04. januar 2016 - 09:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opret nyt raid med morror fra eksisterende raid

Hej folkens.

Jeg har en Dell OptiPlex 9020 med 2 diske der kører Raid 1. Jeg skal nu have en computer stående som backup, hvis den her går ned. Det jeg håber jeg så kan gøre, er at få kopieret det data jeg har på min nuværende maskine, over på den nye maskine, så de står helt identiske. Kan dette lade sig gøre og hvordan!?

På forhånd tak for hjælpen.
05. januar 2016 - 10:53 #1
Ja det burde kunne lade sig gøre.
Når jeg trækker lidt på det, er det fordi jeg ikke kender den controller, og ikke selv har prøvet det den controller.

Du skal lukke maskinen ned. Og fjerne den ene disk.

Hvis du gerne vil have et eller 2 komplette spejl, efter operationen.
Skal du sætte en ny disk I, istedet for den du har fjernet.
Genstart maskinen, og kør procedure for disk udskiftning (Rebuild RAID).

I den anden maskine sætter du den disk du fjernet I.
Helt I same position som den kom fra (det er måske ikke så vigtigt I dette setup).
Start maskinen og udfør proceduren for disk udskiftning.

maskinerne skal være så ens som muligt. RAID controllerne skal være data compatible, og driver compatible.
Helst samme FW og BIOS.
Husk at din reserve maskine skal være sat op til RAID, inden du går igang.

Hvis du har mulighed for at teste det af, eller hvis du kan finde nogen der har prøvet det, er det klart det sikreste

De RAID controller jeg kender og har prøvet det med. Bruger meta data til at holde styr på RAID'et. og konfigurationen, ligger på alle diske. Så der lukker man bare maskinen. Hiver den ene disk.
Starter maskinen igen, I interim recovery mode (default), og smækker en ny disk I mens maskinen kører. Og I den anden maskine sætter man bare disken I, I same position som den kom fra. starter I interim recovery mode, og smækker en disk I, når den er oppe.

Du skal være opmærksom på, at du får 2 ens maskiner med samme navn, uuid og det hele.

prøv om du kan teste det under sikre forhold, eller se om du kan finde nogen med erfaring.
på evt. at oprette en tråd på DELL's forum.
06. januar 2016 - 07:56 #2
Maskinerne bliver totalt identiske på hardware, de den nye maskine bliver bestilt efter den gamle maskines tag nr. Det er Intel raid controller der sidder i maskinen.
16. januar 2016 - 14:25 #3
Jeg tror, jeg har skiftet en defect disk på de controllere, eller noget lign.

Men jeg har ikke prøvet at flytte RAID'et til en annden maskine.

Jeg vil dog mene, at det kan lade sig gøre.
For man skal vel kan skifte en defekt controller, uden at miste "data" på diskene.
19. januar 2016 - 12:39 #4
Jeg regnede med at få den nye pc mellem jul og nytår, så jeg kunne teste det der, men jeg har ikke fået den endnu, så jeg venter lige med at lukke spørgsmålet, til jeg ved noget mere :)
02. februar 2016 - 13:41 #5
Ja, så skete der så det at kunden valgte at købe en computer selv, som ikke er magen til den vi havde i forvejen, så jeg kan så ikke teste om det her virker alligevel. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal stille op med det her spørgsmål. Jeg komme i hvert fald ikke til at kunne teste nogle af jeres forslag sådan lige. Hvis folk gerne vil have nogle point, så opret et svar og så deler jeg point ud. Jeg laver også det her til et svar, så man lige kan se hvad det endte ud med.