Avatar billede garsdal66 Nybegynder
28. januar 2016 - 14:17 Der er 7 kommentarer

lås kan ikke låse

jeg har en dør jeg kun kan låse indefra. når jeg prøver udefra kan jeg ikke dreje nøglen langt nok rundt, så jeg kan tage nøglen ud, uden at låse døren op igen.
28. januar 2016 - 14:35 #1
Indledningsvis:

(Jeg har været med i dette forum i mange år og oplever mange sjove spørgsmål ind i mellem. Men jeg tror nu nok, dette tager 1. prisen.)

Dog vil jeg ikke på nogen måde forkleine problemet. Det er reelt nok.

De bedste råd jeg kan give dig er:

PRØV AT SMØRE LÅSEN MED GRAFIT-OLIE

og hvis det ikke hjælper er der kun at

TAGE DEN NED TIL EN LÅSESMED og lade ham kigge lidt på den.

Kristian
Avatar billede garsdal66 Nybegynder
28. januar 2016 - 14:52 #2
har nu hørt om andre der har haft samme problem, de fulgte dit råd og ringede efter en låsesmed. hvis jeg ikke lukker døren, kan jeg godt dreje nøglen normalt rundt. så tænkte jeg at palen ikke kunne være der, og det var grunden til jeg ikke kunne dreje den helt rundt. så nu har jeg fjernet noget af karmen, og sågar noget af palen. uden at det løste problemmet
28. januar 2016 - 15:22 #3
Hej,

Nu spør jeg sikkert dumt:  MEN

ÅBEN DØR :

KAN DU LÅSE INDEFRA OG FJERNE NØGLEN INDEFRA ? -
OG LÅSE UDEFRA OG FJERNE NØGLEN UDEFRA ?

LUKKET DØR:

KAN DU LÅSE INDEFRA OG FJERNE NØGLEN INDEFRA ? -
OG LÅSE UDEFRA OG FJERNE NØGLEN UDEFRA ?

Som du ser er her 4 muligheder og det jeg prøver er om der er visse fællestræk i "symptomerne" ...

KR

PS: Du nævner ikke hvad blev løsningen efter låsesemdebesøget ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2016 - 22:40 #4
#2 Du har to spørgsmål kørende om samme emne:
http://www.eksperten.dk/spm/1008725
Du bør lukke det jeg linker til.

Spørger om det samme her:

Hej og velkommen til.

Hvilken cylinder sidder der i?

Er det en oval cylinder? http://lavpris-laase.dk/media/cache/product_info_main_thumb/product-images/98/1660.jpg
Dråbeformet cylinder http://lavpris-laase.dk/media/cache/product_info_main_thumb/product-images/98/1/31605.jpg

På de dråbeformede cylindre kan man få funktioneringsfejl hvis disse ikke smøres jævnligt med låseolie. Der er både fjedre og medbrigenere inde i disse der skal fungere rigtigt. Er de tørre virker det ikke korrekt. Jeg er ikke uddannet låsesmed,men rodet med det i over 10 år, så jeg kender problematikken med de forskellige typer cylindre.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2016 - 10:11 #5
Hvad er din løsning??
Det er ikke pænt bare oprette spørgsmål, få løst sit problem og ikke vende tilbage.
Avatar billede garsdal66 Nybegynder
12. februar 2016 - 13:03 #6
jeg beklager det sene svar(pc problemer). jeg har stadigt ikke fundet en løsning. der er ingen nøgle indvendig. dråbeformet cylinder. det er som om man burde kunne dreje nøglen en halv omgang mere. det er en dør, hvor man hiver op i håndtaget så lukker døren helt til, det kan sikkert også være det der er galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2016 - 14:49 #7
Prøv at lade være med at lukke døren, og så prøve at låse den medens den er åben.

Kan nøglen så drejes rundt og døren låses?

Du har jo også meget mere magt når du låser med vrideren end med nøglen. Jeg vil tro du skal have justeret på slutblikkene der hvor kovlerne kommer ud og evt også ved låsepalen.

Prøv at se hvor de lander når du har låst døren når du har den åben. Ligger pallen lavt i slutblikket, går pallen måsek på, og derved har du svært ved at låse. På nogle slutblik kan disse justeres ved at løsne skruer og så justere.