Avatar billede srn1 Nybegynder
30. januar 2016 - 20:25 Der er 6 kommentarer

Computer vil ikke starte

Hej alle

For et par dage siden sidder jeg og gamer. Holder en lille pause og computeren går på pauseskærm.

Herefter kunne den ikke vende tilbage og jeg blev nød til at genstarte.

Den ville ikke starte normalt, men genstartede af sig selv ligeså snart den ramte Windows opstart.

Jeg kunne fint starte den i fejlsikret, hvilket jeg gjorde og her opdaterede jeg mine grafik drivere.

Efter opdatering af disse kan jeg nu slet ikke starte den og den viser blot en skærm fyldt med hvide uforståelige tegn og kommer ikke videre

Jeg har rengjort den indeni og opdateret grafik driver.

Nogen der har et bud på hvad der evt er gået i stykker?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2016 - 20:40 #1
Prøv lige at starte den op på on-board grafik (altså uden dit gamer-GFX) - hvordan ser det så ud?
Avatar billede srn1 Nybegynder
30. januar 2016 - 20:45 #2
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2016 - 20:54 #3
Jeg går ud fra at det er en nyere gamer-spand med on-board grafik på CPU'en?

Men ganske enkelt:
Af med låget og pil grafikkortet ud!
Tilslut din skærm til stikket på bundkortet og tænd.

Husk lige: "Svar" er kun til pointgivning - alt andet er "Kommentar".
Avatar billede srn1 Nybegynder
30. januar 2016 - 20:58 #4
Den er fra 2010, men er en "ganer spand" 😄

Jeg prøver dit forslag i morgen, og vender tilbage med svar.
Tak indtil videre.
Avatar billede srn1 Nybegynder
31. januar 2016 - 18:06 #5
Nå, jeg kan ikke umiddelbart finde et sted på bundkortet hvor skærmen kan sluttes til, så jeg tror ikke det er med onboard grafikkort.

Til gengæld har jeg nu fået den startet i fejlsikret tilstand med netværk.

Hvad giver det af muligheder?
Avatar billede Wally73 Mester
01. februar 2016 - 23:58 #6
Det CRKrogh prøvede at teste for var om dit grafikkort var stået af, da den fejl du beskriver godt kunne lyde som det, men det kan også være det er bundkortet.

At du kan starte den op i fejlsikret tilstand betyder bare at din vigtigste funktioner i hardwaren stadigvæk fungerer som de skal, men det kan være et spørgsmål om tid før de også står af.
Når du starter op i fejlsikret tilstand, så køres der med den mindst mulige opstart af programmer og funktioner.

Inden du gør mere bør du tage en backup af alle vigtige filer, da din maskine kan være på vej til at dø helt.

Når det så er gjort, så kan du enten prøve at fejlsøge selv ved at lave successive test, hvilket betyder at man skifter en del ud og ser om den så virker og hvis ikke, så prøver man næste del.
Dette kræver dog at du på en eller anden måde har adgang til enheder du kan teste med.
Har du ikke den adgang, så er det nok tvivlsomt om det kan betale sig at få "professionelle" til at kigge på den, da alderen er imod den.
Disse er typiske ret dyre og der er sikkert sket en udvikling indenfor hardwaren, så de evt. problemer der måtte findes kan også blive dyre at udbedre.
Endelig betyder alderen også at andre dele i maskinen nok heller ikke holder så meget længere.