Avatar billede journeyman Nybegynder
19. januar 2016 - 15:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor hurtig bør min router være?

Jeg har fibernet fra WAOO 50/50. Jeg tænker på at købe en ny router, men er kommet lidt i tvivl om hvor hurtig en router jeg skal/bør købe. Vil jeg kunne udnytte en AC router, eller kan jeg nøjes med en N router.

Jeg er klar over, at det mest fremtidssikre vil være en AC router, men lige nu er min fiberforbindelse rigelig til mit behov.

MVH. Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
19. januar 2016 - 16:12 #1
jeg beholdt den gamle router, lukkede for dens wifi, og satte en http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=BR-6288ACL&pn=Edimax&vare=727371 på til at styre wifi i stedet. så er der 2 bånd og .ac. Den har dog en ret kraftig lysdiode til status - jeg anbefaler at dæmpe den med lidt sort tape, så der kun slippes en smule lys ud.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. januar 2016 - 16:39 #2
det afhænger af dit behov. AC fås i 433, 867 og 1300 Mbit. jeg selv bruger en tp-link c5 1200 som udsender 867 Mbit wifi og har en 100/100 Mbit forbindelse, men der hvor det rykker mest er jo hvis du har en nas server eller bruger anden fil deling mellem flere enheder lokalt...
Avatar billede journeyman Nybegynder
23. februar 2016 - 14:24 #3
Skriv et svar, så får du points...
Avatar billede journeyman Nybegynder
23. februar 2016 - 14:25 #4
Jeg mener Blueeyez
Avatar billede Blueeyez Mester
23. februar 2016 - 18:10 #5
får du her ;)
Avatar billede Wally73 Mester
24. februar 2016 - 01:36 #6
Svaret på dit spørgsmål afhænger meget af dine omgivelser.
Hvis du bor et sted med mange trådløse netværk i området, så skift til 802.11ac, da det kører på det mindre benyttede 5Mhz bånd.
2,4Mhz er ofte fyldt med støj og crosstalk i tættere beboede områder.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. februar 2016 - 06:57 #7
#6 -n er os på 5 Ghz båndet.. Ikke Mhz ;)
Avatar billede Wally73 Mester
24. februar 2016 - 18:30 #8
Rigtigt nok, men producenterne plejer at kalde de 802.11an så.
802.11n plejer at referere til 2,4GHz udstyret. :)

Og hvem bekymrer sig om det er mega eller giga? :) :) :)