Avatar billede mm100 Nybegynder
29. november 2015 - 17:48 Der er 18 kommentarer

Ruby on Rails eller anden kode?

Jeg sidder og leger med ideen om at lave en side hvor man kan indhente tilbud a la mybanker og autobutler.
Dog er jeg meget i tvivl om hvordan man skal kode den.
Autobutler er kodet i Ruby on Rails og de klager konsekvent over at det er svært at få kvalificeret arbejdskraft.
Derudover, så er jeg forvirret omkring hvorvidt Ruby on Rails er fremtidssikret, eller om man burde vælge et mere udbredt sprog a la C++.
Er der nogen der kan fortælle mig, hvad det mest oplagte, og fremtidssikrede sprog ville være? (pros og cons etc.)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 17:56 #1
C++ bruges stort set aldrig til web loesninger. Der bruges stadig C++ til operativsystemer, database software, kontorpakker og den slags.

PHP eller ASP.NET er mere hyppige valg end RoR til web.

Men kan du Ruby og RoR, saa er det da en oplagt mulighed at bruge det.

Saa hvad kan du programmere i?
Avatar billede mm100 Nybegynder
29. november 2015 - 18:09 #2
Jeg har ikke programmeret noget siden jeg havde programmering i gymnasiet for 20 år siden :)
Jeg havde tænkt mig at købe mig fra det, men ikke desto mindre skal jeg jo træffe det rette valg. Jeg studsede over RoR, da jeg ikke havde hørt om det, og der var mange der sagde at det vist ikke var et fremtidssikret valg.
Så for at undgå at skulle få det hele programmeret om fra bunden om 2 år, så ville jeg starte med det rette valg.
Avatar billede acore Ekspert
29. november 2015 - 18:14 #3
Med de betingelser vil jeg foreslå dig at benytte et eksisterende open-source cms som udgangspunkt og modificere det.

I så fald er PHP oplagt.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 18:28 #4
Der skal nok vaere nogen som bruger RoR mange aar frem i tiden.

Men du finder langt flere som kan PHP eller ASP.NET specielt i Danmark hvor RoR aldrig rigt har slaaet igennem.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 18:30 #5
Det er rigtigt godt at bruge et eksisterende CMS hvis man har brug for CMS funktionalitet.

Det er ikke umiddelbart indlysende for mig at et "indhent tilbud" web system er CMS funktionalitet.
Avatar billede acore Ekspert
29. november 2015 - 19:43 #6
arne_v: Nej, det vil nok ikke dække 100%.

Men oprettelse af brugere (med hvad dertil hører af glemt password, sikkerhed, bruger-info, ...) og leverandører samt præsentation af leverandør-info kan med meget lidt modifikation håndteres i et gratis cms-system (hvis ikke kravene er for høje/specielle). Så mangler du bare "indhent tilbud" delen, dvs du kan bruge næsten alle dine penge på at differentiere dig i stedet for at lave standard-funktionalitet. Det var det, der var min pointe.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 21:28 #7
Hvis man gerne vil have et web site med login og lidt infhold op at koere hurtigt, saa er et af de faerdige portal systemer som kaldes CMS en hurtig og billig maade at komme igang paa.

Men det matcher ikke rigtigt med:

Så for at undgå at skulle få det hele programmeret om fra bunden om 2 år, så ville jeg starte med det rette valg.

login er ikke del af kerne CMS.
Avatar billede mm100 Nybegynder
29. november 2015 - 21:35 #8
Så du siger, at de færdige portalsystemer ikke er den rigtige vej for mig at gå?

Det vil sige, at for at komme ordentligt i gang med dette, så skal jeg have en der kan programmere selve HTML delen og en der kan lave selve udbuds og bruger interfacet?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 21:43 #9
Efter min mening ikke med det naevnte oenske.

Hvis du vil hurtigt op og koere, saa er noget faerdigt vejen frem.

Og jeg har en mistanke om at efter at du har indhentet tilbud og talt med din bankraadgiver, saa dropper du det oenske og gaar efter noget hurtigt/billigt.
Avatar billede mm100 Nybegynder
29. november 2015 - 21:54 #10
:o)
Jeg mener nu at hvis noget er værd at gøre, så skal man gøre det ordentligt.
Hvor skal man finde et CMS, der lever op til vores kriterier og laver man selv tilpasningerne, eller skal jeg stadigvæk få lavet hele udbudsdelen hos en programmør?
Avatar billede acore Ekspert
29. november 2015 - 21:58 #11
Se opensourcecms.com for en oversigt over hvilke muligheder, jeg taler om.

Men mindre du har et stort budget, så er det her et sted, du starter.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2015 - 22:03 #12
Det er fint at du gerne vil goere det ordentligt. Men har du pengene til det?

At lave en stoerre web loesning fra bunden af koster vel 5-100 millioner kroner.

:-)
Avatar billede mm100 Nybegynder
29. november 2015 - 22:14 #13
Jo jo, men nu er det jo ikke en større webløsning (jeg tænker ebay, facebook og amazon er større løsninger).
Det er samme koncept som Autobutler og Mybanker, men med fx. børnepasning. Så frontenden er bare en side, hvor man udfylder en kriterier. Backenden er lidt mere krævende, da pædagoger skal have mulighed for at svare på forespørgslen og afgive et bud samt evt. have en anonymiseret korrespondance.
Slutteligt skal kunden acceptere et af tilbudende og vi skal sætte de to sammen og kunne se de endelige vilkår der er indgået.
Det burde man vel kunne få lavet for væsentligt mindre end 100 millioner :-D
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2015 - 02:06 #14
Amazon etc. bruger langt mere. Jeg mener at Amazon bruger ca. 25 milliarder i kvartalet paa deres "web site".

Men som du siger - mindre kan ogsaa goere det.

Min pointe er at vil du lave det du vil fra bunden af med alt klart til den store success saa bliver det dyrt (millioner).

Hvis du vil have noget der er til at betale, saa skal du kigge paa en faerdig gratis portal/CMS og faa den tilrettet.
Avatar billede mm100 Nybegynder
30. november 2015 - 12:35 #16
20-30.000 USD er heller ikke urealistisk for dette projekt. Så det afskrækker mig ikke. Jeg er mere bekymret for om vi vælger den rigtige kode.
Jeg vil selvfølgelig undersøge de eksisterende CMS løsninger og se om der er noget vi kan modificere, man skal jo heller ikke være dum med sine penge.
Så er vi tilbage ved det oprindelige spøørgsmpål, RoR eller PHP eller noget helt tredje?
Avatar billede acore Ekspert
30. november 2015 - 12:59 #17
En måde at vælge på er at kigge på hvad de tilgængelige open-source cms er lavet i - se link i #11 - og så vælge derfra.

Så bliver det nok PHP.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2015 - 15:39 #18
Der er langt mere faerdigt tilgaengeligt i PHP end RoR.

Der er langt flere udviklere til raadighed for PHP end RoR.