Avatar billede Wink Nybegynder
18. november 2015 - 08:51 Der er 3 kommentarer

Freelance opgave - IT struktur

Hej Eksperter.

Jeg står med følgende opgave og kunne godt bruge lidt forslag til hvordan i fx ville løse den. Dette er en selvskreven opgave og derfor ikke noget der bliver offentliggjort eller som vil være til at finde andre steder på nettet.

Opgaven omhandler et fiktivt firma med omkring 100 brugere. De har lokation i Danmark. De huser produktion, administration, salg, indkøb,finans, It og ledelse.

Der er brug for opsætning til følgende:
- Bruger autentificering / Godkendelse
- Bruger styring
- lille målestok, arbejdsstation/pc håndtering
- Fil / mappe adgangs opsætning
- Print
- Backup
- LAN/WAN opsætning
- Sikkerhed

I behøves ikke komme med nogen længere forklaring eller for den sags skyld besvare alle krav, dog vil en begrundelse for ens valg frem for andet altid falde i god jord.

Ser frem til at høre folks forslag! :)
Avatar billede mjansen Seniormester
18. november 2015 - 13:30 #1
Hej

Du kan jo starte med en server, hertil er det kun en rigtig løsning LINUX.

Her styre du alt omkring brugerstyring.

Alt administration kan forgå via linux pc'er.

Hvis der er behov for at køre specielle programmer under windows kan man være nød til at anskaffe disse maskiner også.

Fil/ mapper ligger på serveren.

Printer skal alle være netværksprintere, men deles ud så alle er tæt på en printer. Ingen gider gå langt efter det de skriver ud.

Backup rsync (linux)

Router RV-325 hvor det er muligt at oprette flere VLAN og som kan køre sammen med AP og switch med VLAN.

Sikkerhed? hvis der skal være en windows pc eller 2 så skal du have antivirus på disse.

Vil tror de fleste kan klare sig med en bærbar med linux til ca 2000,-

Skal der være 2-3 servere til en værdi af ca. 10K stykket.

Netværk Cisco RV325 nogle switch og AP ca. 15K i alt.

Samlet pris 45K + arbejdsstationer.

Hvor skal det leveres :-)

Står du selv for opsætningen??
Avatar billede Wink Nybegynder
18. november 2015 - 14:56 #2
Hej Mjansen.

Du skal have tak for dine input, de vil blive taget i betragtning hvis jeg en dag vælger at gå igang med Linux igen :)

Dog vil der bruges en Windows server og ikke en Linux i denne situation.
- Dette valg bunder i ren egen præference da det som sagt er et fiktivt firma / projekt.
05. december 2015 - 21:08 #3
Microsoft vejen er sådan set ganske klar, du kan klare temmeligt meget via AD.

Derfra kan du styre brugere, rettigheder, inddirekte hvad der er installeret på maskinerne (kræver at pakkerne understøtter silentmode /paramter styring.

Der vil du også kunne rigge et fællesdrev og evt et sæt private foldere på serveren.

Serveren kan snildt stå for printere etc, det kræver dog at drivere etc lægges på via serveren. Alternativt kan disse scriptes via logon/startup scripts.

Backup....afhænger af krav, behov og $$$$ du kan nøjes med serveren, du kan tage backup af klienter op til serveren, du kan tage cloud af serveren ... og klienterne hvis det er relevant.

Lan/wan opsætning kommer ned på om de er flere fysiske lokationer, hvad er der af evt krydsfelter etc etc. Der er ikke noget klart svar her, for der mangler informationer.

Sikkerhed... AD giver domain logon sikkerhed, men du bør nok også have Antivirus på maskinerne. Der er en del forskellige muligheder.

MJansen har undladt et enkelt spørgsmål, er der krav til at brugerne kan køre særlig software, CAD, C5, XAL, Outlook, Lagerstyring, you name it... For det er oftest det som sætter de endelige krav til de maskiner som slutbrugerne har. Man kan sagtens finde billige MS maskiner også, men hvor meget medarbejder ventetid vil man acceptere fordi man har sparet en tusse eller to ?

Ud af din tekst kan jeg ikke lure om du rent faktisk har et behov for freelance assistance, eller blot sidder med en mere teoretisk opgave som du bare gerne vil have lidt hjælp med.

Er dette en freelance forespørgsel, kan du kontakte mig på thomas detsjovea contigio.com
Generelt er et setup til hundrede brugere ikke noget man skal tage let på.