Avatar billede NielsErikP Mester
01. februar 2016 - 22:59 Der er 10 kommentarer

WiFi Netværk... Hukommelse

Hej Eksperter.

Er der en med lidt viden om hukommelsen på et trådløst netværk.

Starter jeg en youtube video... og logger af på følgende Knap

Kan video'en afspilles en 3-4 gange før "ingen netværks forbindelse tilgængelig" fremkommer.

Er det normalt, hvor ligger og hvorledes kommer man i kontakt med denne cache?

Håber der er nogen med lidt hjælp her.

På forhånd tak.
Avatar billede Wally73 Mester
01. februar 2016 - 23:14 #1
Cachen ligger ikke i det trådløse netværk, men i din browser eller den media-afspiller, der bruges.

Det kan f.eks. være Windows Media Player, hvor du så kan starte det program op og kigge på fanebladet Ydeevne under menuen Funktioner.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. februar 2016 - 23:25 #2
cachen er i det program der afspiller / indlæser indholdet.
Det lyder nu mere som om at dit wifi kort skal have en driver opdatering..
Eller din router enten firmware opdatering / skift wifi kanal i dens opsætning eller den måske er træt (andre enheder du oplever dette ved?)
Avatar billede tryltryl Juniormester
01. februar 2016 - 23:33 #3
#2

Du læser spørgsmålet forkert. Jeg læste det også anderledes første gang :-)
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 00:07 #4
Glemte lige at skrive at de fleste programmer gemmer denne cache i en fil i brugerens temp-mappe, men det kan blive svært at rode den igennem og det kan også være i et format der ikke lige kan læses af standard programmer.
Find brugerens temp-mappe ved at åbne en kommandoprompt op og skriv så %temp% og tryk enter.
Avatar billede NielsErikP Mester
02. februar 2016 - 00:18 #5
Hej igen..

Det det handler om er egentligt bare... At når der logges af.. Så er der logget af.. dvs. Ingen kontakt til netværk... Og ingen programmer der er kaldt for 200 timer siden der kører..Ren røv og trut i.
Avatar billede Wally73 Mester
02. februar 2016 - 03:30 #6
Din cache vil hente data ned af den musik eller video du ser således at du kan afspille et stykke frem i tiden.
Dette gøres for at filmen ikke hakker, hvis der skulle opstå kortvarige problemer et sted på forbindelsen i mellem din maskine og serveren.
Det der hentes ned frem i tiden kan være ret meget og nogen gange hele musiknummeret eller hele videoen.
Så længe du ikke prøver at afspille noget udenfor den stump der er hentet ned, så kan du blive ved med at afspille den i timevis.

Når der er slukket for netværket, så er der ingen adgang til internettet og der kan derfor ikke opnås kontakt til server og services, så på den måde er du sikret.
De programmer, som har brugt internettet vil dog stadigvæk kunne køre og have cache tilgængelig, så de vil kunne blive ved med at køre i 200 timer eller mere.

Alt efter hvordan cachen er lavet så kan selv en genstart af computeren ikke altid sikre at programmer ikke kører.

Er cachen til et program lavet volatilt, så vil den forsvinde ved en genstart. Det er oftest tilfældet.

Men den kan også være lavet statisk og så vil den blive liggende til når Windows er genstartet og programmet igen kan starte op.
Dette sker f.eks. med opdateringer til Windows, således at der ikke skal hentes en masse data ned igen og igen, fordi der genstartes inden de er installeret.

Hvis du gerne vil have en ren røv at trutte i, så genstart maskinen og åben din brugers temp-mappe og slet alt i den, som Windows tillader.
Det som Windows ikke tillader er noget som Windows bruger.
Genstart så Windows igen, hvilket skal gøres for at Windows kan oprette tomme cache filer til de programmer, som har brug for det.

Der findes programmer til at rydde op i Windows, så som CCleaner o.l., men pas på med dem, da de nogen gange rydder for meget op og så kan det betyde at alt i stedet skal reinstalleres.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. februar 2016 - 07:55 #7
#5 Altså du mister WIFI signalet?
Avatar billede NielsErikP Mester
02. februar 2016 - 23:21 #8
Hej igen.

#6: Tak for forklaringen.. Men hvordan afgør du om den er volatilt eller statisk.?

#7:  Nej, jeg mister ikke Wifi signalet. Netværket kører centralt og diverse enheder logger på udefra.

#alle: Kan et hotspot punkt oprettes på netværket, hvorfra man så logger på computeren/Ipaden/iphonen ect..?
Avatar billede Wally73 Mester
03. februar 2016 - 01:27 #9
Det kræver lidt at afgøre om en cache er volatil eller statisk, og du kan alligevel ikke ændre det.
Det er programmøren af programmet, der har bestemt dette.
Du kan i bedste fald kun slette en statisk cache og det skal så gøres hver gang programmet har været i brug.
Det er dog sjældent at programmørerne faktisk fortæller om deres cache, da en sletning af cache jo kan gøre afviklingen af programmet mere besværligt og langsommere.

Ang. dit hotspot punkt, så skal du nok lige beskrive lidt mere, hvad det er du ønsker.
Hvad definerer du som værende et hotspot punkt og hvorfra vil du logge på og hvorfor kan det ikke gøres fra det normale trådløse netværk?
Avatar billede NielsErikP Mester
09. februar 2016 - 21:43 #10
Hej igen.

Ang. Hotspot.
Der menes oprettet et virtuelt netværk/punkt på netværket, hvorfra du konstant kan logge på...
Lige som i gamle dage, hvor man oprettede et virtuelt drev...
Det skyldes at der bliver logget af og på mit netværk konstant.
Og kan ikke rigtig spotte hvorledes.