Avatar billede Rauff Juniormester
01. februar 2016 - 08:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilket styresystem kræver færrest ressourcer - Windows 7 eller windows 10

Har en gammel minibærbar som kører meget langsom med windows 7 (har reinstalleret m.v.), p.g.a. en gammel og langsom processor.

Mit spørgsmål er. Kræver windows 10 færre ressourcer? således at PC'eren har nemmere ved at køre på Windoes 10 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2016 - 09:09 #1
i win7 - prøv lige kontrolpanel/system/avanceret
ved Ydeevne klik på indstillinger
markér i 'juster til bedste ydelse'
så går den ca tilbage til xp-designet, og det er hurtigere og mindre krævende.

Så kan du teste den, og så opgradere til win10 - med samme indstillinger - og teste. Du kan indenfor 30 dage gå tilbage til win7 uden videre, og windows kender nu din maskine, så du til enhver tid fremover kan opgradere til win10 hvis du vil.
Avatar billede vifa Novice
01. februar 2016 - 09:52 #2
Ja, pas så lige på med det. Win10 er langt fra godt nok endnu - rigtig mange ting kører elendigt på win10, og flere programmer kan slet ikke afvikles.
Min far opgraderede til win10 på sin Thinkpad bærbar, og fortrød inderligt. I hans tilfælde var det ikke muligt at gendanne indenfor de første 30 dage som lovet, og Thinkpads eget gendannelses program der kan afvikles under opstarten var blevet slettet af win10.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2016 - 16:16 #3
Jeg føler at Win 10 er en smule lettere at trække og win 7, og afvikler generelt hurtigere på programmer der virker. Men som der siges er det ikke alle programmer der kan køre, og problem med drivere kan også komme selvom den er blevet godtaget til at køre win 10

#2 Fik han løst problemet med at komme tilbage?

Win 7 kan hentes her:https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7

Win 8: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8
Avatar billede vifa Novice
01. februar 2016 - 23:27 #4
Han så sit snit til at købe en ny :-)

Kan man hente Windows 7 gratis ?
Avatar billede Wally73 Mester
01. februar 2016 - 23:29 #5
Windows 10 kræver færre ressourcer, men det sker på bekostning af at en del bagud-kompatibilitet droppes.
Det betyder at du måske slet ikke kan køre Windows 10 eller at du kommer til at køre med standard-drivere, der virker til en hel række forskellige enheder, og hvor der ikke er nogen optimering specielt til din hardware.

Nu skriver du at det er en minibærbar og de er typisk baseret på en Atom CPU, som bestemt ikke er optimeret godt i Windows 10.
Avatar billede Rauff Juniormester
02. februar 2016 - 15:14 #6
#5 Du har helt ret det er en Atom CPU, så jeg beholder min Windows 7 :-)
Hvis du dropper et svar kan jeg give point.
#1 Har prøvet din indstilling men synes ikke det flytter det store.
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 15:42 #7
Jeg er ikke interesseret i points.
Men er du interesseret i lidt mere hastighed, så kig evt. på om harddisken kan udskiftes med en SSD, da det giver en del. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 16:45 #8
#4 Står helt klart i indlæg #3 :-)

Du skal blot indtaste produktnøglen, og så skulle man kunne hente den
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2016 - 17:42 #9
Husk at lukke tråden igen. Du lægger et svar og lukker selv, da Wally73 ikke er interesseret i dem.
Avatar billede Rauff Juniormester
10. februar 2016 - 19:34 #10
Lukket