Avatar billede K-Jensen Nybegynder
07. januar 2016 - 15:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Makro til kopiering af data fra et ark til et andet ark

Hej,
Er der nogen der kan hjælpe mig med at lave en makro, som kopier nogle værdier fra et/flere ark til et andet ark, kaldet 'Forside'.
De ark der skal kopieres fra, hedder henholdsvis ark '1', '2' osv. Indtastningsarkene er alle bygget op med den samme struktur hvad angår kolonner og rækker.
Indtastningsarkene er bygget med først at indeholde et sidehoved (de første 7 rækker), hvorefter der er følgende overskrifter (gående fra kolonne A til G)'Antal', 'Type', 'Betegnelse', 'Mat. Enhedspris', 'Mat. Enhedspris i alt', 'Res. Enhedspris' og 'Res. Enhedspris i alt'. Hvis jeg for eksempel taster '2' i celle A17 og '1' i celle A28 i ark '1', skal makroen kopier værdierne fra kolonne A og kolonne C over på 'Forsiden'. Kolonne A 'Antal' skal kopieres over i celle D23 (lig med '2') og kolonne C 'Betegnelse' skal kopieres over i celle E23. Da den næste værdi, jeg har tastet i celle A28 er '1', skal denne værdi kopieres over i celle D24 og 'Betegnelsen' over i celle E24 og så fremdeles.
Hvis jeg efterfølgende indtaster '1' stk i celle A20 i ark '1', vil jeg have værdien på 'Forsiden' i celle D24 og den tilhørende 'Betegnelse' ind i celle E24. Dermed skal den indtastede værdi i celle A28 samt 'Betegnelsen' indsættes i celle D25 og E25.
Til sidst vil jeg høre, om man kan lave en knap som nulstiller alle indtastninger i kolonnen A for alle mine indtastningsark.
Avatar billede Mads32 Ekspert
03. februar 2016 - 22:13 #1
Hej K. Jensen

Det er lidt vanskeligt at forstå din beskrivelse, men jeg tror det er til at løse, selv om der ikke er nogle eksperter der har svaret.

Hvis du ikke allerede har en løsning, kan du eventuelt sende dit regneark på en mail til mig, så vil jeg se på det.

Du kan se min mail adresse ved at klikke på min profil
Avatar billede Mads32 Ekspert
06. februar 2016 - 21:38 #2
Hej K. Jensen

Har du fundet en løsning, eller har du ikke set min kommentar af 3. februar
Avatar billede K-Jensen Nybegynder
07. februar 2016 - 11:57 #3
Hej Mads32,

Mange tak for dit svar. Jeg sender straks regnearket afsted.

Mvh.
Avatar billede Mads32 Ekspert
07. februar 2016 - 19:51 #4
Hej K. Jensen

Hermed min mail adresse

jem.varde@gmail.com
Avatar billede Mads32 Ekspert
08. februar 2016 - 10:50 #5
Hej K Jensen

Jeg har set dit regneark, og kan nu forstå hvad du mener. Det kan godt løses, men med min viden skal jeg oprette et eller måske flere hjælpeark, hvortil en macroknap på hvert faneblad kopier de værdier der skal bruges på din Forside.

På de faneblade hvor du har dine data, har jeg behov for anvende et par kolonner til at styre hvilke linjer der bliver/er blevet kopieret.

Disse kolonner skal skrivebeskyttes, så formel og kontroldata ikke ændres.

Jeg kunne tænke mig at indsætte dem foran din kolonne A. Alle dine formler vil stadig virke.

Det vil tage noget til at få det op at køre, men jeg er frisk på at prøve.
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. februar 2016 - 19:13 #6
Hej K.Jensen

Efter flere forsøg og overvejelser, er jeg kommet frem til at progammet skal udvides med 3 hjælpeark.

Med en macro kan alle positioner, der er forsynet med en mængde, overføres til dit faneblad "Tilbud" Jeg har tænkt mig at anbringe en macroknap der udfører dette, på arket ved cellerne D20:F20.

Du har på din side afsat plads til leverancer i linje 23:51.  Er det nok linjer???

På faneblad "Sammenstilling" vil jeg tilknyttet en macro, der nulstiller alle mængder.

Du har oprettet faneblade linie7 til linie25. Formler og macroer bliver tilpasset de nævnte faneblade.

Fanebladene må selvfølgelig ikke omdøbes.

Der er meget programmering af nye ark, samt programmering af macroer.
Avatar billede K-Jensen Nybegynder
12. februar 2016 - 09:09 #7
Hej Mads32,

Tusinde tak for hjælpen med regnearket - du kommer til at spare os for meget manuel indtastning:-)

Venlig hilsen
Kasper
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. februar 2016 - 09:42 #8
Hej K. Jensen

Det var godt du kunne bruge mit forslag.