Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 02:02 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt usb-indgang i ekstern harddisk

Hej.
USB-indgangen i min eksterne harddisk er "faldet af" og ligger nu løst inde i selve harddisken.
Jeg er virkelig ikke en ørn til den slags og skriver derfor herinde, for at få hjælp.
Er det muligt at reparere harddisken, ved på en eller anden måde, at fixe USB-indgangen.
Jeg ved så meget, at jeg kan åbne kabinettet (på en eller anden måde) og dermed "redde" mine filer, fordi softwaren ikke er problemet. Men helt lavpraktisk aner jeg bare ikke hvordan jeg lige skal gribe problemet an.
Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude, som kan hjælpe mig :)
Avatar billede ebe Praktikant
29. november 2015 - 02:43 #1
nu skriver du ikke hvad det er for en harddisk, men generelt er det en normal harddisk som er monteret i et kabinet som indeholder usb interfacet. google hvoran du åbner kabinettet, det kan også være der ligger en film på youtube. eller skriv modellen here så leder jeg
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 08:18 #2
Hej og velkommen til eksperten.
Man kan købe en ny boks at lægge disken i.
Jeg formoder disken er så ny at den er en sata, og enten en 2,5" eller den større 3,5"

https://www.google.dk/#q=harddisk+kabinet
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 08:22 #3
Alternativt en dock:
https://www.google.dk/#q=harddisk+dock

Og som den sidste mulighed så kan den  også sættes til en stationær pc med et kabel, samt strøm fra den stationære, så den sidder ved siden af systemdisken i dette system.
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 11:26 #4
Tusind tak for jeres svar.
Min eksterne harddisk er den model der hedder: samsung DU015EC(B).
Vil jeg kunne finde en film der viser hvordan jeg både åbner den og flytter den over i et andet kabinet? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:34 #5
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 11:35 #6
Ja lige præcis :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:37 #7
Hvis det er må måden at skille den ad på være denne:
https://www.youtube.com/watch?v=RS0yfEIsPzc
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:39 #8
#6 Super.
Jeg vil umiddelbart tro at printet der sidder under disken er defekt, eller også er skruen der skal holde det fast faldet af.
Det ser du først når du kommer derind.
Er det skruen har du måske et nemt fix :-)
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 11:39 #9
Tusind tak :D
Hvordan flytter jeg den over i et andet kabinet, ved du noget om det?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:39 #10
Du kan evt se den næste video også der omhandler adskillelse af disken :-)
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 11:44 #11
okay mange tak for al hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:49 #12
#9 Det kommer an på hvilket kabinet type man vælger.
Din disc er jo en 3,5":

https://www.google.dk/search?q=sata+3,5%22+kabinet&biw=1024&bih=651&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjX492YurXJAhVJpnIKHRN-BIQQ_AUIBygB&dpr=1.25

På mange er det bunden der afmonteres. og disken skubbes ind.
I bunden sidder så tilslutningen til disken. og når skruer er skruet i er den klar til brug. Prøver lige at finde en video om det.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 11:51 #13
Deltaco som laver kabinetter, der skubbes de typisk ind fra enden af:
https://www.youtube.com/watch?v=7l3Q7iaac9Q
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 12:03 #14
#11 Velbekomme. Spændt på hvordan den ser ud indvendig, om det bare er skruen der er faldet af eller at print er knækket.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 12:20 #15
Hov. Hvis du får en video med at åbne selve harddisken, må du ikke gøre dette.
Da jeg trykkede på linket 1 gang kom der endnu en video med din disk, men anden gang kom en helt anden video.
Så åbne selve disken skal du holde dig fra. Det er kun kabinettet du skal rode med
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 12:48 #16
Jeg har åbnet kabinettet nu og det er selve printet der er noget galt med, så jeg må ud og investere i et nyt kabinet.
De skruer der sidder under de 4 gummi-dimser er dog helt umulige at skrue ud, men så vidt jeg kan se, tjener de heller ikke noget andet formål, end at holde gummi-dimserne på plads. Er det vigtigt at jeg får dem skruet ud ift. at montere disken i et nyt kabinet? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 13:38 #17
Hej.
Gummi dutterne er vel dem som disken ligger på inde i kabinettet ikke?
Er selve printet knækket så disken ikke kan detekteres af computeren?
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 13:48 #18
Ja gummi-dimserne er dem der forhindre disken i at blive kastet rundt inde i kabinettet. I følge videoen skal skruerne disse sidder på også fjernes, men det kan man ikke rigtig.

Selve den lille del der sidder på den grønne plade, som man bruger til at komme stikket fra computeren i, er knække af den grønne pladen, sådan at man slet ikke kan sætte et stik i harddisken.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 14:04 #19
Ok. Så er det it-skrald.
Selve stikket på harddisken er i orden så?
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 14:39 #20
Det tror jeg. Det er bare knækket af, Det ligner at den har været "limet" på og at limen så har sluppet den og den dermed er faldet af. Hvis det giver mening :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 15:01 #21
Ja det giver mening :-)
Så skal du bare finde en ny boks at putte disken i:
https://www.google.dk/#q=harddisk+kabinet+3+5

Jeg har desværre ikke et bud på hvad der er det bedste, men pris og kvalitet det hænger jo normalt sammen :-)
Avatar billede shsh99 Nybegynder
29. november 2015 - 15:12 #22
Jeg er virkelig glad for al din hjælp. Sådan en reparation koster jo ellers det hvide ud af øjnene. Tak :)
Jeg køber en ny boks i morgen.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 15:31 #23
Velbekomme.
Jeg lægger et svar her du evt kan bruge til at lukke tråden når vi er helt færdige :-)

Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
når du forhåbentligt har fået løsningen :-)
Avatar billede shsh99 Nybegynder
02. december 2015 - 15:10 #24
Jeg har i dag sat disken i et nyt kabinet og nu fungere den igen upåklageligt.
Mange tak! :D
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2015 - 15:47 #25
Super fint :-)
Velbekomme.