Avatar billede michaelbn Juniormester
28. januar 2016 - 17:39 Der er 4 kommentarer

Hvad er mest hensigtsmæssigt at oprette database i?

På mit arbejde skal vi have lavet en database med navne og kontaktoplysninger på folks pårørende. Det skal være sådan, at jeg kan gå ind og rette i mine egne oplysninger - men kun i mine egne. Og så skal en mindre gruppe af personer have adgang til at se alle oplysninger, hvis en pårørende skal kontaktes.

Der er ikke tale om følsomme oplysninger som cpr-numre el.lign., men det er dog vigtigt, jeg ikke kan se mine kollegers oplysninger men kun mine egne.

Det vil være ok, hvis de få personer, som skal kunne se databasen, har en fælles kode. Der behøver ikke være nogen log på, hvem der har set hvad og med individuelle brugernavne osv. En fælles kode, der kan ændres engang imellem, er helt ok.

Hvad er smartest og nemmest? Jeg tænker selv at bruge MySQL databasen på mit webhotel. Så kan man vel lave en formular, hvor folk kan indtaste deres oplysninger og samtidig vælge et brugernavn og en kode, de så skal bruge, når de skal rette deres oplysninger.

Eller kan man lave noget i Excel? Så kan der være et felt, hvor man indtaster sit individuelle brugernavn, der også bruges til login på computeren, og så udfylder man ellers sine oplysninger. En makro skal så smide de data over i et regneark, hvor det skal undersøges om det individuelle brugernavn allerede figurerer. Gør det det, skal de nye oplysninger så bare overskrive de gamle. Så kan man godt nok ikke se sine egne data, men det er heller ikke afgørende, og det regneark med alle oplysninger kan jo så beskyttes med en adgangskode.

Eller er det et helt andet sted, jeg skal begynde? Findes der måske færdige løsninger, der kan tilpasses?

På forhånd tak.
Avatar billede acore Ekspert
28. januar 2016 - 20:28 #1
En løsning er at bruge et CMS. Så er det tilgængeligt for alle, forudsat du har et domæne. Al den funktionalitet, du efterspørger, kan let tilvejebringes.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. januar 2016 - 23:12 #2
Excel kunne være en mulighed - evt. med anvendelse af VBA, som er programmeringssproget til Office-pakken.
Hvor mange medarbejdere er der tale om?
Avatar billede acore Ekspert
29. januar 2016 - 07:43 #3
Hensigtsmæssigt... og Database...

Excel er ikke det første, der falder mig ind.

Det bedste argument for at bruge Excel er, at du kender det godt, og at det er dig selv, der skal lave det.
Avatar billede michaelbn Juniormester
29. januar 2016 - 11:12 #4
Jeg vil tro, der p.t. er omkring 2-300 medarbejdere, der skal oprettes, og så kommer der løbende nye til. Så det skal også være nemt at gå til med at få alle nuværende oprettet - altså ikke noget med, at én administrator skal sidde og oprette alle 2-300 først, men hver enkelt skal gerne kunne oprette sig selv.

Jeg tænker lidt på at anvende et forum som phpbb, som jeg kender. Der opretter man sig jo med et selvvalgt brugernavn og en kode, og så kan jeg tilpasse profilfelterne, så i stedet for interesser, hjemmeside, Skype-brugernavn osv. bliver der felter til pårørendes navn, adresse osv. Så kan man altid selv logge ind og se og evt. rette sine oplysninger. Og på listen over oprettede brugere kan dem, som skal kunne det, se alle data inkl. en dato for, hvornår hver enkelt sidst har været logget ind for at opdatere egne data.