælde, men data fra en 220GB kan godt klones til en disk på 100GB hvis data mængden ikke overstiger 90GB, da det jo ikke er HDD men data, som klones.
Så lige på det gamle spørgsmål og fik lyst til at korrigere mig selv.
Avatar billede lurup Ekspert
23. november 2015 - 22:24 #21
Nu virker det...
Slettede Office pakken og installerede den på den nu disk og alv virker..
I må gerne begge svare så i kan dele point
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 11:52 #22
Til lykke med det. Jeg samler ikke på point, og har forøvrigt heller ikke fundet løsningen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2015 - 16:17 #23
ping