Avatar billede zimmerman Nybegynder
19. november 2015 - 11:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Google placering ved nyt website og hosting

Vi står foran at lave en ny version af vores eksisterende site og overvejer at arbejde med anden udbyder. Site og hosting bliver i så fald nyt. Domænet forbliver det samme.

Vores eksisterende site har en god placering i google søgninger. Hvad vil der ske med den placering, hvis vi bygger et nyt site og på en anden hosting? Hvad kan vi gøre for at bevare den god placering?
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2015 - 11:53 #1
Der hvor hosten spiller ind er omkring hastighed og placering - en langsom host på den anden side af jorden vil nok koste.

I undgår nok ikke en periode med lidt op- og nedture i forbindelse med et nyt site, men det vigtigste vil formentlig være at i beholder samme URLs som nu eller laver 301-redirects fra gamle til nye URLs.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2015 - 13:35 #2
Som keysersoze skriver har hosten ikke umiddelbart noget med jeres placering hos google at gøre, det foregår hovedsageligt på domæne navnet.

Det er mere hvad det nye site vil gøre der er anderledes, hvis I har en god placering i dag er det med stor sandsynlighed fordi I gør noget rigtigt omkring jeres SEO. Det kan være ting som følgende:

- I har mange der henviser til jer, hvis links ændre sig og de henvisninger ikke længere virker så vil det give jer nogen brokenlinks henvisning hvilket ikke er godt for jer eller dem der henviser til jer.
- I har god information, meta eller bare siderne, det skal I selvf. beholde og måske endda gøre bedre hvis I kan med det nye site, det kan være ting som pænere URL´er eller anden optimering af data/informationer.
- I har god kode, altså at koden validerer og indeholder ikke fejl, det er selvf. også noget man skal overveje når man skifter, vil man fx. opgradere til noget js genereret, vil man have html5 osv.
- Optimering af tilgængelighed, det er ting som responsivt, så får man et plus for at det virker på mobile enheder.
- Optimering af sikkerhed, hvis man fx. kører det nye site via https, det kan google også godt lide.

Så der er mange ting I måske allerede gør, men som kan gøre at siden holder niveau eller måske endda forbedres, men sørg for at det ikke bliver dårlige end hvad I har i dag og at alt hvad google allerede har indekseret stadig virker, fx. vigtige links der redirectes videre til nye sider osv.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
19. november 2015 - 14:04 #3
Tak for gode svar begge!
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
25. januar 2016 - 17:37 #4
For at opretholde de gode placeringer, er det vigtigt, at i bibeholder nuværende url struktur og content match, så Jeres 301 redirects kommer til at pege så præcist som muligt over på samme content.

Skifter i domæne, kan i dog opleve at den oparbejdede trust ikke flowes med over og opleve fald.