Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 18:38 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Installere W10 men partitationstabel problem...

Jeg har en stationær, som blev leveret med W8. Har senere opgraderet til både W8,1 og senere W10. Det viste sig dog, at jeg havde valgt 32 bit, hvor det skulle have været 64 bit. Kan ikke rulle tilbage, da jeg har slettet W8 filerne.
Så vil gerne lave en clean W10, 64 bit, helt forfra. Har lavet backup af alt og downloadet en W10 på en usb stick.
Starter op på sticken, og W10 installation starter. Indtaster product key - som oprindelig var fra W8 - men den virker søreme..!
Men så kommer der et vindue, som viser mine partitioner (den primære harddisk er delt op i C og F drev).
Jeg vil altså gerne installere på C drevet naturligvis. MEN - her får jeg følgende besked: "Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk har en MBR partitionstabel. På EFI systemer kan windows kun installeres på GPT diske."
Øh...Jeg er blank både hvad angår MBR partitionstabeller, EFI systemer og GPT diske...så hvordan kommer jeg videre? Jeg har mulighed for at vælge "formatter"..måske er det bare det, der skal til?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2016 - 19:03 #1
Når din PC er født med w8 kan du bare lave en installations DVD ved at hente en Iso fil fra nettet. Hvis den oprindelige w8 var 64bit, så vælg det. Du kan sætte din HDD til en anden computer og helt slette alle partitioner og derefter lave den om til en GPT.
Bare spørg når du når så langt.
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 19:14 #2
mener du en installationsfil til W8? Jeg har jo allerede en W10 på usb, hvis product ID den faktisk synes at acceptere...
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2016 - 19:27 #3
Ok, men det er jo en 32bit hvor du kun kan bruge 3.2 GB ram.
Men ellers prøv noget andet. Download windows 10 64bit.
Ryd din harddisk totalt, altså ikke bare formatere den men helt slette alle partitioner. Så kan du i windows, eller andet prog. ude i venstre side vælge "Convert to GPT" lav en partition til windows og boot op på USB.
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 19:37 #4
Nej, det er ikke en 32 bit jeg har på usb`en. Det er 64 - den er hentet hos microsoft tidligere i dag. (Det er altså ikke den version, jeg har på pc`en, for ja, DET er en 32 bit)..
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2016 - 19:37 #5
Hvis du får at vide at du kun kan installere på GPt  skal du trykke på Avancerede instillinger her sletter du så din disk så den er Uallokeret hvor efter installationen selv ordner resten.
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 19:38 #6
Der var altså ingen "avanceret" knap. Men en "slet" knap, så jeg evt. den vej kunne slette partitionen...
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2016 - 19:44 #7
Licensen gælder både 32 0g 64Bit så det er ikke problemet.
Men det er til gengæld GPT. #5 lyder interessant, det har jeg ikke set før.
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 19:52 #8
Jamen så må jeg jo prøve det - altså slette partitionerne og se hvad der sker...
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2016 - 19:53 #9
jeg har lavet en vejledning ud fra fotografier så kvaliteten er ikke erfekt.

http://web.gratisupload.dk/f/8uy6fktnrr/
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 20:04 #10
tak - flot. Jeg prøver senere i aften - eller i morgen. Skal melde tilbage om hvordan det gik.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2016 - 21:56 #11
Så har jeg prøver forslaget fra #5.
Disken var GPT og skulle install. på en MBR PC.
Det mislykkedes med en DVD, der blev stillet tvivl om min hardware.
Men det gik fint med en USB. Slettede og oprettede en partition på 80GB, og så kørte det bare :-)
Avatar billede ps76 Forsker
24. januar 2016 - 22:12 #12
Ok tak- jeg prøver i morgen.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2016 - 22:15 #13
Til orientering! alle fremtidige Computere vil køre UEFI
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/what-uefi
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2016 - 22:39 #14
Kan man bruge samme metode som i #5 hvis man vil install. 8.1 ?
Hvis jeg stiller min bios om til EUFI er jeg jo nød til at slette disken og begynde forfra.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. januar 2016 - 23:12 #15
Det kommer jo an på om din Pc: har UEFI
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 00:00 #16
Det har den bestemt. Det er en Asus bærbar og den blev leveret med GPT disk. !TB nu kører jeg med Samsung SSD 250 GB.
Jeg havde bøvl med at få den nye disk til at køre, derfor MBR.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 07:43 #17
Det tror da fanden Du Hører jo efter personer der blander sig i alle tråde her på eksperten jeg tror jeg har været ind over den problematik med din opsætning? men du følger jo ikke anvisningerne. En UEFI Bios der er indstillet til Restore Default vil have muligheden UEFI i Boot selektor.
http://web.gratisupload.dk/f/8uy7kax5b9/
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 12:53 #18
Jeg erindrer ikke at du har set på min opsætning, men tak for linket.
Jeg har taget et skærmbillede af det, og vil i aften, med den opsætning prøve med en ekstra GPT HDD.

@ps76
Undskyld for spam :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 15:54 #19
#17
Der var ikke noget i  boot, som ligner det på billedet.
Det lykkedes dog alligevel. Jeg slog den øverste del fra (CMS?)
så der stod fast boot. Så slettede jeg alt på GPT disken og oprettede en ny partition, systemet skrev selv resten.
Bootede så op på en USB og holdt Esc nede, og så gik installationen af windows i gang og installationen gik fint.
Men tak alligevel, du fik mig da i gang :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 17:02 #20
Navn på din Asus?
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 18:01 #21
RN 60544131 ?
PC kører fint begge HDD fundet, men hverken Esc eller F-knapperne virker mere.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 18:48 #22
Et Rn. Nummer er noget helt andet. Hvis du ikke har gemt mappen e. Support? Så kan driverne hentes på ASUS Giv mig det rigtige ASUS nummer

http://peecee.dk/upload/view/456423
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 19:08 #23
K95V series    Er det godt nok ?

Jeg kan ikke se noget som hedder e. Support.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 19:18 #24
Hvis din PC er en ASUS 95Kv Så passer Alle de billeder jeg har vist
http://web.gratisupload.dk/f/8uy9tr44e9/
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 19:36 #25
Jeg kan godt se hvor  den e. Support skulle ligge, men den er der ikke;
heller ikke hvis jeg aktiverer vis skjulte filer. Det gør den heller ikke på min stationære.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 19:57 #26
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2016 - 21:36 #27
Takker for linket. Går ud fra, at det er bruger vejledningen det drejer sig om? Den er på 423MB og har en setup.
Men hvad skal jeg med den?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. januar 2016 - 23:12 #28
neden under hvor der står Driver & Tools kan du vælge dit styresystem og hente alle driverne.
og her denDanske bruger vejledning!
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/K95VB/0406_DA6941.pdf
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2016 - 11:44 #29
Takker :-)
Avatar billede ps76 Forsker
26. januar 2016 - 12:23 #30
Og jeg kan bekræfte at jeg fik problemet løst. Slettede eksisterende partition, og startede forfra med en ny uden problemer. Det er vel Poko1 som skal have point for dette?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2016 - 12:41 #31
#30
Til lykke med det, og ja det er poko1 som løber med pokalen.

Og jeg siger tak for lån af dit spørgsmål :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
26. januar 2016 - 15:05 #32
Læg selv svar samler ikke! :-)
Avatar billede ps76 Forsker
11. februar 2016 - 09:03 #33
ok