Avatar billede Handsurgeon Nybegynder
30. november 2015 - 11:02 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Parret t-test, Hvis funktion og tomme celler

parret t-test og brug af hvis funktion

Jeg er spændt på, om der er en der kan hjælpe med en formel hvor der bruges en parret t-test på at sammenligne RA fra en kolonne med før og efter værdier i 2 andre kolonner. I den kolonne hvor der er registreret RA findes også andre med OA registrering.

Til en parret t-test hvor der ikke tages hensyn til RA eller OA har jeg brugt formlen: =T.TEST(Y$2:Y$144;P$2:P$144;2;1)

Nogle af cellerne er tomme i begge kolonnerne.

Hvordan ser formlen med uparret t- test ud hvis jeg vil sammenligne RA med dertil hørende værdier fra 2 andre kolonner? Der er tomme celler i nogle af cellerne.

exempel

nr    diagnose      vinkel1  vinkel2
1        RA            30        45
2        RA            45        50
3        OA            65        70
4        RA                      65
5        OA            50        50
6        OA            65        80
osv
Avatar billede jens48 Ekspert
30. november 2015 - 23:26 #1
Jeg har ikke specielt kendskab til statistik, men mit gæt vil være noget i denne retning, hvis "RA" skrives i H1:

=T.TEST(($B$2:$B$24=$H$1)*$D$2:$D$24;($B$2:$B$24=$H$1)*$C$2:$C$24;2;3)
Avatar billede jens48 Ekspert
01. december 2015 - 01:22 #2
Det er en matrixformel (brug Ctrl + Shift + Enter)
Avatar billede Handsurgeon Nybegynder
01. december 2015 - 19:20 #3
Hej Jens 48
Din formel virker helt perfekt. Det er virkelig et stort og vigtigt problem du har løst til mit forskningsprojekt!