Avatar billede JSH2 Juniormester
28. november 2015 - 11:16 Der er 7 kommentarer

PC til Videoredigering ??

Hej..
Da jeg ikke er stærk i IT vil jeg lige søge råd hos jer..

Jeg skal have en ny PC stationær til Videoredigering.. ikke det store men skal i gang med det nu, små film på 10 min.
Jeg skal arbejde med Adobe Premiere Pro. og min nuværende er altså ret tung.
Så jeg har set på denne til en god pris på 4K

Lenovo H 50-50 Stationær
Intel Core i5-4460 3,2 GHz
8 GB DDR3 -1600MHz RAM
GeForce GTX 745  - 2 GB

Den kan opgraderes til 16 Gb ram
Hvad siger I til den, er i5 4460 stærk nok..??
// john
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2015 - 11:53 #1
Redigerer ikke meget video længere, men vil umiddelbart tro din harddisk er flaskehalsen hvis den ikke er en ssd.

Har for ikke så lang tid siden opgraderet min gamle computer med en Samsung Evo 850, og ydelsen ændrede sig rigtig meget.

En ssd henter og skriver data med en langt hurtigere hastighed end en alm harddisk gør. Og det er vigtigt når man redigerer.
De andre dele skal selvfølgelig også være i orden, men det vil jeg lade andre vurdere, som er aktive på området nu.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. november 2015 - 12:00 #2
Jeg fandt nogle lænker:
http://www.tomsguide.com/answers/id-2600222/gpu-ram-purely-video-editing.html
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2241507/gpu-video-editing-budget.html

Hvis der ikke er tale om fuld HD redigering (eller endnu mere), kan du nok godt klare dig med det, du selv foreslår. Men uden selv at være ekspert, tror jeg alligevel, at du bør ændre lidt på setup'et...

1) En i7 processor giver mulighed for såkaldt multi-threading. Det gør en i5 ikke. Men det afgørende er, om din redigeringssoftware udnytter denne funktion. Til computerspil betyder det ingenting.
2) Visse grafikkort (GPU'er) kan bruges meget effektivt af f.eks. Adobe's Premiere Pro, men ikke alle. CUDA funktionen, som NVIDIA kortene understøtter, giver også massiv forbedring. NVIDIA's Quadro serie er en mulighed: http://www.nvidia.com/object/adobe-premiere-pro-cc.html
3) RAM og flere kerner (mindst quad core, og hellere 6 CPU kerner) giver helt sikkert også bedre performance.
Avatar billede ebe Praktikant
28. november 2015 - 12:46 #3
jeg har en i5 4690k, godt nok overclocket til 4.4 ghz og jeg renderer en 20 minutters film på 7 minutter. med windows movie maker.. så hvis tiden ikke er den store faktor vil jeg tro det er ok.
Avatar billede JSH2 Juniormester
28. november 2015 - 12:53 #4
Tak for din kommentar..
Hvor meget RAM har du til rådighed og hvilket grafikkort
benytter du !!
Avatar billede ebe Praktikant
28. november 2015 - 13:15 #5
8 gb RAM og EVGA GTX 750 Ti
Avatar billede ebe Praktikant
28. november 2015 - 13:28 #6
Asus Z 97 PRO Gamer mobo
i5 4690k @ 4.4 Ghz
8 Gb Corsair Vengeance pro @ 2000
EVGA GTX 750 Ti
Samsung ST500LM000-1EJ162
Avatar billede JSH2 Juniormester
13. december 2015 - 16:24 #7
Tak for svar..
Det blev så til en Intel i7 / 3,6 / 16 GB ram