Avatar billede JP9 Juniormester
05. februar 2016 - 12:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kraftig regnemaskine

Hej Eksperter

Jeg har desværre ikke den store forstand på hardware, og har derfor brug for jeres hjælp.

Jeg skal bruge en ny bærbar PC (gerne Lenovo) til primært at arbejde med store regneark (Excel) op til 500.000 linier inkl. flere formler.

Prisen er ikke væsentlig, jeg er mere interesseret i ydelse.

Hvilke specifikationer skal jeg kikke mest på?

Har I nogle bestemte maskiner I kan anbefale.

På forhånd tak for jeres hjælp!
Avatar billede finb Ekspert
05. februar 2016 - 13:10 #1
Skal du evt have en database i stedet ?
Og bruger du array ?
Avatar billede JP9 Juniormester
05. februar 2016 - 13:27 #2
Tak for det gode forslag.

Jeg bruger allerede databaser, men er desværre ikke god til at manipulerer data i databaser.

Ja, jeg bruger jævnligt array formler.
Avatar billede acore Ekspert
05. februar 2016 - 14:22 #3
Du skal primært se på CPU'en. Der findes forskellige benchmark sider som http://www.anandtech.com/ eller http://cpu.userbenchmark.com/. Brug dem til at sammenligne.

Du skal have nok RAM. Uden at kende dine regneark, er det nok ikke en begrænsning i praksis.

Du skal have 64-bit version af Excel (det har du nok allerede).

Vil endelig foreslå en SSD disk.
Avatar billede Wally73 Mester
05. februar 2016 - 23:12 #4
Massere af RAM er vigtigt.
Det kan godt være at du har 10Gb fri og du kun skal gemme 4Gb, men selve arbejdet med dine data kan kræve mere og det er også vigtigt at du har så store sammenhængende områder i rammen fri som muligt, hvilket bedst opnås med meget ram.

Og ja 64bit Windows og Excel er vigtigt, men husk at bruger du plugins og andre addons i Excel, Word, Outlook eller andre Office programmer, så virker de måske ikke med 64bit versionen.
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2016 - 18:12 #5
RAM er godt, og så alligevel: 500.000 rækker med 10 kolonner tal fylder kun cirka 40 Mb i lageret. Selv med formler oveni, så skal det dæleme være stort for at tage fx 1 Gb plads. Så er ikke selv sikker på, at RAM er helt så vigtigt.

Men det må kunne afprøves - åbn et af dine ark og se hvor meget RAM det tager.
Avatar billede JP9 Juniormester
06. februar 2016 - 22:23 #6
Hej Acore og Wally73

Tak for jeres input, højest værdsat

Acore smid et svar du var både først og med gode links, du får point

Tak :-)
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2016 - 22:56 #7
Selv tak
Avatar billede Wally73 Mester
07. februar 2016 - 00:20 #8
Det er ikke nok at åbne et par regneark.
Jeg lavede lige et enkelt ark med 500.000 rækker og 10 kolonner med tal, hvilket tager ca. 160Mb.
I kolonne 11 lavede jeg så en HVIS-formel der sammenlignede kolonne 10 i hver række med den foregående kolonne 10 og så skrev den SANDT eller FALSK som tekst i kolonne 11 alt efter om den var ens eller ej.
Den lille formel tog 60Mb ekstra.

Slettede jeg så kolonne 11, så røg der lige 20Mb mere. Formentligt pga. undo-funktionen.

Det kan altså meget hurtigt løbe op.
Avatar billede JP9 Juniormester
08. februar 2016 - 08:01 #9
Hej Wally73

Jeg er med på dine observationer, hvilket også er det jeg har "kæmpet" på min gl. maskine.
Jeg har blot lidt svært ved at finde ud af hvornår nok er nok!

Tak for din hjælp!
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:09 #10
Ahh, det er jeg med på.
Mit råd er at gå efter en maskine med 8Gb og så sørge for at de er i så få ram-klodser som muligt, således at der stadigvæk er plads til at smide ekstra ram-klodser i maskinen.
Så er det nemlig relativt billigt at opgradere senere.