Avatar billede AHRosenberg Nybegynder
19. november 2015 - 17:33 Der er 10 kommentarer

Sammensætning af flere funktioner

Hej håber at I kan løse mit lille problem.
Jeg skal sammensætte disse funktioner;

=HVIS(W2>X2;Y2;"dag")
=HVIS(X2>W2;Y2;"skole")
=HVIS(Y2>W2;X2;"spec")

således at teksten "dag","skole" eller "spec" vises alt efter hvem der har flest points, men hvor da sammensætter jeg denne funktion.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. november 2015 - 10:32 #1
=GENTAG("dag";(W2>X2)*(W2>Y2))&GENTAG("skole";(X2>W2)*(X2>Y2))&GENTAG("spec";(Y2>W2)*(Y2>X2))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. november 2015 - 13:06 #2
Hvis det skal være HVIS, så:

=HVIS((W2>X2)*(W2>Y2);"dag";HVIS((X2>W2)*(X2>Y2);"skole";HVIS((Y2>W2)*(Y2>X2);"spec";"")))
Avatar billede finb Ekspert
22. november 2015 - 14:58 #3
Men hvis W2=X2,
hvordan skal man så vælge mellem
"dag" og "skole" ?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. november 2015 - 16:06 #4
Jeg tog spørgeren på ordet:

således at teksten "dag","skole" eller "spec" vises alt efter hvem der har flest points

altså sådan at forstå, at jeg forudsatte at der altid vil være én og kun én der får flest point.

Det kan meget vel være, at det ikke var det spørgeren havde til hensigt. Det er derfor jeg tit gentager, at det er fremmer chancen for et brugbart svar, hvis spørgeren giver fulde specifikationer fra starten af.
Avatar billede AHRosenberg Nybegynder
22. november 2015 - 19:22 #5
Mange tak for dit svar.

Hvis det er muligt kan det muligt at tilføje at "dag" skal vælges, hvis den sammen med en anden af kategorier har flest point og "skole" skal vælges, hvis den har flest point samme med "spec".
prioriteringen skal være 1. dag, 2. skole 3.spec.

Dvs.
Skole=spec = skole
Skole=dag = dag
Spec=dag = dag
dag=spec = dag

Håber det kan lade sig gøre
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. november 2015 - 20:23 #6
Det er sikkert indlysende for dig selv, hvad du mener i #5, men ikke for mig.

Kan du ikke forklare det bedre?
Avatar billede AHRosenberg Nybegynder
22. november 2015 - 23:01 #7
Jeg skal prøve. :-)

I tråd med spørgsmålet "hvad hvis W2=X2" og mit spørgsmål går på, hvis to værdier er lige store kan man så definere, hvilke der vægter mest. Fordelingen dvs. Vægtningen skal være at "dag" skal vægtes højest og herefter "skole" og til sidst "spec".

Eksempelvis hvis der gives 1 point til "skole" og både "spec" og "dag" får 5 point kan formlen så skrives således at "dag" vægter højere end "spec" så der i celle står "dag"?

Håber det giver mere mening
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2015 - 07:55 #8
Hvis jeg skal forsøge at gå videre med det her bliver du nødt til at specificere alle mulige udfald og hvad der i hvert tilfælde skal være resultatet. Noget i stil med:

(W2>(X2 og Y2)) --> dag
(X2>(W2 og Y2)) --> skole
(Y2>(W2 og X2)) --> spec
(W2=X2=Y2)
(W2=X2)>Y2
(X2=Y2)>W2
(W2=Y2)>X2
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2015 - 11:45 #9
Avatar billede AHRosenberg Nybegynder
23. november 2015 - 15:14 #10
Ja, det var præcist det som jeg mente.

Mange tak.