Avatar billede Mik2000 Professor
16. januar 2016 - 23:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

RGB og CMYK

Jeg har en rgb farve fra en webside, og skal nu trykke/printe noget med samme farve, og dermed skal det bruges i CMYK

Farven er:
R: 44 G: 160 B: 132
Det er en tydelig grøn farve på alle de skærme jeg har prøvet

I CMYK siger den at det svarer til:
C: 99 M: 5 Y: 64 K: 0

Problemet er når jeg laver et testprint, så bliver den mere blålig og mørkere end på skærmen.

Så mit spørgsmål er:
Hvordan finder jeg den rigtige farve i CMYK?

Er klar over det er en skala på lys og på blanding, og at der ikke er ligeså mange farver - men i så fald hvordan finder jeg så den der kommer nærmest på tryk/CMYK?
Avatar billede ebea Ekspert
16. januar 2016 - 23:16 #1
Årsagen til at farven ikke er den samme på dit print, er at der ikke findes en kalibrering af hverken  Printer, skærm, eller andet som gengiver RGB eller CMYK farver ud fra disses værdier.

De fleste grafik programmer, kan levere en rimelig nøjagtig konvertering fra RGB, til CMYK, og i en konvertering, vil det være den farve som kommer tættest på (farvemæssigt), men ikke nødvendigvis det du får ud på print.

Så uanset hvad du gør, vil det altid blive et kompromis med, hvad du ser på skærmen, og hvad der kommer ud på print.

Så rådet er, prøv dig frem, for at finde det du mener kommer tættest.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. januar 2016 - 09:52 #2
Helt enig med #1:
Hvis skærm og printer ikke er kalibreret til samme farveprofil, vil resultater være forskellige, og man må prøve sig frem.
Dit forslag til konvertering indeholder 99% CYAN. Resultatet bliver blåligt. Adobes bud på konvertering:
http://finnrasmus.dk/rgb-cmyk.png
Avatar billede Mik2000 Professor
17. januar 2016 - 16:45 #3
Hej
Jeg havde brugt min Photoshop CC til dette men den angiver de tal jeg skrev.
Hvad er det du har brugt #2 siden du får noget andet?

Kan se mine color settings står til:
RGB: Adobe RGB (1998)
CMYK: U.S. Web Coated (SWOP) v2
Er det noget der som måske står forkert?

Dvs. det smarteste formegentlig vil være at benytte de RGB jeg har når jeg laver noget på skærmen, og så printe en masse grønne farver ud, finde den den er nærmest og vælge dens CMYK kode - er det rigtigt forstået?
Avatar billede ebea Ekspert
17. januar 2016 - 17:07 #4
#3  -  ".....Dvs. det smarteste formegentlig vil være at benytte de RGB jeg har når jeg laver noget på skærmen, og så printe en masse grønne farver ud, finde den den er nærmest og vælge dens CMYK kode - er det rigtigt forstået?"

ja, det er korrekt forstået! Det er den eneste måde du kan finde dig en farve, som passer i din opsætning du har af Skærm, Printer og programmer!

At forsøge at tilpasse dig en farve, ud fra nogle værdier du ser på en RGB, CMYK eller Pantone skala, er alt sammen uden værdi, hvis ikke det matcher din egen Farveprofil du har hos dig selv. Og med farveprofil, mener jeg at det er det du ser på din Skærm, og det du får ud på din Printer.

Du kan næsten selv prøve at forestille dig, hvis du bruger f.eks. den samme RGB farve, som du mener passer på din skærm, og så prøver at printe ud på måske 5 forskellige Printere; så vil du få 5 forskellige farver ud som resultat, da alle printere, har forskellig farveprofil.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. januar 2016 - 18:35 #5
Dine farveindstillinger er ikke forkerte, vi bruger bare forskellige farveprofiler. Mine Adobe CS5 programmer er indstillet til denne farveprofil:
Generelt brug i Europa 3 - RGB: sRGB - CMYK: Coated FOTOGRA39
Min skærm og printer er ikke kalibreret til denne profil, så jeg bruger også metoden nævnt i #3 og #4.
Avatar billede Mik2000 Professor
17. januar 2016 - 20:06 #6
Problemet er så hvis jeg skal have trykt noget af det.

Hvad gør man i så fald?
Der kan jeg jo ikke lavet testprint eller lign.
Avatar billede ebea Ekspert
17. januar 2016 - 20:24 #7
Først, tjek med det firma som skal lave trykket, om hvad farve opsætning de bruger (CMYK eller Pantone).

Og så, som jeg nævnte i tidligere indlæg, prøv at finde den farve som du ønsker, og som du mener kommer tættest på det du ser på skærmen. Den CMYK farve bringer du med til dem som skal trykke det ønskede, og først der, kan du se om farven kommer til at passe, med det du ønskede, eller den skal korrigeres.

Og når de har den farve som du mener er korrekt, kan du så få CMYK eller Pantone nummeret, som du kan gemme til senere (og prøve at se hvor tæt den er på dit eget udprint).

Som du har opdaget, så er der sommetider langt fra det du ser på din skærm, og til det der kommer ud som en trykt version! Men der er ikke nogen nem genvej, desværre.
Avatar billede Mik2000 Professor
19. januar 2016 - 19:16 #8
Hej - tak for det - må tage den lange vej så :)
Smid et svar for point :)
Avatar billede ebea Ekspert
19. januar 2016 - 19:52 #9
OK! ;-)
Avatar billede Mik2000 Professor
01. marts 2016 - 00:29 #10
Det var ikke et svar ;).
Giver dig lige muligheden igen og ellers lukker jeg det med denne :)
Avatar billede ebea Ekspert
01. marts 2016 - 08:05 #11
Ok! her! ;-)