Avatar billede JNC Seniormester
14. januar 2016 - 21:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formater ark klar til print.

Hej

Jeg skal gerne have Makro der kan formatere mit regneark så alle linjer fra og med 19 til 102 bliver skiftevis grå og hvid, men jeg kan have valgt at skjule nogle linjer, så for ikke at få grå ved siden af hinanden skal det kun være de synlige der formateres.
(jeg har makro'er til at skjule de linjer der skal skjules)

Excel 2010
Arket er låst.
Avatar billede jens48 Ekspert
15. januar 2016 - 00:22 #1
Det behøver du ikke en makro til. Hvis der er en kolonne med tal i, i rækkerne fra 19 til 102, kan du bruge betinget formattering med denne formel:

=MOD(SUBTOTAL(102;$A$19:$A19);2)=1

Her antaget at der står tal i kolonne A
Avatar billede JNC Seniormester
21. januar 2016 - 15:05 #2
Jeg har lavet regnearket og der er mange formler.
Så skal skrive din formel først i alle Celler ?

Jeg ville heller nøjes med en VBA kode til knap.
Jeg har i øvrigt formuleret det forkert.
alle liner fra og med 19 -102 mellem (A19:A102) til (CB19:CB102)
Avatar billede jens48 Ekspert
21. januar 2016 - 15:25 #3
Nej, du mærker området op, går ind i betinget formatering og indsætter formelen, vælger den ønskede formatering og så er du færdig. Det kan laves på ca 1 minut
Avatar billede JNC Seniormester
21. januar 2016 - 22:59 #4
Okay Jeg kan følge dig noget lignende burde kunne lade sig gøre, men det virker ikke umiddelbart.
er du sikker på formlen ? MOD.....?

Jeg har simpelthen indsat ny kolonne (A) og skrevet 1 i alle 19-101, markeret de rækker som skal kunne tilpasse sig formateringen, men det funker ikke rigtig ? (jeg har pt. ændret MOD... til MAD...
Avatar billede JNC Seniormester
25. januar 2016 - 22:37 #5
Hej Jens
Jeg har fundet den rigtige!
=REST(RÆKKE();2)=1
Avatar billede JNC Seniormester
25. januar 2016 - 23:11 #6
Og det endte så ledes med:

=REST(SUBTOTAL(102;$A$4:cb4);2)=1
Avatar billede jens48 Ekspert
25. januar 2016 - 23:48 #7
Ja, den formel har den fordel fremfor den jeg foreslog, at du ikke behøver at have en enkelt kolonne fyldt med tal, men der skal dog være et tal i hver række for at den virker optimalt.
Avatar billede JNC Seniormester
26. januar 2016 - 09:21 #8
Tak for hjælpen
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er der er afgørende for, som du siger at der skal stå et tal, (men du har ret) det er tilfældigt at det har virket for mig.
Er der en måde at undgå den betingelse !
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2016 - 22:25 #9
Jeg har ikke kunnet finde nogen formel der tæller antal linier uanset om der står noget i dem eller ikke. Men alternativet kan du bruge en makro. Nedenstående makro farver hver anden synlige linie fra linie 19 til linie 102 grå:

Sub Macro1()
Application.ScreenUpdating = False
Dim c, x As Integer
x = 0
For c = 19 To 102
If Cells(c, 1).EntireRow.Hidden = False Then
x = x + 1
End If
If x / 2 = Int(x / 2) Then
Range(Cells(c, 1), Cells(c, 80)).Select
With Selection.Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .ThemeColor = xlThemeColorDark1
        .TintAndShade = -0.1
        .PatternTintAndShade = 0
End With
Else
Rows(c).ClearFormats
End If
Next
Cells(1, 1).Select
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede JNC Seniormester
27. januar 2016 - 09:47 #10
Okay
Total i orden, Mange tak for hjælpen.