Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 12:52 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Stationær til lette opgaver

Jeg har brug for en kvalitets PC til at gå på nettet og se youtube, bruge som skrivemaskine, men ingen krævende spil.
Og det skal absolut være en stationær.
Det skal helst være med windows 8.1, da et retail windows jo er kostbart. Har nogen en god ide?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 14:04 #2
Tak for linket, jeg har en Asus skærm, men computeren ser rigtig godt ud, den kommer bestemt med i mine overvejelse :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2016 - 17:45 #3
Alternativ?
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/lenovo-h30-00?cid=ps_950201b40000

Den har en mindre disk, men en bedre cpu når man sammenligner benchmark test.

Formoder alligevel du vil bruge den ssd disk du har til overs fra din bærbar du har kasseret?

Den kunne jo godt bruges som systemdisk.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 18:03 #4
#3
Ja den ser sandelig også godt ud. fantastisk hvad man kan få får pengene.
Og ja HDD størrelse er ligegyldig fordi du formoder rigtigt, jeg vil bruge min SSD disk til stytresystemet.
Den kasserede bærbar var faktisk fra Wupti, så dem kender jeg.
Jeg kunne selvfølgelig bygge fra bunden, men jeg tror ikke det kan betale sig. Ikke mindst fordi en færdig bygget giver garanti.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2016 - 18:16 #5
Til en ganske almindelig kontor pc kan det ikke betale sig selv at samle. Jeg tror faktisk du får svært ved at kunne gøre det billigere selv, hvis du skal købe alle delene :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 23:20 #6
Jeg har svært ved at bestemme mig, hvad hvis jeg lagde en tusse oven i, vil det være klogt?
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2016 - 23:53 #7
Ps. Eller er det spild af penge til mit behov?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 02:46 #8
Ved I hvad det betyder for beskueren når betragtningsvinklen er henholdsvis:
Asus Vandret 170
    lodret  160

HP  vandret 178
    lodret  178
Forskellen virker jo på papiret stor, men opleves det sådan?
På den barbare Asus jeg har smidt ud oplevede jeg, at betragtningsvinklen var direkte elendig.
Når jeg ikke bare køber med bedste betragningsvinkel er det fordi Asus har indbygget højtalere, og HVIs de er gode nok til tale vil jeg gerne have det. (Jeg ser mange undervisnings videor fra youtube).
Ps. Jeg har batteriet til den Aus V95 og det har aldrig været brugt. Så hvis en af jer har en Asus hvor det passer, er det gratis.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 13:47 #9
Jeg var egentlig mest for linket fra 220661, men den computer har ikke Wi-Fi.
Nu har jeg så set denne i Fona, som har samme specifikationer, men dertil også Wi-Fi.
https://fona.dk/acer-computer-axc-703-j2900-4-1tb-4206902490

Min router har kun 2 tilgange, og de er optaget af en PC og en printer.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 15:34 #10
Læg venligst begge 2 et svar.
Jeg tør alligevel ikke købe en så billig, og tætpakket PC.
Jeg ser tiden an :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 16:36 #11
Ok.
Med hensyn til betragtnings vinklen, så er det den vinkel målt ud til siden som du kan se skærmbilledet på, hvor 0 grader er vinkelret på skærmen
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 16:39 #12
Der fortælles lidt om Asus skærm her med betragtnings vinkel
https://www.asus.com/dk/Monitors/PB279Q/
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 16:51 #13
Tak for linket, man skal nok gå efter 178.
Årsagen til mine "kolde fødder" er, at jeg er bange for, at jeg ikke kan tilslutte en ekstra HDD til bundkortet og heller ingen Pci-kort.

Nu mangler vi så bare claes57.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 19:25 #14
Jeg er gået op i et andet prisleje, men den opfylder mine behov.
Hardwaren er ikke pakket tæt og:
AMD A10-7800 processor
Processor hastighed 3.9 GHz
Processor antal kerner 4
8 GB RAM / 1000 GB Hybrid
AMD Radeon R7 240 2GB
og trådløst netværk

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/lenovo-h50-55-stationaer-pc?cid=pc_911205000000
Er der nogen svagheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 20:10 #15
Hmm.
Efter hvad jeg læser er processor det man kalder en APU, hvor grafik også indgår.
Den får faktisk en rimelig vurdering her http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4460-vs-AMD-A10-7800 sammenholdt med en Intel I5 processor som også har grafik indbygget.

Så til almindeligt kontorbrug, vil du så egentligt have brug for grafik kortet der følger med?

Er der ikke 2 tilslutninger til skærm på bagsiden af pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2016 - 20:24 #16
Her er en sammenligning på en apu, og det grafik kort der er i den pc du har set på.
Apu her er lige et nummer større end den der er i din pc. Hvor meget forskel der er har jeg ikke lige fundet ud af.

https://www.youtube.com/watch?v=DOAIBBIrhug
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 21:02 #17
Jeg læste ellers, at det var bedre med et Dedikeret grafikkort, men det passer måske ikke? http://www.expert.dk/vaerd-at-vide-om/om-pcer/om-grafikkort/
God video klalitet (youtube MP4 og HD) er vigtigt.
Jo der er 2 tilslutninger til skærm, men kun den ene er HDMI
Ja det ser da godt ud i dit link. Men Wupti viser 3 anmeldelser fra kunder: 1 er flot 2 er middelmådig og en er direkte dårlig. Desuden har jeg set yderligere en personlig anmeldelse som var negativ.
Jeg ved sørme ikke hvad jeg skal mene.
Den gamle Meridon, som jeg kører med nu, har faktisk været total stabil. Lige da jeg fik den var jeg utilfreds med bios opsætningen,
men da det var i orden kørte den fint. Og den var ikke dyr.
Jeg tænker på, at gå i Aldi og se om de har en Meridon til overkommemlig pris. Det her er sgu svært :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2016 - 21:04 #18
Ps. Jeg har også selv haft en Lenovo til 4.000 + Den holdt ikke så længe.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2016 - 13:13 #19
@claes57
Læg venligst et svar, så jeg kan lukke :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 18:04 #20
Giver ikke så meget for sådanne anmeldelser. Hvis blot man bliver behandlet ordentligt, hvis der er noget der ikke er som forventet, kunne jeg ikke drømme om at give en dårlig anmeldelse.

Jeg har ikke speciel kendskab til de integrerede grafik kort i CPU'erne. Jeg læste blot det var der, og spurgte om det var nødvendigt med et eksternt. Kunne man spare 500 kr var det vel fint hvis kortet i APU var godt nok?

Hvis claes57 kommer forbi kan han måske bidrage med viden på området?
Formoder det er Medion du mener?
De laver nogle udemærkede computere der yder godt i forhold til pris, så sådan en havde jeg heller ikke været bange for at købe. Den har været en tro pc for dig. Værre var det jo med bærbar fra Asus. Asus skulle jo være et godt mærke, men den blev vist ikke særlig gammel vel?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2016 - 18:40 #21
Næh du har nok ret i det med anmeldelserne - det var om Lenovo - Der er sikkert gode og dårlige anmelderser på alle mærker. Jeg har heller ikke givet dårlig anmeldelse om den Asus, selv om den var 2 gange i Sverige for reparation. Nej den blev ikke gammel, et par år? og den blev meget lidt brugt. Så det var et dyrt bekendskab - Over 7.000.
Nu har jeg så købt en Lenovo fra Wupti og får den måske allerede i morgen.
Den er med windows 8.1. og jeg regner med, efter opgradering til 10, at kunne sætte min SSD disk i og installere en ren 8.1 over USB.
Jeg synes man får ret meget for 3.900 og den har alt hvad jeg har brug for, inklusiv til en ekstra HDD.
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/lenovo-h50-55-stationaer-pc?cid=pc_911205000000
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2016 - 18:57 #22
Ps. Jeg var faktisk i Aldi for at købe en Medion. Men de havde slet ingen computere. Underlig forretning, ud over dagligvare, aner man aldrig hvad de har på hylderne.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 19:07 #23
#21 Hvorfor opgradere til Win 10 på den disk der følger med, for så at udskifte til ssd og installere 8.1??

Er det ikke en ren installation til win 10 du skal lave på ssd disken med win 10 medie?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2016 - 19:34 #24
Jeg vil opgradere til 10 medens det er gratis, fordi 10 sikkert bliver bedre. Og så kan jeg jo altid lave en ren installation.
Nej jeg har tænkt mig at køre 8.1 indtil videre, fordi den kører rigtig godt på min Medion, medens 10 har givet mig nogle opstarts og genstarts problemer.
Jeg har forøvrigt læst fra Norge, at Microsoft vil gøre en ekstra indsats for at få så mange som mulig over på 10. Så har man automatisk opdatering, så klapper fælden. http://itavisen.no/2016/02/02/na-far-du-windows-10-om-du-vil-eller-ikke/
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2016 - 20:24 #25
Ligemeget med point til mig, bare luk selv. Men tak.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2016 - 20:58 #26
Ok :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 21:28 #27
#24 OK.
På min venindes pc har jeg kørt GWX control panel for nogle uger siden, og hun har ikke set spor af Flaget til Win 10 i taskbar siden. Hun har stadig pc sat til automatisk at hente opdateringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2016 - 21:34 #28
Et nyt svar :-D