Avatar billede Slettet bruger
21. november 2015 - 19:36 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 installeret ved fejl ...

Hej.

Min mor er kommet til at sige ja til at hente og installere Windows 10. Hun ved INTET om computer og troede det var en af "de sædvanlige" opdateringer.
Nu har hun ringet og bedt om hjælp, så skal over og kigge på det. Men jeg har en ide om jeg hurtigt kommer til kort. Altså ikke kan gennemskue hvad løsningen er.
Så hvilke muligheder er der? Kan man fjerne den og få den gamle 7 tilbage? Er man nødt til at bruge computerens genoprettelses del (tænker her ikke på Systemgendannelse, men den fabrikken har lagt ind...), eller noget helt andet? Hvad gør jeg ...?
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2015 - 19:41 #1
Da windows 10 blev installeret, blev der gemt noget som hedder Windows old. Ved hjælp af det kan W10 rulles tilbage til W7.
Jeg har ikke selv prøvet det. men har læst, at det kan lade sig gøre.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2015 - 19:45 #2
Ok, tak. Prøver som det første at se om jeg kan finde den...
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2015 - 19:54 #3
Enig i #1

Gå i start-indstillinger-Opdateringer og sikkerhed.
Her vælges punktet genoprettelse.
Der skulle så gerne være et punkt der står "Gå tilbage til Windows 7 og en knap der hedder kom i gang.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2015 - 19:56 #4
Windows.old ligger på roden af c drevet når du leder.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2015 - 20:04 #5
Ja der kommer sikkert flere af disse tilfælde i fremtiden.
For at sikre at det ikke sker igen kunne dette måske være løsningen:

http://www.computerworld.dk/art/235445/saadan-blokerer-du-for-windows-10-opgradering
Avatar billede DellLytter Nybegynder
23. november 2015 - 11:38 #7
Hej pn4

Som de andre ganske rigtig skriver, så har Microsoft indlagt en mulighed for at kunne gå tilbage til sit tidligere operativsystem. For at kunne benytte denne mulighed er der dog 2 krav:

1. Der skal være tale om en opgradering til Windows 10, og ikke en ren installation.
2. Nedgraderingen kan kun gøres indenfor de første 31 dage efter opgraderingen er sket.

Du kan se hvordan det gøres her: https://www.youtube.com/watch?v=HXrT1iLdgXo&index=1&list=PLAXJhJYal0h0KNHSD-qlmSnst3-tAbGG8

//Karina
#IWorkDell
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2015 - 16:41 #8
#7 Enig. I øvrigt tak for en god video i har lavet Karina. Den må jeg godt låne i andre tilfælde ikke?
Proceduren er jo ens om det er en DEll pc eller andet mærke.
mvh 220661
Avatar billede DellLytter Nybegynder
24. november 2015 - 08:27 #9
#8
Du er naturligvis meget velkommen til at låne videoen ligeså tosset du vil :) Gælder også alle de andre videoer på Dell Nordic YouTube, hvis de kan være til hjælp.

Der vil være Dell specifikke videoer imellem, men vi laver også mange generelle videoer om brug af Windows, fejlsøgning m.m. Kanalen er lavet for at tilbyde "How-To" videoer på lokalt sprog, da tech videoer som oftest ellers er på engelsk.

Ha en skøn dag!

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2015 - 16:00 #10
Hej Karina.
Det har været en fin dag tak :-)

Tak for jeg må "låne" dine videoer. En video er jo den bedste måde at hjælpe på. Selvom man prøver at forklare det med tekst kan der godt ske misforståelser alligevel.

Ja engelske videoer er der langt flest af og dem benytter jeg også :-)

Nu håber jeg at spørgeren er rustet til at rulle det tilbage, og jeg håber så sandelig der ligger noget at rulle tilbage på?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 19:36 #11
Jeg fik aldrig adgang til .old. Viste sig hun havde gået en fejlmedling. Der var kun to "muligheder". 'Forsøg igen' (ved at trykke Enter) og F8 (hvad det så end skulle bevirke). Men uanset hvad jeg trykkede på agf det to ting, skete der intet. Så enden på det hele blev meget hurtigt det værst tænkelige mareridt: At nulstille computeren til fabriksindstilling.
Det har jeg så prøvet én gang før. Denne gang fik jeg bare ikke muligheden for at vælge mellem at gemme og ikke gemme dokumenter. Førstnævnte var der ikke.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 20:54 #12
Og mareridtet fortsætter.
Har sat min egen internetforbindelse til computeren, da den er hurtigere. Men af en eller anden grund sker der intet når den forsøger at hente nogle af de 120! Microsoft opdateringer. Har foreløbig stået og kørt 20 minutter. O % hentet ...!

Hvad handler det så om?

Skal jeg oprette en ny tråd?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 20:56 #13
Tilføjelse: Har været inde på flere forskellige hjemmesider. Så der ER netforbindelse.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2015 - 21:36 #14
Nå. Jeg opretter en ny tråd!
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 00:10 #15
Mht. GWX.

Citat.
I programmet er der to ting, som du skal gøre.

Nederst er der fire knapper, hvoraf to af dem er vigtige for dig. "Disable 'Get Windows 10' app" og "Disable Operating System Upgrades in Windows Update"

Begge dele skal slås fra.
Citat slut.

Ved nummer to lyder det som om man dermed slår al opdatering fra...?
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 00:35 #16
Ja det lyder mystisk. Med den øverste fjerner man flaget, det er så spørgsmålet, om den nederste fjerner automatisk update? Det bør man i alt fald gøre, men det kan man jo gøre selv, så man kan vælge, og dermed fravælge windows 10. Hvis man bare fjerner flaget, er det måske også bare muligheden for selv at starte opgraderingen.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2015 - 15:47 #17
#11 Vil det sige du bare formaterede uden at få dine private filer ud?
Der er nu andre måder at få adgang til disken selvom man ikke har et kørende windows system.
Man kan boote op på en live cd og få filer ud. Men som jeg forstår det er det allerede for sent.
# 12 Med hensyn til opdateringer, der installerde jeg en windows 7 om her for en måned siden, og der gik halvanden time før den viste at der var opdateringer. Så du burde måske have en smule tålmodighed.
Jeg kender ikke selv den jeg linkede til i #5 og har gjort det hele manuelt ved at fjerne opdatering KB3035583, der er den opdatering der giver flaget nede til højre.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 16:04 #18
Ja jeg formaterede uden at få filerne ud. Kendte ikke til det du skriver. Ved ikke så voldsomt meget om den slags. Nu var det ikke min egen computer (hvilket havde været fatalt) men min mors. Så der var stor set ikke tale om andet end billeder. En hel del. Men trods alt overskueligt at lægge tilbage.

Tror ikke jeg vil rode med det program. Føler mig ikke tryg ved det.
Mht. KB3035583. Kommer den ikke bare tilbage igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2015 - 16:26 #19
Når du har afinstalleret den inde under programmer og funktioner, skal du en tur på Windows Update og søge efter opdateringer.
Den skulle nu vise sig i opdaterings oversigt.
Men i stedet for at installere skal du højreklikke på den og vælge "skjul".

Jeg vil så herefter anbefale du sætter windows update til at søge med ikke hente opdateringer.
Det er nemlig sådan at på et tidspunkt, så ændrer Microsoft på fil størrelsen på denne opdatering, og så ser computeren den som en anden opdatering.
Jeg har selv været nødsaget til denne løsning på en pc der alligevel ikke kan køre win 10 på grund af hardware problemer.
Husk herefter jævnligt at kigge forbi windows update.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 16:50 #20
#19 passer jo fint med det jeg skrev i #16. Og når du så nøjes med at bruge den GWX mulighed som hedder "Disable 'Get Windows 10' app" forsvinder flaget, så ingen kommer til skade med det.
Det er netop sådan jeg selv styrer det problem.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 16:54 #21
Ps. I windows 8 og 8.1 skal det se ud som på linket. Det ser vist også sådan ud i windows 7? http://peecee.dk/upload/view/455013
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 23:01 #22
#20 Og når du så nøjes med at bruge den GWX mulighed som hedder "Disable 'Get Windows 10' app" forsvinder flaget, så ingen kommer til skade med det. Det er netop sådan jeg selv styrer det problem.

Ok.

#21 Ja, har den netop stående der.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 23:03 #23
#19 Prøver så alligevel det program ...

"Jeg vil så herefter anbefale du sætter windows update til at søge med ikke hente opdateringer."

Ja, har den netop stående der.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 23:05 #24
"Har den netop stående der"

Min mor klikkede på den og sagde ja tak. "Der stod det var gratis. Det lød så godt". :|
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2015 - 23:22 #25
Ja men det er da også godt - for Microsoft.
For alle windows brugere skal lokkes til at bruge W10, uanset om det er en fordel eller ulempe for dem.
Jeg tror på, at nogle windows brugere har nytte af opgraderingen, men jeg og mange andre vinder intet med W10.
Men står det til Microsoft får vi ikke fred, før vi "går i fælden".
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2015 - 16:27 #26
Jeg er enig i #25 100%
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2015 - 03:15 #27
"Jeg tror på, at nogle windows brugere har nytte af opgraderingen, men jeg og mange andre vinder intet med W10."

Hun vidste ikke engang det var en ny Windows version hun hentede. Faktisk kan jeg ikke forklare hende hvad Windows er! :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2015 - 08:10 #28
#27 Du kan forenklet sammenligne det med en bil, hvor hardwaren i computeren er selve bilen, og drivmidlet er Windows. På den måde kan hun sætte det til noget hun kender.
Der findes jo forskellige styresystemer, ligesom der som drivmiddel til bil, både findes benzin og diesel samt el.