Avatar billede jgni-dk Novice
27. januar 2016 - 12:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med stifinder i Windows 10

Hejsa

Mit problem er at når jeg bruger browser eller andre programmer der ikke bruger stifinder til noget, så går det fint.
Men så snart jeg åner stifinder så hænger den fast i 20-30 sekunder før jeg kan komme videre.
Jeg har demonteret netværksdrev og nu kun min usb-harddisk og en intern ud over min OS-disk.

Jeg har kørt Seagates harddiskprogram, det lange tjek, og SMART-tjek også. Alt passerer fint.

Jeg er åben for forslag! Jeg håber meget på ikke at skifte harddisk lige nu, men det kan jo blive nødvendigt. Jeg er heller ikke overbevist om at det er harddisken der er problemet..

PS: Det er Win 10. Men det er ikke i dropdown menuen.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2016 - 17:11 #1
har du genveje til netværksdrev (som ikke er tilkoblet). Så vil den skulle vente på en time-out, og det er surt at vente på.
Se i venstre side om der er noget i stifinder, der ikke er koblet på pt, og fjern det (tjek fx 'hurtig adgang').
Avatar billede jgni-dk Novice
27. januar 2016 - 20:13 #2
> Jeg har demonteret netværksdrev og nu kun min usb-harddisk og en intern ud over min OS-disk.

Så nej...
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2016 - 20:33 #3
vi taler lidt forbi hinanden. Det er ikke nok at 'demontere' netværksdrev. Hvis der i stifinder er en fil/mappe i fx 'hurtig adgang' der lå på din netværksdisk, så vil den stadig forsøge at koble på - og det kan den jo ikke, og så venter windows på et svar, der aldrig kommer.
Så: er der filer/mapper i stifinder genveje (fx hurtig adgang) der peger på en disk, der ikke er der længere - så fjern den genvej.
Avatar billede jgni-dk Novice
28. januar 2016 - 09:19 #4
claes, du var 100% på problemet.

Det sidste du skrev var nemlig problemet. Jeg kunne så ikke slette genvejen på den normale måde, så jeg måtte ty til andre metoder.

Via dette her link http://www.thewindowsclub.com/quick-access-in-windows-10-is-not-working læste jeg så at man kunne slette links.

Man sletter indholdet af de to mapper her:
%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations
%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\CustomDestinations

Det lykkedes mig ikke at finde ud af hvordan jeg eventuelt via regeditor ser det specifikke links rigtige navn, så jeg slettede bare dem alle og må så gendanne de rigtige. Men det lever jeg med.

Så læg et svar...
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2016 - 11:23 #5
Bare luk selv. Fornøjelse, at du kom igennem oprydningen. ;)
Avatar billede jgni-dk Novice
28. januar 2016 - 14:47 #6
Tak for hjælpen.....