Avatar billede anji Novice
04. februar 2016 - 16:21 Der er 8 kommentarer

tastaur-taster windows 8

Hej med jer

tastauret på min bærbare MSI er defekt, og jeg kan ikke skrive t.

Så i stedet for at copypaste et t ind hver gang, vil jeg gerne ændre tastauret, så f.eks CapsLock i stedet bruges til t.

jeg har se at der er forskellige småprogrammer, der kan bruges til assignment af keys. men så skal man taste den key man vil have tilknyttet, og det kan jeg jo ikke fordi den ikke virker.

der er også noget med at man kan ændre i registreringsdatabasen, men det lyder lidt skræmmende, så det kan jeg måske undgå?

jeg vil gerne have at CapsLock bruges som t i alle programmer og i windows
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2016 - 17:02 #1
Hej og velkommen til.

Har du prøvet at sætte et usb tastatur til og se om det virker rigtigt?

Fandt denne side, som jeg ikke selv har testet:

http://www.thewindowsclub.com/remap-keyboard-keys-windows-sharpkeys
Avatar billede anji Novice
04. februar 2016 - 17:59 #2
Hej og tak for velkomsten :-)

Jeg har ikke noget eksternt tastatur, og jeg ville helst undgå at skulle ud og købe et. Og jeg er så godt som sikker på at det er en hardwarefejl.

Sharpkeys er et af de programmer jeg også har set til formålet. Men for det første vil jeg gerne undgå at installere alt muligt mystisk på min computer, og for det andet skal jeg jo taste t, for at erstatte det, og det kan jeg ikke fordi t-tasten ikke virker. Jeg tvivler nemlig på at det virker, hvis man copy/paster i stedet for at taste.
Avatar billede buddy45 Juniormester
04. februar 2016 - 18:02 #3
Hvis din bærbare har nummer tastatur kan du prøve med Ascii:

Alt+84: T
ALT+116: t

Eller kopiere det fra tegnoversigt (charmap.exe)
Avatar billede anji Novice
04. februar 2016 - 19:07 #4
tak, jeg vil prøve med Ascii, hvis der ikke er anden udvej end at installere Sharpkeys el. lign.

Men jeg venter lige og ser om nogen har et forslag til om det kan klares i registreringsdatabasen eller på anden vis, på en måde som jeg kan klare uden at lave for mange ulykker :-)
Avatar billede xWeezor Juniormester
04. februar 2016 - 19:37 #5
Er du sikker på det ikke er en virus der gør du ikke kan bruge t
Avatar billede anji Novice
04. februar 2016 - 19:52 #6
tak for svar, men jeg er sikker på at det ikke ikke er virus. det er en hardwarefejl.
Avatar billede Wally73 Mester
04. februar 2016 - 23:39 #7
Typisk er dette en fejl i tastatur-enheden og denne kan oftest let skiftes.
Nu er det så ikke en af de store bærbar-producenter, så det skal måske bestilles hjem fra udlandet af.

typisk er det 3-4 skruer der holder tastaturet og der er videoguides på YouTube og de forskellige hjælpe-hjemmesider til hvordan det gøres, så det er ret nemt.

Et eksternt tastatur, som der blev foreslået virker sikkert uden problemer, da den fejl du har formentligt sidder i selve tastaturet på din bærbare og et eksternt tastatur kommer med sin helt egen hardware, så det fejlbehæftede vil slet ikke blive brugt.
Avatar billede anji Novice
05. februar 2016 - 10:35 #8
tak, det kan godt være at jeg til slut vil skifte tastaturet, men jeg vil lige se om jeg kan leve med at ændre på tasterne. Det duer ikke rigtig med et eksternt tastatur, når jeg altid sidder med min pc på skødet :-)