Avatar billede e-nymark Juniormester
01. december 2015 - 12:54 Der er 4 kommentarer

Nulstilling af autonummerering i Access/SQL database

Hej
Jeg har udviklet en Access-database hvor mine TABLES og QUERIES ligger på en Microsoft SQL Server og hvor FORMS og REPORTS ligger på min desktop.

Når jeg er færdig med at udvikle/prøvekører den, vil jeg gerne at alle de tabeller som har autonummerering startes forfra med 1.
(Autonummereringen er også mange steder min Primary Key)

Kan man det og hvis det kan hvordan?? (jeg har forsøgt at komprimerer databasen men uden helt)
Avatar billede terry Ekspert
01. december 2015 - 13:19 #1
If your tables are on an SQL server you need to go through SQL server to do that and not Access

http://blog.sqlauthority.com/2007/03/15/sql-server-dbcc-reseed-table-identity-value-reset-table-identity/
Avatar billede arne_v Ekspert
01. december 2015 - 20:39 #2
DBCC CHECKIDENT kan reseede til den vaerdi du vil have.

Men jeg er noget skeptisk overfor ideen. Hvis det betyder noget hvilken vaerdi det er, saa er AUTONUMBER/IDENTITY nok ikke det rigtige valg.
Avatar billede kjulius Novice
01. januar 2016 - 19:22 #3
Jeg går ud fra, at når du er færdig med udvikling og test, skal du lægge den i produktion og starte forfra med blanke tabeller.

I så fald er det som du har set ikke nok at lave en DELETE for at slette alle rækker i tabellerne. Det vil ikke nulstille identity kolonner. Her skal du bruge TRUNCATE på tabellerne i stedet. Det vil blanke tabellen OG nulstille identity kolonnen.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms177570.aspx
Avatar billede e-nymark Juniormester
26. april 2016 - 12:17 #4
Det lykkedes skriv igen så du kan få dine point !!