Avatar billede Noinoi Nybegynder
28. januar 2016 - 20:39 Der er 6 kommentarer

Ny harddisk eller ny mac?

Min harddisk er defekt og alle data utilgængelige! Det var den hårde  dom efter at have været forbi mac-doktoren i dag. ØV! De tilbyder at sætte en ny harddisk med 500GB i for 1.300,- og siger samtidig de er villige til at gå ned i pris. Min Mac er 5 1/2 år gammel og spørgsmålet er derfor om det kan betale sig, eller om jeg hellere bør købe en helt ny. Dersom jeg bare udskifter HD kan andre ting jo gå i stykker med tiden (jeg har dog lidt svært ved at vurdere hvor sandsynligt det er). Det er i så fald kun HD som er dækket under garantien og det kan dermed blive en dyr affære. Jeg har en Mac Book pro fra 2011 med Lion styresystem (har efterfølgende opdateret til El Capitel) og ser at hvis jeg køber en tilsvarende (altså uden retina skærm osv) kan jeg få den for lidt over 8.000,-. I øvrigt har jeg stadig min licens til officepakken og går ud fra at jeg bare kan geninstallere den, hvis jeg vælger at beholde den gamle mac. Hvis jeg der imod køber en ny computer skal jeg have ny licens, men her tænker jeg bare at købe officepakken fra 2011, så det ikke bliver så dyrt. Hvad ville I gøre - ny HD eller helt ny Mac Book Pro? Pros and cons...? Glæder mig til at høre jeres svar. Vh. Mette
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. januar 2016 - 21:01 #1
Hej, Mette.

  Jeg skriver dette på en Macbook Pro fra sidst i 2011, hvor den oprindelige disk blev til en SSD. Det spiller suverænt og resten af maskinen er ualmindeligt solidt bygget, så umiddelbart ville jeg skifte den og lade den køre videre.
  Jeg er på ingen måde religiøs - jeg har serviceret PC'ere fra før de blev bærbare og brugt en del år på både Windows, Linux og andre spøjse ting; jeg vælger det værktøj, der egner sig bedst til opgaven.

De bedste hilsner
Carsten
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2016 - 21:23 #2
Det tilbud lyder dyrt, en ny HDD på en hel TB koster kun 405 Kt.
Og man kan selv skifte den.
http://www.pricerunner.dk/pl/36-2762506/Harddiske/Seagate-Barracuda-ST1000DM003-1TB-Sammenlign-Priser
Et andet spørgsmål er, hvor meget plads du har brug for.
Kan du nøjes med 250GB? Hvis så, vil jeg anbefale en SSD disk, for så kommer der langt mere fart på, foruden at den bruger mindre strøm og udvikler mindre varme.
http://www.pricerunner.dk/pl/36-3029996/Harddiske/Samsung-850-Evo-MZ-75E250B-250GB-Sammenlign-Priser
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2016 - 21:26 #3
Ps. man kan selvfølgelig også købe en SSD disk 500GB, men de er jo noget dyre. http://www.pricerunner.dk/pl/36-3044613/Harddiske/Samsung-850-Evo-MZ-75E500B-500GB-Sammenlign-Priser
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2016 - 21:45 #4
Nu skrev du ikke hvad din Mac er for en, men her er nogle eksempler på hvor let det er at udskifte en HDD.
https://www.youtube.com/results?search_query=Mac+Book+pro+new+harddrive
Men hvad med dit styresystem har du det liggende? Hvis ikke, kan det nok bedst betale sig, at købe en ny computer med styresystem.
Avatar billede Noinoi Nybegynder
29. januar 2016 - 22:36 #5
Tusinde tak for rigtige gode svar. Jeg endte med at få sat en ny HD og lidt flere RAM i efter at have forhandlet prisen ned. Men, ja, det er en rigtig god ide selv at skifte HD. Jeg har ikke prøvet det før, men det ser ud til at kunne lade sig gøre selv for en nybegynder. Endnu engang - tudsinde tak for hjælpen. Vh. Mette
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2016 - 01:01 #6
Velbekomme :-)