Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 11:51 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Adobe Photoshop CS3

Jeg har netop skiftet kamera og har problemer med RAW filen fra det nye kamera.
Gml. Kamera Canon OES 400D
Nyt  Kamera Canon EOS 50D.
Jeg fotograferer på CF kort og mit CS3 kan ikke se mine RAW filer
Der står:
Kunne ikke efterkomme dit ønske da det ikke er den rigtige dokumenttype.
Det sker både når jeg sætter kortet direkte i computeren og når jeg tilslutter kameraet.
Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 11:55 #1
Har du prøvet at opdatere dit Cameera Raw plug-in?

https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4040
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 12:17 #2
Desværre, jeg har lige forsøgt. Øv.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 12:21 #3
Prøv så at formatere et CF-kort i din nye 50D'er, tag derefter nogle billeder og se, om det har hjulpet.

Genstartede du computeren efter opdateringen?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 12:24 #4
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 12:52 #5
Formatering af kortet er gjort.
Genstart er gjort.
Men Opdateringen er jeg i tvivl om. Fordi efter downloading Kom billed frem med CS3, men eller skete det intet. Dvs. jeg kunne ikke se om jeg har hentet noget.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 13:14 #6
Filen med opdateringen til Camera Raw er en .zip-fil, dvs. den er komprimeret, og det betyder, den først skal udpakkes, før du installerer den.

Du pakker den ud ved at højreklikke filen => "Udpak alle" (eller noget i den retning) => Vælg et sted at gemme den (skrivebordet er et godt sted) => Derefter installeres den.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 13:45 #7
Jeg har ud pakket den, men der sker ikke andet en den lukke CS3 vinduet op. og så ikke mere.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 14:47 #8
Jeg har ikke selv CS3 på min computer, så jeg kan ikke efterprøve hele installationsproceduren. Prøv at læse opdateringsvejledningen i det link, jeg lag de tidligere:

https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4040

Når du har udpakket filen, skule du have en fil med navnet Camera Raw.8bi

Følg vejledningen for installation i linket nøje. Rul ned til afsnittet: To install with Adobe Creative Suite 3 or Photoshop CS3:. Derefter følger du en af de to vejledninger, enten den manuelle eller den automatiske.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 14:48 #9
Og hvilken version af Camera Raw har du?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 14:57 #10
Lige et enkelt spørgsmål: Har du nogen speciel grund til at optage i RAW-format fremfor .jpg?
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 15:33 #11
Der er langt flere redigeringsmuligheder.

Og hvilken version af Camera Raw har du?
Jeg kan se at jeg  har 4,0
Avatar billede Freebooter Nybegynder
13. januar 2016 - 15:57 #12
Hej Arne
Din Photoshop er for gammel.
De nye RAW opdateringer går kun tilbage til og med CS6, så du kan ikke få en opdatering til din CS3'er.
Til gengæld kan du hente det gratis program "Adobe DNG Converter" og dermed konvertere dine Canon EOS50D filer til DNG. Derefter kan du åbne DNG-filerne i den Photoshop CS3 Raw konverter.
Bedste hilsener
Brian
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 16:11 #13
Ifølge linket herunder kræves der til din Canon 400D en Camera Raw version 3.6 eller nyere, dvs. at din 4.0 er ok til det kamera. Til din EOS 50D er minimumskravet version 4.6/5.1, så du bliver nødt til at opgradere til version 4.6 eller nyere.

Har du prøvet de muligheder, der er beskrevet i indlæg #8? Husk, at der under installationen ikke må være nogle CS3-programmer i gang.

Hvis du kigger i denne mappe:  Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats , kan så der se filen Camera Raw.8bi ?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 16:18 #14
@Freebooter.

Canons EOS 50D er heller ikke ny, fra 2008 mener jeg. CS3 kan anvende Camera Raw.8bi, som har understøttelse til EOS 50D, så det burde vel virke, hvis det gøres rigtigt?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 16:22 #15
Avatar billede Freebooter Nybegynder
13. januar 2016 - 16:47 #16
@milter:
Ja, du har ret! Min fejl.

@Arne
Den seneste ACR opdatering til CS3 kan hentes her:
Mac:
https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4039
PC:
https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4040

Der er, på ovenstående links, tillige en fin lille guide til manuel installation af Raw.8bi filen som du kan følge.
Vh B
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 16:52 #17
OK, Freebooter :-)

Og her er lidt mere læsestof. Kig især på denne tekst i begyndelsen:

1. Check to make sure the plug-in was installed in the correct directory in step 4 above.
2. Start Bridge.
3. Choose Tools > Cache > Purge Central Cache.

http://ccm.net/forum/affich-57723-photoshop-cs3-can-t-open-raw-files
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 17:49 #18
milter
nu har jeg forsøgt adskillige gange Jeg kan ikke finde den fil på mit C drev. CS3 er installeret på C drevet.
Jeg har hentet:
https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4040
Flere gange, filen åbner ingenting udover forsiden i CS3. så kommer:

Kunne ikke efterkomme dit ønske da det ikke er den rigtige dokumenttype.
Er ved at rive resterne af min sparsomme manke af.
Avatar billede prodic Mester
13. januar 2016 - 17:55 #19
Den downloadede fil skal ikke åbnes/dobbeltklikkes i CS3.
Indholdet af filen skal kopieres over og erstatte den eksisterende. Først derefter skal CS3 åbnes.

Den alm. update-procedure burde dog også virke.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 18:35 #20
Prodic der er ikke nogen eksisterende. Jeg kan ikke finde den, og jeg kan ikke kopiere filen, kun åbne den. Hvis i kan finde filen, så er i velkommen til at sende den til mig på ap3@youmail.dk
mvh. Arne
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 18:36 #21
#18.

Kan du komme så langt i søgningen efter filen Raw.8bi, at du ender op i den rigtige mappe, dvs. File Formats ?

Hvilket styresystem bruger du?

Du kan på din computer lede efter en bestemt fil (i det her tilfælde Raw.8bi) og på den måde finde ud af, om den måske har forvildet sig ind i en forkert mappe.

Du har tidligere med din 400D'er kunnet åbne RAW-filer, så Raw.8bi må befinde sig et eller andet sted på din computer. Den Raw.8bi-fil, jeg har linket til, skal erstatte den gamle fil med samme navn.

Hvis du finder den gamle, så prøv at højreklikke på den og se størrelsen (i MB, KB eller bytes). Den nye (ca. 10.686 KB) burde være større end den gamle, fordi den indeholder understøttelse til flere kameraer end den gamle.

RAW-formatet er ikke et universelt format på den måde, at alle kameraer og andet bruger det samme "sprog". Hver enhed bruger sin egen måde at tolke og "beskrive" de rå oplysninger, og derfor er programmer (som f.eks. din CS3) nødt til at have de oplysninger for hver enkelt enhed for at kunne åbne filer fra dem.
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 18:48 #22
#20.

Kan du ikke downloade Camera_Raw_4_6.zip i linket herunder til skrivebordet og derefter udpakke den, også til skrivebordet:

https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4040
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. januar 2016 - 20:04 #23
Hold da op! det lykkedes.
På en eller anden måde fik jeg transporteret file ind i Cs3 på c drevet.
Tusinde tak fordi i så ihærdigt forsøgte at hjælpe mig.

Arne, en glad amatør.

Point til milter. Håber i andre synes det er ok.
Skriver du et svar?
Avatar billede milter Ekspert
13. januar 2016 - 21:44 #24
Det er altid en fryd, når man overvinder en genstridig computer :-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
14. januar 2016 - 07:58 #25
Ja, det er en skøn fornemmelse.