Avatar billede Bumle Mester
27. november 2015 - 02:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tæller ved ændring eller oprettelse af værdi i celle i Excel mappe

Hej derude,
Sidder med en Excel mappe, hvor jeg både opretter værdier men også flytter værdier fra en celle til en anden.
Eksempel: ark 1 opretter jeg en værdi f.eks 123456 i en tilfældig celle og så vil jeg gerne have en celle som tæller hver gang jeg gør det.
Jeg kan også trække(klip-sæt ind) en værdi fra et arks celle til et andet arks celle og det skal den også tælle.
Er det muligt?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. november 2015 - 11:14 #1
Hvis du sætter denne makro ind i arkets koder vil celle G1 blive opdateret hver gang der sker ændringer i kolonnerne A:F

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:F")) Is Nothing Then
Range("G1") = Range("G1") + 1
End If
End Sub
Avatar billede Bumle Mester
01. december 2015 - 03:54 #2
Så skal jeg da lige love for, at jeg lagde mig syg der :-(
Den virker desværre ikke efter planen, da den tæller dobbelt i cut-paste funktionen.
Det er kun på paste og indtastning/oprettelse i celler, at den skal tælle :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
01. december 2015 - 12:42 #3
Hvis der ikke er behov for at tælle op, når der slettes en celle kan denne bruges:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A:F")) Is Nothing Then
If Target <> "" Then Range("G1") = Range("G1") + 1
End If
End Sub
Avatar billede Bumle Mester
02. december 2015 - 16:47 #4
Super det virker nu, mange tak.
Ved du om det er muligt, at lave en ekstra funktion som tæller, hvis jeg cut/paster en værdi fra en celle i et område til et andet?
Altså hvis jeg cut/paster i et område fra A4:AO40 så skal den tælle og lægge værdien i G49, men den må ikke tælle i den funktion, hvis jeg cutter fra værdien udenfor det område.
Eks: I celle AP:1 cutter jeg en værdi og paster den i A4:AO40 og det må den ikke tælle.
Eks: Jeg cutter i A4:AO40 og paster i AP:1, så må den heller ikke tælle.
Eks: Jeg cutter i A4:AO40 og paster i A4:AO40 og så skal den tælle.
Smider gerne ekstra point oveni selvfølgelig, men ellers giv lige et svar, så vi kan lukke det første spørgsmål.
Igen mange tak.
Avatar billede jens48 Ekspert
02. december 2015 - 17:07 #5
Jeg prøvede at finde en sådan funktion inden mit sidste svar, men fandt ikke noget der kunne bruges.
Avatar billede Bumle Mester
02. december 2015 - 17:17 #6
Ok, har også selv rodet lidt med det i dag, med lidt vba og lidt formler men kunne heller ikke lige greje det.
Tak for hjælpen.