Avatar billede mikkel45 Novice
01. februar 2016 - 10:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Betleri / nasseri

Hej eksperter.
Jeg sad og snakkede med en ven her i weekenden, han havde en ide som jeg ikke rigtig tror på, men tror nærmere det er strafbart.
Jeg har søgt en del på nettet, men har ikke rigtigt kunnet komme til at min tvivl er begrundet, da det er en lidt kryptisk vej han vil gå.

Han vil skrive til nogle meget rige mennesker i udlandet, hvor han vil prøve at få dem til at forære ham nogle penge.
Han vil begrunde det med at han vil lave en virksomhed som skal og kan(her tror jeg på ham) lave en hel del penge.
Renterne og en procentsats fra overskuddet skal gå til velgørende formål, f.eks kræftens bekæmpelse, og her kan jeg følge ham, da han selv har været meget ramt af kræft. så allerede nu doneres der rigtigt mange penge dertil  fra ham.
Men må han det ?
Eller bliver pengene, hvis det lykkes for ham, bare konfiskeret af den danske stat.
Hvis tråden her ikke lige passr ind i Ekspertens tråd, har i en ide til hvor jeg ellers kan få svar på mit spørgsmål.
Avatar billede finb Ekspert
01. februar 2016 - 14:18 #1
Han kan opfordre rige til at støtte eksisterende (kræft-)velgørenhed
Avatar billede mikkel45 Novice
01. februar 2016 - 14:47 #2
Faktisk var det også et af mine forslag. Men han vil gerne selv, med egen hjælp fra en virksomhed han vil starte med hjælp fra de rige, så nok også for egen vindings skyld.
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 00:56 #3
Det du beskriver er ikke særligt specielt og som sådan helt lovligt.
Bare søg på "Støt en god sag" på Google og få massere af eksempler på virksomheder, som allerede gør dette.

Der hvor det kan blive ulovligt er hvis han ikke er oprigtig om sine aktiviteter, så som fortæller de udenlandske rige investorer en ting, men gør noget andet.

Da det vil være en virksomhed, som alle andre, så er der nogen skatte- og moms-regler osv. der skal følges.
Og endelig er der nogle regler for hvordan man slipper for skat på donationer til velgørende organisationer.
De penge som ikke går til velgørende organisationer behandles som i virksomheder, f.eks. skat på løn-udbetaling, moms osv.

Hele problemet i det her setup er nok mest at få de rige udenlandske investorer med.
Hvorfor skulle de investere i velgørenhed i DK, når de ikke er dansk bosat?
Hvilke krav og kontrakter vil de kræve?
Hvad kan der laves af Proof of Concept og hvad sikrer at andre ikke bare stjæler ideen og kører setuppet uden velgørenhed og dermed sikrer større afkast til investorerne?
Avatar billede mikkel45 Novice
05. februar 2016 - 11:35 #4
1000 tak for hjælpen Wally73
Jeg har nu vendt probleamatikken med ham, og ved ikke rigtigt så meget mere om hvad han nu finder på

Læg lige et svar til point Wally73
Avatar billede mikkel45 Novice
17. marts 2016 - 13:28 #5
ER du ikke intereseret i dine point, eller læg et svar
Ellers tager jeg dem selv for at lukke tråden