Avatar billede FrkMars Nybegynder
01. december 2015 - 21:21 Der er 1 kommentar

Transientbeskyttelse og ESD

Hej!

Min kæreste og jeg sidder og diskuterer hvorvidt ESD og transientbeskyttelse er det samme??
Er der nogen der kan give noget afklaring på det? :-)

Hilsen Lea
Avatar billede jens48 Ekspert
01. december 2015 - 23:35 #1
Nej, det er to forskellige ting.

Transienter er kortvarige spændingsspidser, der kan optræde på 230 V forsyningen. Årsagen kan være lyn eller ind- og udkobling af en induktiv belastning på nettet.

ESD (ElectroStatic Discharge) er den pludselige strøm der opstår ved afladning af et ladet objekt. Hvis du er blevet opladet - for eksempel ved at gå hen over et tæppe - kan du nemt have en spænding på et par tusinde volt i forhold til omgivelserne. Det øjeblik du aflades vil der gå en strøm, som du sandsynligvis ikke kan mærke, men den vil være stor nok til at ødelægge elektronik, hvis du aflader direkte til en integreret kreds. Derfor er ESD-beskyttelse vigtig ved reparation af elektronik