Avatar billede SimonOrtmann Nybegynder
18. december 2015 - 00:30 Der er 2 kommentarer

Mangler hul igennem ny router til NAS server

Hej

Jeg har valgt at flytte mit internet abonnement til ISP med dynamisk IP. Nas er wired til router og kan ses uden problemer også via lokal IP 192.168.8.101. På denne IP kommer jeg fint frem til NAS's websites. Men jeg kan ikke få forbindelse via min eksterne ip adresse, uanset om jeg bruger URL eller IP. Har på fornemmelsen at det er et port forwarding problem på routeren (Huawei B315).
På routeren har jeg sat FTP til port 21 og HTTP til port 80

nogen ideer til hvad jeg mangler at sætte på routeren - eller hvor problemet nu er

mvh
Simon Ortmann
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2015 - 07:50 #1
Vær opmærksom på, at langt de færreste udbydere af mobilbredbånd som udgangspunkt leverer offentlige IP-adresser.
For at kunne portforwarde kræver det en offentlig IP.
Du kan nemt undersøge hvorvidt du har en offentlig IP ved at sammenligne den IP din router får (tjek status i routeren) med den du får på http://myip.dk/
Er de forskellige, er der stor sandsynlighed for at du ikke har en offentlig IP.
Så skal du kontakte udbyderen og høre om muligheden. Men det er ikke alle udbydere af mobil bredbånd der tilbyder det desværre.
Avatar billede SimonOrtmann Nybegynder
18. december 2015 - 08:21 #2
Hej Chalde

Foreløbig tak, men status (statistic) i routeren viser ikke nogen IP. Ved du om Telia har offentlig IP? Da jeg nu kiggede i statistics undrede det mig at der var data om min PC (192.168.8.100), men ikke om NAS'en der ellers fint kan nås på 192.168.8.101. Er det ikke mærkeligt?

mvh
Simon