Avatar billede frem-ad Professor
29. november 2015 - 09:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lave en recovery drev efter windows 10

Hej
Pc'en er født med win 8 og nu er den jo blevet opdateret til win 10. Den er født med D drevet er recovery drevet så hvis du skal have den til pc' frabriks start hvor det hele bliver fjernet, og man begynder på en frisk. Men hvordan laver jeg en recovery drev med win 10 for hvis jeg får brug for det er Win 8 og så om et år kan jeg ikke download win 10 gratis.
Jeg kan jo godt hente en ISO fil men win 10 og have den på DVD men der får jeg jo ikke de ting med til pc'en eks driver - Nvidia GeForce - Hp programmerne og de andre ting der var på pc fra starten og er ¨nødvendige¨ ved en ny installation. Så hvad gør jeg
Avatar billede ebe Praktikant
29. november 2015 - 10:10 #2
der findes også et hav af disk imaging software, så du kan lægge et image på en partition og boote i fra en cd eller stick som geninstallerer dit os
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 10:51 #3
Det vigtigste må vel være driverne.
For at tage backup af drivere kan et program bruges.
Slimdrivers kan for uden finde drivere, også lave en backup af dem. Og har man denne backup kan man altid installere dem igen.

Men jeg er i øvrigt meget enig i brug af Image (#1). Jeg har selv brugt det i snart 15 år, og det er langt den bedste måde at sikre sin pc på. Dels ved hvis en pc bliver så inficeret at den ikke kan renses, men også ved et disk nedbrud.
Når man laver Image er det vigtigt du har dem som minimum to steder. Du kan med fordel have et drev eller ekstra harddisk på computeren, som du hurtigt kan tilgå, men et image på et eksternt medie vil jeg også anbefale man har.
Avatar billede frem-ad Professor
29. november 2015 - 12:29 #4
#1 mit engelsk halter betydelig i øjeblikket, så hvad skal jeg sikkerhedskopier ved hjælp af filhistorik, det er vel ikke den (jeg har backup af alle mine filer mapper. for s får jeg vel også problemerne med og ikke kan lave en fuldstændig clean installation uden alle min programmer og alt det andet der kommer med tiden. Men under avancerede er der en der heder ¨sikkerhedskopi af systemafbildningen¨.
For på omtalte d.drev (recovery) som den er født med, er der som pc'en blev født. det vil sige win 8 og så de hp ting men også driver (drevet er 18,9gb og 2,31gb ledig)så har jeg selv skulle ind i store og opdater til win 8,1
Avatar billede frem-ad Professor
29. november 2015 - 12:31 #5
For resten hvor er kan jeg hente en iso fil med win 10 home dansk hvor min kode passer til.
Avatar billede ebe Praktikant
29. november 2015 - 13:21 #6
jeg har ikke selv windows 10. Open up the Start Menu or Cortana and begin typing "File History." Open File History and you will see a window that showcases File History, a feature that saves copies of your files so you can get them back if they're lost or damaged. At the bottom-left of the window is a link called "System Image Backup." Click that link.

kig på venstre nederste hjørne af file history skærmen, der kan du lave et image af dit drev. som sagt har jeg ikke selv windows 10 og mit windows er på engelsk
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2015 - 13:46 #7
#5 Din pc er jo nu aktiveret med Windows 10, og du skal aldrig mere selv skrive koden ind, da den automatisk bliver aktiveret.
Det sker med de oplysninger der er gemt på en Microsoft server.

Win 10 bør du kunne hente her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Du skal hente værktøjet og vælge at hente en version der skal bruges til en anden pc, da du jo allerede har opgraderet. Vælg den version du selv kører med og opret enten en dvd (som du selv skal brænde) eller en usb pind der skal oprettes til at være installations medie. Du burde få en vejledning der kan hjælpe dig på vej.
Avatar billede frem-ad Professor
29. november 2015 - 20:34 #8
Tak for forklaringerne smid svar for point
Avatar billede ebe Praktikant
29. november 2015 - 21:58 #9
jeg er ok :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2015 - 16:07 #10
Svar