Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
17. december 2015 - 21:22 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Et alternativ til Ubuntu og Linux Mint

Der findes jo et hav af Linux udgaver (distroes) ....

Men er der en / flere, som du kan anbefale, at man prøver ...

Andre end Ubuntu og Linux Mint, som jeg jo kender. Godt ...

Gerne med fordele ...

Jeg skal kun bruge det til surf på Internettet.

Almindelig Tekstbehandling. Og Gmail.

Og så kan jeg godt lide, at skriften i menuer og surf står klart og tydeligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2015 - 21:36 #1
Ubuntu og Mint er jo meget udbredte desktop distros.

Jeg tvivler paa at alternativer er bedre.

Men du kan da alitid proeve Fedora eller OpenSUSE.

De virkelige alternativer er vel mere server orientered distroer som CentOS og Debian.
Avatar billede chalde Seniormester
17. december 2015 - 21:38 #2
Debian med valgfri DE og WM der passer til dit behov?
Jeg kører primært Debian hvor det er muligt, da jeg finder den distro mest kompatibel med det jeg skal bruge den til, kombineret med mindste ressource footprint (har en del servere kørende, så ressourceforbrug spillede meget ind på mit valg).

Men ellers lad dig inspirere her: http://distrowatch.com/
Har selv været en del af dem igennem for at prøve af mht. hvad der passede til mine behov. Og man finder hurtigt ud af om man er forenelig med en distro hvis man er vant til at arbejde med Linux/Unix.
Avatar billede ds12345 Nybegynder
17. december 2015 - 22:16 #3
Ville også anbefale dig at kigge på DistroWatch. Dog skal du huske på, at det ikke er alle distros, der bare spiller derud af som Ubuntu og LM. Nogle kræver lidt mere arbejde med fx. drivers.

- Daniel
Avatar billede C:\> Juniormester
17. december 2015 - 22:27 #4
Elementary er virkelig pæn, men er vist en Ubuntu, se https://elementary.io
Avatar billede jensenjs Juniormester
18. december 2015 - 04:41 #5
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på de forskellige Distros da jeg i nogle år ikke har brugt Linux.

Men med du skriver du skal bruge, så vil jeg dog foreslå en som AntiX som jeg selv blev foreslået her på eksperten.

Jeg søgte en Linux der krævede meget lidt for at kører og det må man sige denne overholder.

Så måske det var noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2015 - 13:23 #6
Lubunto kræver heller ikke meget ram.
Så vidt jeg husker loader den kun ind med knapt 200 mb ram i idle:

http://lubuntu.net/
Nogle vil nok kalde den for lidt skrabet, men man kan ændre på udseendet, og hente programmer man mangler på download.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. december 2015 - 09:05 #7
M*A*N*G*E tak for jeres gode svar ...

Ja, jeg kunne bruge det hele ...

Så, kom med et svar her, så I kan få points ...
A*L*L*E interesserede ...

T*A*K for hjælpen !
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2015 - 10:28 #8
svar
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. december 2015 - 10:59 #9
Flere ? - Kom hid ....
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2015 - 01:47 #10
svar