Avatar billede Andreas_Jensen Nybegynder
02. februar 2016 - 10:06 Der er 11 kommentarer

Brug for lidt "avanceret" hjælp til Excel

Hejsa, jeg skal bruge lidt til at finde den rigtige streng for formularen. Jeg bruge "=hvis(", men jeg kan ikke få den til at vælge mellem en længere række celler, som man normalt kan med f.eks.: "A1:A7".

Ideen med dette er, at jeg har et ark, hvori jeg gerne vil kunne taste en række tal efter mit valg, derefter skal andre celler blive autoudfyldt ud fra den første valgte data, som vidst i nedenstående:
=hvis(C12=0010;liste!A13;hvis(C12=0011;liste!A14)) osv.

Takker på forhånd.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2016 - 10:10 #1
Avatar billede Andreas_Jensen Nybegynder
02. februar 2016 - 10:20 #2
Hej store-morten, jeg ser lige nærmere på det hele og vender tilbage, takker indtil videre!
Avatar billede Andreas_Jensen Nybegynder
02. februar 2016 - 10:38 #3
Det var ikke helt det jeg ledte efter, men det gav mig andre ideer, så tak alligevel.

Jeg skal bruge en bedre måde at skrive "=hvis(" formlen på end på denne måde:
=hvis(a5=liste!A7;liste!B7;hvis(a5=liste!A8;liste!B8;hvis(a5=liste!A9;liste!b9... osv. (jeg har mellem +20 forskellige numre der kan tastes)

Jeg ville gerne kunne bruge f.eks.: =hvis(a5=liste!A7:A9;liste!B7:B9;0) men denne duer ikke. Ideen er at det skal bruges til, at hente flere oplysninger omkring et tal, såfremt det indgår i "liste".
02. februar 2016 - 13:12 #4
Hej
Som jeg forstår det vil du taste et tal ind i F.eks. A10 og hvis dette tal findes i A1 skal der stå noget bestemt i B1. Hvis tallet også står i A5 skal der stå det samme i B5. hvis der står noget andet i A5 skal der være en 3. værdi i B5.
Er det rigtigt forstået?

Jeg vil foreslå et opslag.
https://support.office.com/da-dk/article/Funktionen-LOPSLAG-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

Hvad med database-funktionerne? Har du overvejet at bruge dem?
https://support.office.com/en-us/article/Database-functions-reference-ad87e69b-fc20-4d3d-9d52-d7dc023f5c23
http://www.excelfunctions.net/Excel-Database-Functions.html

Håber det kan hjælpe lidt videre.

mvh
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2016 - 08:05 #5
Hej

jeg har brug for lidt det samme men kan ikke rigtigt få det til at virke. Det jeg gerne vil er at i et ark (service skema) skal man kunne taste f.eks. et apparatnummer ind i et felt, og hvis det nummer der er tastet ind matcher et nummer i en liste, så skal andre celler i service skemaet udfyldes med data fra den samme række hvor der var match men med data fra andre celler i rækken.

Giver det mening?
Skriv et apparatnummer og få alle de andre oplysninger om udstyret, såsom leverandør, serienummer osv.

Jeg håber i kan hjælpe

Mvh..
Henrik Troels-Hansen
04. februar 2016 - 12:32 #6
Hej HTHansen
Som jeg forstår det har du så kun 1 match (apparatnummer) på listen.

Her er opslag ganske glimrende.
Hvis du har oplysningerne stående som f.eks.
Apparatnr Leverandør serienr ...

På Serviceskemaet skal du så have en celle hvor apparatnr tastes ind
F.eks. A3

så kan du bruge LOPSLAG til at finde oplysningerne.

Lopslags-formlen skal skrives i den celle hvor resultatet skal vises. Vil du have flere resultater skal du skrive flere gange Lopslag.
f.eks.
lopslag(A3;liste!A1:D2345;2) vil give leverandøren til det apperatnr du har tastet ind i A3.

Du skal huske at kolonnerne får nr.
Hvis du på dit dataark har stående:
  A          B        C
Apparatnr Leverandør serienr ...
vil kolonnen med leverandører ikke hedde B men 2.
Det du leder efter (Apparatnr) skal altid stå i første kolonne.

læs mere her: https://support.office.com/da-dk/article/Funktionen-LOPSLAG-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

Håber det bringer dig videre.

mvh
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2016 - 12:56 #7
Det gjorde det, jeg er endda kommet så vidt at jeg henter data fra et andet excel ark...

Mange tak for hjælpen :)

Mvh...
Henrik Troels-Hansen
04. februar 2016 - 14:23 #8
Hej HTHansen
Det var så lidt.

Håber du vil markere det som pointgivende.

mvh
Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2016 - 21:43 #9
Gerne, aner bare ikke hvordan man gør..
Avatar billede store-morten Ekspert
04. februar 2016 - 21:48 #10
Hej HTHansen

Det kan du ikke ;-) da du skriver i et spørgsmål oprettet af Andreas_Jensen.
05. februar 2016 - 09:29 #11
OK - det havde jeg ikke lige lagt mærke til - så kun indholdet :-)

mvh
Birthe Lauridsen