Avatar billede jeppeolsen Nybegynder
01. december 2015 - 20:57 Der er 10 kommentarer

router til bofællesskab

Hej

Har ikke så meget erfaring med at administrere netværk, og står nu for at indkøbe en my switch til mit bofællesskab.

Setuppet er som følger; en router fører trafik til hhv vores fælleshus og til en eksisterende switch, som står til udskiftning. Switchen sender kabler til 11 forskellige bofæller der hver bruger internettet i deres respektive lejligheder, de fleste med en router til adskillige devices.

Vi har oplevet mange problemer i forbindelse med udskiftninger af private routere. Er det muligt at undgå sådanne problemer med en managed switch eller er det overkill?
Desuden ville jeg sætte stor pris på anbefaling af en specifik switch.
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2015 - 21:15 #1
fordelen med en managed switch er, at du kan begrænse bofællernes båndbreddeforbrug men de er noget dyrere. der burde ikke opstå problemerne med private routere, hvis de er konfigureret til at modtage ip fra dhcp længere oppe i systemet. dem jeg kender tilpasser så den interne ip de udleverer så der ikke opstår konflikter. en normal rimelig switch med tilstrækkelig antal porte burde kunne klare dit problem.
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2015 - 21:28 #2
her et eksempel på en managed 16 port switch til 1.400 kroner, men kender den ikke
Avatar billede jeppeolsen Nybegynder
01. december 2015 - 21:33 #3
Tak for svar.
Vi udleverer ikke ip til brugerne, men kører med dynamisk ip til alle. Måske også derfor der opstår konflikter en gang imellem.
Vi er ikke interesserede i at begrænse trafikken, så en unmanaged switch er nok fint. Du kan ikke anbefale en?
Hvis jeg skulle lave netværket om til faste ip er det så 1. Routeren jeg skal konfigurere?
Avatar billede jeppeolsen Nybegynder
01. december 2015 - 21:39 #4
Kan ikke se dit link?
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2015 - 21:42 #5
dynamisk ip: dhcp serveren i routeren udleverer ip til devices når de kommer online. du kan ikke lave faste ip´s, da du ikke har styr over alle computere, der er hellere ingen grund til det, dhcp serveren klarer det fint for dig. hvis nogle af brugerne sætter deres ip fast, kan du hurtig løbe ind i ip konflikter.

Med hensyn til at anbefale en switch, søg lidt på edbpriser, du kan få en 16 ports switch ned til 500 kroner, og stort set alle er 100/1000 Mb. det kan være andre here kan anbefale noget.
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2015 - 21:50 #7
Personligt ville jeg nok vælge en managed switch og en router med support for vlans. Give hver bofælle sit eget vlan og route hvert vlan direkte mod wan. På den måde undgår i bla. konflikter hvis nogen finder på at smide en DHCP server op mod det lokale netværk der deles af de andre. Dertil er der lidt sikkerhed i det, da hver bofælle ikke kan sidde og hyggesniffe på hinandens trafik mv.
Men det kræver lidt viden om netværk at rode med det. Et setup med router og switch (16-24 porte) kan klares for ca. 1500-1600 kr.

Eksempel:
Router,ubnt edgerouter lite, 899kr:
https://www.proshop.dk/Netvaerk-router-firewall/EdgeRouter-Lite-ERLite-3/2427802
Switch, D-Link EasySmart Switch DGS-1100-16, 655kr:
http://www.edbpriser.dk/switch/d-link-easysmart-switch-dgs-1100-16-id-4604878.aspx

Men det kræver som sagt noget viden om netværk, især routeren.
Avatar billede ebe Praktikant
01. december 2015 - 21:50 #8
hvis du vil lave faste adresser skal du sørge for at de ligger udenfor routerenns ip pool.
Avatar billede jeppeolsen Nybegynder
02. december 2015 - 17:57 #9
Vores gamle router er en zywall usg 100, og jeg tror den fungerer ganske fint. Ser lidt kompliceret ud med at route vlans etc., så prøver at køre med den eksisterende konfiguration til at begynde med og så bare købe en ny switch.
Er bare i tvivl om en normal switch kan klare 50+ devices (hver lejlighed har nok omkring 5 i gennemsnit).
Vores gamle switch er en Linksys SR2024C.
Avatar billede ebe Praktikant
02. december 2015 - 19:15 #10
det kan den sagtens :)