Avatar billede kim1a Ekspert
25. januar 2016 - 20:48 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

DM i Excel

Var der nogle af jer (minus den bruger som ikke ville deltage pga præmiens begrænsede størrelse og de mange personlige oplysninger man skulle aflevere) der har fået den indledende opgave?

Jeg er nysgerrig på løsningerne I brugte - især på den første opgave er jeg nysgerrig på om der var en løsning via formler?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. januar 2016 - 11:07 #1
Mon ikke folk vil vente med at afgive deres løsningsforslag til tidsfristen for indlevering er udløbet :-)

Ifølge konkurrence beskrivelsen, så udløber fristen den 27.01.2016, kl. 23:39.

Så du skal nok ikke regne med at få løsningsforslag inden da :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
26. januar 2016 - 17:43 #2
Nej god pointe :-) Jeg afventer. Det handlede dog om at gøre det på tid, så et løsningsforslag herinde vil nok ikke hjælpe alverden.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. januar 2016 - 18:30 #3
På tid?!?!?

Det siger vel ikke noget om, hvor go' man er til Excel - men, snarere, hvor go' man er til at arbejde under pres...

...en Excel opgave, der skal løses på tid er dum, for et Excel ark og løsning skal jo bygges ordenligt om, og være brugbar, systematisk og den slags...

Blot at smide nogle formler ind i et regneark på kortest mulig tid viser ikke, hvor dygtigt du er til VBA, databasekommunikation, pivottabeller, UDF opbygning, tabeller, eksterne data, Internet kommunikation, automatik og alt det andet fede, som Excel kan.

Fair enough, at man skal vise at man kan en masse formler - trods alt bedre, end, at man skal vise en pivottabel eller en graf...

...men på tid?!?

Det gi'r ingen mening, da et regneark aldrig må kastes sammen i huj og hast, men netop skal fejlkontrolleres, gennemprøves og testes.

Anyway - blot min mening - I could be wrong :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2016 - 20:59 #4
Jeg havde oprindelig tilmeldt mig, men de opgaver de stiller er noget af det mest tåbelige jeg længe har set i Excel, så jeg har skrevet at jeg ikke gider mere. Og pistolprinsens betragtninger kan jeg helt tilslutte mig.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
27. januar 2016 - 08:09 #5
Har set regnearket, og må give Jens48 ret: Totalt tåbelige NYBEGYNDER opgaver, som man lærer på dag 2, på et grundlæggende Excel kursus - overhovedet ikke ekspert opgaver...

...og, de bli'r netop bare endnu mere tåbelige af, at være på tid!

Jeg løste hele opgavesættet på under 4 minutter (og, jo, opgave 1 kan løses på ca. 1½ minut med et par hurtige formler :-)

Men, opgavesættet er jo blot en tidspres opgave af simple nybegynder opgaver - skal man kunne kalde sig Danmarksmester i noget, skal man da vise, at man er total ekspert...

...og, så er vi tilbage til min oprindelige liste med VBA, kommunikation, o.s.v..
Avatar billede kim1a Ekspert
27. januar 2016 - 14:59 #6
Jeg vil håbe du (efter tidsplanen) vil fortælle os "nybegyndere" hvordan den løses med formler.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
27. januar 2016 - 15:08 #7
Heh, heh - sorry, if I have offended you - not intended...

Jeg tror, jeg smider det hele op på min hjemmeside, med (mit) løsningsforslag, efter konkurrencens udløb - hvis ellers jeg kan få nogle til at sende mig opgavesæt nummer 2 :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
27. januar 2016 - 19:11 #8
Nja, det var nu ikke sådan at jeg tog det personligt. Jeg undrede mig bare over hvor meget tid du har brugt på at skrive om hvor latterlig en konkurrence det er :-) Så stikpillen forstod du, og lad os begrave den der.

Spændende med din hjemmeside, jeg håber der dukker et link op.
Avatar billede jens48 Ekspert
27. januar 2016 - 21:22 #9
Second thoughts. Nogle gange skal man give en opgave en ekstra chance, så jeg lavede en makro, der kunne flytte de ønskede data på under 1 sekund. MEN.... Makro editoren var beskyttet med et password. Og så bliver det kun en konkurrence om hvem der er den bedste fingerekvilibrist. Hvem det er interessant for, ved jeg ikke, men måske Microsoft kan forklare det efter konkurrencen.
Hvis det mod forventning skulle være en konkurrence om at knække passwords, ja så er Microsoft mere udspekulerede end jeg har forventet.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 07:18 #10
Så svært var det nu heller ikke :-)

Passwordet til VBA projektet er:  Kontroll1

...for de af jer, der vil ind og se, hvor AMATØR agtigt Microsoft selv laver VBA kode!
Avatar billede jens48 Ekspert
28. januar 2016 - 08:50 #11
Ja, jeg ved sådan set godt at det er let at bryde Excels password, men at Microsoft skulle udskrive en konkurrence for at vise hvor elendigt passwordsystemet på et af deres produkter virker, forekommer mig alligevel en smule for absurd.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 09:32 #12
Jeg er efterhånden ikke sikker på, at det er en anerkendelse, at vinde den konkurrence - for filan, hvor er det let at snyde :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2016 - 10:07 #13
Jeg er såmænd også helt ligeglad med at vinde, eller noget. Jeg var bare blank på en løsning af den første opgave andet end manuelt eller vba og var nysgerrig.

Nu er deadline overskredet, vil en af jer løfte sløret for hvordan I ville løse den?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 10:27 #14
Microsoft har gjort opgave 1 ufatteligt let, med deres data disciplin - den ros skal de trods alt have.
Og, data disciplinen gør, at man hurtigt kan opstille et par formler - trickset er, at starte bagfra...

Postnummeret er det eneste felt, der indeholder præcist 4 bogstaver - så, at lave et formel, der finder det eneste felt med præcist 4 bogstaver er forhåbentligt ikke noget problem for nogen...

Det næste felt, hvis man kører 'baglæns' er lønnen, og igen hjælper Microsoft os, da samtlige løn felter, som de eneste, starter med "Løn:" - igen kan en hurtig simpel formel let finde det ene felt, der starter med "Løn:".

Næste felt er alder, og løsningen er præcist på samme måde, som med løn, da alle disse felter, igen som de eneste, starter med "Alder:".

Så er der 2 felter tilbage, og heldigvis indeholder ingen af stillingsbetegnelserne noget mellemrum, mens alle navne felterne indeholder mellemrum mellem fornavn og efternavn.

Så, find feltet uden mellemrum under stillingsbetegnelse - bemærk, at man er nødt til at bruge =FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE(), da der trods alt er nogen hos Microsoft, der har tænkt, at alt dette alligevel er alt for let, og har sat nogle 'skjulte' mellemrum bag ved nogle af stillingsbetegnelserne.

Sidste formel, der skal finde navnet, skal jo blot finde det felt, der mangler/er tilbage.

Disse få hurtige simple formler burde kunne laves på under 1 minut i øverste række, og så er det blot at trække denne formel række nedad og udfylde resten af rækkerne, og...

...vupti...

...første opgave løst.

Jeg blev lidt snydt af 'fælden' med de skjulte mellemrum bagved stillingsbetegnelsen, da jeg trak formlerne ned første gang, og måtte lige benytte [F2] på et par af stillingsbetegnelserne, før jeg opdagede det, så jeg brugte i alt 89 sekunder på opgaven.

Piece of cake...

...men trods alt kun gjort let, fordi Microsoft havde været så stringent med deres data disciplin (sikkert med fuldt overlæg for at se, om der var nogle, der fangede den).
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2016 - 11:13 #15
Så en lang hvis formel? Altså (hvis vi forestiller os dataen var i A1:e19 og skulle flyttes til f1:j19 :
i f1 (som nu er postnummer) =Hvis(længde(a1)=4;A1;hvis(længde(b1)=4;b1 etc?

Jeg kan sagtens følge din logik, men ville ikke kunne skrive en formel a la ovenstående så hurtigt :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 12:01 #16
For det første behøver det ikke tage mere end 10-12 sekunder, at lave det som =HVIS()
Du behøver jo blot lave den første test - og, dernæst markerer den første del af testen, og trykke på [CTRL] + [C] 3 gange (husk, at den sidste celle gi'r sig selv).

For det andet kan du benytte SUMPRODUKT() i stedet til at finde kolonnen med de 4 tegn.
Dernæst kan man benytte enten =FORSKYDNING() eller INDIREKTE() til at finde celle værdien.

Med INDIREKTE() kunne det f.eks. se således ud:
=INDIREKTE(ADRESSE(RÆKKE();SUMPRODUKT((LÆNGDE(B3:F3)=4)*KOLONNE(B3:F3))))

...i celle L3, som du så, efterfølgende, kan trække ned, når du har lavet de 4 andre formlen.

Fordelen ved at benytte SUMPRODUKT() er, at du efterfølgende lynhurtigt, kan kopiere formlen over og benytte næsten samme formel, til at søge efter "Løn:" og "Alder:", hvorved de 3 første formler er nærmest givet på forhånd.

Jeg vil til enhver tid påstå, at første opgave kan løses på under 2 minutter.
Avatar billede jens48 Ekspert
28. januar 2016 - 18:21 #17
Hej Kim1a,
Den korteste formel jeg fandt frem til ser sådan ud:

=INDEX($B3:$F3;MOD(COLUMN()+MATCH(MAX($B3:$F3);$B3:$F3)-3;5)+1)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 18:28 #18
Ja, der er mange løsningsmuligheder, men formler er nu engang hurtigere end at sidde og 'klippe og kliste'  :-)

Din løsning, Jens48, er dog ikke så ligetil, at lave en kopi af i de efterfølgende celler, hvilket er styrken ved enten =HVIS() metoden eller SUMPRODUKT() metoden - men, godt med endnu et eksempel, så folk kan se, at det ikke bare er mig, der mener, at det let kan lade sig gøre med formler :-)

Jeg håber, det er OK, hvis jeg bringer dit løsningsforslag på min hjemmeside, også?
Avatar billede jens48 Ekspert
28. januar 2016 - 19:31 #19
Du skal være velkommen til at vise formelen, men jeg forstår ikke din bemærkning om kopieringen. Formelen skal indsættes i H3 og så kopieres til hele H3:L20
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. januar 2016 - 20:20 #20
Jeg mente kopiering til højre - over i de to næste celler i samme linje :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
31. januar 2016 - 07:59 #21
Så kan den vist ikke blive ret meget kortere:

=INDIREKTE(TEGN(SAMMENLIGN(MAKS(B3:F3);B3:F3)+65)&RÆKKE())

På engelsk bli'r den endda endnu kortere:

=INDIRECT(CHR(MATCH(MAX(B3:F3);B3:F3)+65)&ROW())
Avatar billede eenie Nybegynder
11. februar 2016 - 18:26 #22
Er der et link til opgaven?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
13. februar 2016 - 16:06 #23
Jo, man kan finde samtlige opgaver og løseringer her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Excel/DM/2016/