Avatar billede azerty Juniormester
01. februar 2016 - 19:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

HTML og Smartboard-problemer

Måske er kategorien ikke den rigtige, men jeg kan ikke finde en bedre:

Jeg har i 4-5 år arbejdet med smartboard på den skole, hvor jeg arbejder. Jeg har bl.a. arbejdet med diverse hjemmelavede simple html-filer med links til alt muligt. Det har virket fortrinligt.

Nu er min skole begyndt at investere i en ny generation af smartboards og tilhørende ny software. De nye smartboards er på flere måder anderledes end dem, jeg har arbejdet med indtil nu.

De virker nærmest som en tablet, fx iPad. Nu kan man med to fingre zoome ind ("pinch"), hvilket måske kan være meget godt i nogle situationer, men bestemt ikke altid, hvis zoom-effekten kommer af, at eleverne uforvarende kommer til at røre ved tavlen med to fingre.

Hvad værre er: Nogle gange zoomer smartboardet ind af sig selv, selv om eleven kun har rørt ved smartboardet med én finger.

Jeg har efterfølgende tilføjet flg. i mine html-filers BODY:

<body ondragstart="return false;" ondrop="return false;">

samt et javascript til at forhindre highlight af tekst:

<script>
var omitformtags=["input", "textarea", "select"]

omitformtags=omitformtags.join("|")

function disableselect(e){
if (omitformtags.indexOf(e.target.tagName.toLowerCase())==-1)
return false
}

function reEnable(){
return true
}

if (typeof document.onselectstart!="undefined")
document.onselectstart=new Function ("return false")
else{
document.onmousedown=disableselect
document.onmouseup=reEnable
}
</script>

Det har hjulpet lidt, men det sker stadig, at smartboardet pludselig zoomer ind ved berøring af én finger.

Jeg har desuden prøvet at disable zoom i mine HTML-filer på flere måder:

1)
<head>
<meta content='width=device-width, initial-scale=1.0, maximum-scale=1.0, user-scalable=0' name='viewport' />
</head>

2)
<head>
<meta content='width=device-width, initial-scale=1.0, maximum-scale=1.0, user-scalable=no' name='viewport' />
</head>

3)
<head>
<meta content='user-scalable=no' name='viewport' />
</head>

4)
<head>
<meta name='viewport' content='user-scalable=no, initial-scale=1, maximum-scale=1, minimum-scale=1, width=device-width, height=device-height, target-densitydpi=device-dpi' />
<script SRC="nohighlight.js"></script>
</head>

5)
<head>
<meta content='width=device-width, initial-scale=1.0, maximum-scale=1.0, user-scalable=0' name='viewport' />
<meta name="viewport" content="width=device-width" />
</head>

6)
<head>
<meta content='width=800, height=600, user-scalable=0, user-scalable=no' name='viewport' />
<meta name="viewport" content="width=800", "height=600" />
</head>

7)
<head>
<meta id="viewport" name="viewport" content="width=800" />
</head>

8)
<head>
<meta name="viewport" content="width=device-width, user-scalable=no" />
</head>

9)
<head>
<meta name="viewport" content="width=device-width, user-scalable=no" />
</head>

MEN ingen af disse forsøg gør nogen forskel.

Jeg har også prøvet at tilføje flg. til mine stylesheet-filer:

1)
html {

      -ms-content-zooming: none;
      -ms-touch-action: pan-x pan-y;

}

2)
html {

      -ms-content-zooming: none | zoom
      -ms-touch-action: pan-x pan-y;

}

MEN det virker heller ikke. Man kan stadig zoome med to fingre.

Jeg har bemærket, at nogle websites ikke tillader zoom på mobiltelefon, fx www.bold.dk. Jeg har luret i deres kildekoder, men kan ikke rigtig se, hvad det er, de gør. Måske vil det alligevel ikke virke på smartboard.

Det er virkelig irriterende.

Spørgsmål 1: Skal man ind i smartboardet indstillinger for at disable zoom (og er det overhovet muligt)?

Spørgsmål 2: Kan man gøre noget med sine HTML-filer for at disable zoom på smartboard?

På forhånd tak - alle input fra Ekspertens brugere modtages med kyshånd.
Avatar billede Wally73 Mester
01. februar 2016 - 23:21 #1
Jeg mener at man kan deaktivere brug af smartboardet via fingeren, så det kun er med pennen, der sker noget.
Pennen kan sagtens bruges som mus med træk-ud-menuen i venstre side af skærmen.
Dette gør at multitouch-"uheld" er meget reduceret.
Du kan vist ikke specifikt deaktivere zoom, da dette er en funktion indbygget i browseren.

Jeg mener at zoom deaktiveres, hvis du angiver specifikke font-størrelser i din HTML/CSS, men jeg ikke helt sikker. :)
Avatar billede azerty Juniormester
05. februar 2016 - 19:00 #2
Jeg har efterfølgende fundet ud af, at "pinch zoom"-funktionen er en Internet Explorer-ting, som ikke umiddelbart kan omgås med et script i html-filen.

Og så alligevel...
I...
http://stackoverflow.com/questions/25011322/windows-7-touch-screen-pc-disable-pinch-to-zoom-in-ie

...står der:

"You were right with your code :

html {
  -ms-content-zooming: none;
  -ms-touch-action: pan-x pan-y;
}

the problem is that these properties are only implemented in the Windows 8 version (or later) of IE. (see requirements here : https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ie/hh771891(v=vs.85).aspx)

For Win7 IE10+ you'll have to change the browser or OS settings..."

Jeg har desværre ikke mulighed for at checke, om det er rigtigt, da ingen af de smartboards, jeg benytter, ar tilknyttet Windows 8/8.1/10

Det er sikkert rigtigt, men er ikke et tema for mig og mine html-filer. Det ville være ret let at ændre Windows 7 Internet Explorers indstillinger med et registry-trick (med reg.exe), men det kan man ikke være bekendt at gøre på en computer, som ikke er ens egen.

Så jeg må tilsyneladende leve med "pinch zoom" i Internet Explorer. Jeg kunne måske bare bruge en anden browser, men skolens computere har kun Internet Explorer, og jeg kan ikke bare gå rundt og installere Firefox, Chrome mv.

Wally73: Jeg vil gerne dele mine point ud, selv om spørgsmålet ikke blev løst. Læg venligst et svar.
Avatar billede Wally73 Mester
05. februar 2016 - 22:40 #3
Jeg er ikke interesseret i point, så behold dem bare selv. :)
Men prøv lige at lave en test med at sætte faste font-størrelser via CSS.
Pinch-zoom er nemlig bare en normal zoom, som også kendes fra de andre versioner af IE. Eneste ting der gør det specielt er at den kan aktiveres via Touch, hvor de andre skal man op og vælge det i menuen, og på de gamle versioner af IE kunne man stoppe zoom på den måde.
Avatar billede azerty Juniormester
06. februar 2016 - 00:02 #4
Jeg har fast font-størrelse - eller det tror jeg da, jeg har. Min css-fil ser sådan ud:

BODY{
background-image: url("alfabg.gif");
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
margin-right:0px;
margin-left:0px;
}
H1{
font-family: Arial;
color: black;
text-decoration: none;
font-style: plain;
font-weight: normal;
font-size: 30px;
margin-right:0px;
margin-left:0px;
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
}
A:LINK            {color: black;text-decoration: none}
A:VISITED    {color: black;text-decoration: none}
A:HOVER            {color: black;text-decoration: none}

Er der noget, der skal være anderledes?
Avatar billede Wally73 Mester
06. februar 2016 - 01:49 #5
Du har fast fontstørrelse på H1-tekst, men ikke på andet tekst.
Prøv at se om H1-teksten ændrer sig ved zoom.
Avatar billede azerty Juniormester
08. februar 2016 - 19:24 #6
Al tekst (og elemter på siden) i mine html-filer er defineret med stylesheets, f.eks:

BODY{
background-color: #ffffff;
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
margin-right:0px;
margin-left:0px;
}
H1{
font-family: Arial;
color: black;
text-decoration: none;
font-style: plain;
font-weight: normal;
font-size: 16px;
background-color: #ffffff;
display: inline;
cursor: hand;
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
margin-right:0px;
margin-left:0px;
}
H2{
font-family: Arial;
color: black;
text-decoration: none;
font-style: plain;
font-weight: bold;
font-size: 16px;
background-color: #ffffff;
display: inline;
cursor: hand;
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
margin-right:0px;
margin-left:0px;
}
#element01{
position: absolute;
top: 4px;
left: 597px;
}
#element02{
position: absolute;
top: 8px;
left: 622px;
}
#element03{
position: absolute;
top: 4px;
left: 710px;
}
#element04{
position: absolute;
top: 487px;
left: 37px;
}
#element05{
position: absolute;
top: 492px;
left: 271px;
}
#element06{
position: absolute;
top: 534px;
left: 242px;
}
#element07{
position: absolute;
top: 509px;
left: 360px;
}
#element08{
position: absolute;
top: 512px;
left: 398px;
}
A:LINK            {color: black;text-decoration: none}
A:VISITED    {color: black;text-decoration: none}
A:HOVER            {color: black;text-decoration: none}

---

Altså ingen klassisk html med <font size=2>blabla</font>. Det zoomer alligevel.

Jeg har en plan om at opgradere en af Windows 7-computerne på skolen til Windows 10. Så vil jeg af nysgerrighed se, om...

html {
  -ms-content-zooming: none;
  -ms-touch-action: pan-x pan-y;
}

... gør en forskel. Jeg ved dog ikke, hvornår jeg får tid til det, men det skulle være muligt at finde tiden, da jeg som de fleste andre lærere tilbringer 40 timer om ugen på skolen pga. den tåbelige lov, der ændrede lærernes arbejdstid i 2013.

Tak Wally73 for din deltagelse i spørgsmålet :-)
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:02 #7
held og lykke med det og vær opmærksom på at en del digitale læremidler ikke er helt glade for Microsoft Edge og den IE, der følger med Windows 10, men Firefox kan generelt afhjælpe dette.
Avatar billede azerty Juniormester
08. februar 2016 - 21:28 #8
Selv tak :-)