Avatar billede hamselvjrb Nybegynder
27. november 2015 - 10:24 Der er 7 kommentarer

bil passiv

Hej

Jeg er ikke bosiddende i DK, men er i landet 2-3 gange årligt, varighed ved hvert ophold 1-3 måneder.

Spekulerer på hvilken motor, benzin eller diesel, der er bedst i dette tilfælde. Bilen kommer til at idle gennem længere perioder.

Tak og god dag.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. november 2015 - 10:36 #1
Benzin...

Mest af alt afhænger det af, om du kører korte eller lange ture. Hvis motoren ikke køres varm, vil den sode til - og diesel motorer er ekstra udsatte.

Men en dieselbil der står stille, vil også langsomt få problemer.

Og set i lyset af, at dieselbiler efterhånden ikke er særlig begunstiget ved den grønne afgift og har højere værkstedsregninger ville jeg vælge benzinbilen.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2015 - 10:48 #2
når du langtidsparkerer bil, så kobl lige batteriet fra. Så er der også strøm til at starte når du kommer igen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. november 2015 - 12:09 #3
Og du skal også overveje korttids privatleasing af en bil - google vil sikkert hjælpe dig.
Avatar billede milter Ekspert
27. november 2015 - 17:05 #4
Hvilken form for kørsel vil bilen blive brugt til og hvor mange kilometer pr. måned?

Når du skriver, at bilen vil komme til at "idle gennem længere perioder", mener du så, at bilen ikke vil blive rørt i de perioder, du er ude af landet, eller ....?

Og til sidst, hvor lang tid vil du have et kørselsbehov af den type? Er det flere år, eller ...?
Avatar billede hamselvjrb Nybegynder
28. november 2015 - 00:59 #5
God morgen

Tak for svarene hidtil.

Det vil i overvejende grad være tale om et begrænset antal km årligt, måske 3-5.000 km.

Bilen vil i perioderne, hvor vi ikke er i DK, blive opstaldet hos familie i DK, den kan således godt blive luftet om det er en fordel.

Vi bor fast i udlandet, hvorfor der er et behov for et køretøj under
ophold i DK.

Ha' en rigtig god dag
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2015 - 10:06 #6
#2
Hvis det er en moderne bil vil diverse computer komme til at lide under det.
http://www.doityourself.com/stry/how-to-reset-a-car-computer
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2015 - 19:56 #7
At købe en ny bil med et kørselsbehov på 3-5000 km vil blive meget dyrt i afskrivning. Værditabet, selv med så få kilometer, vil langt overstige udgifterne til billeje. En ca. tre år gammel bil med 60- 80000 km på bagen vil blive meget billigere på den konto.

At kortlease eller leje en bil vil sikkert være en god løsning. Husk, at du som  udlandsdansker kan leje "taxfree" :

http://www.taxfreecars.dk/taxfreecars-dk/book_online-1.aspx

Hvis du bestemmer dig for at leje, så gør det på nettet via en såkaldt "crawler", altså ikke direkte hos udbyderen. Jeg lejer selv bil i Irland fire til fem gange om året, og der kan spares mange penge på den måde. Du vil måske finde de billigste priser ved at booke fra udlandet. Jeg har selv ofte brugt siden herunder, men der findes flere:

http://www.arguscarhire.com/

Og så er der også en helt anden mulighed, som jeg ofte benyttede i mine elleve år i udlandet, nemlig at købe en bil på auktion og så sælge den igen, når du skal forlade Danmark. Hvis du vil prøve det, er det en rigtig god ide at tage en bilkyndig med til auktionen, hvis du ikke selv mener at have den nødvendige viden om biler og bilpriser..