Avatar billede vvha Praktikant
05. februar 2016 - 18:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Film via stationær computer

Jeg har koblet min stationær computer til tv via et kabel, for at se film. Når jeg åbner HDMI2 så er der et billede af mit skrivebord fra computeren. Og når jeg åbner en film og vil se den, afspilles den ikke på tv (kun computeren), men viser kun mit billede fra skrivebordet på tv'et. Hvad skal jeg stille på?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2016 - 19:08 #1
Hvad sker der hvis du trykker på Windows taste + P
Kan du så vælge at se film på tv?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2016 - 19:27 #2
Er det Windows 10 du har prøv at holde ctrl+windows taste og tryk på højre og venstre piletaster, for at skifte mellem skriveborde
Avatar billede vvha Praktikant
05. februar 2016 - 20:12 #3
Det virker med Windows tasten + p. Det er Windows 10 jeg har, men det andet råd fungerer ikke.
Det eneste jeg mangler er lyden, den er kun på computeren.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. februar 2016 - 21:19 #4
Som default sound output, skal du vælge HDMI.
Avatar billede Wally73 Mester
05. februar 2016 - 22:54 #5
Din afspiller står til at køre overlay.
Dvs. den erstatter en bestemt farve på skærmen med filmen, men dette kan kun ske på den primære skærm, så enten skal du sætte dit TV som primære skærm, hvilket flytter startknap og alt muligt andet til den skærm, eller også skal du finde ud af at deaktivere overlay i din afspiller (evt. i codec'et).
Avatar billede vvha Praktikant
06. februar 2016 - 09:51 #6
Jakobdo: Jeg har valgt at sætte den til på HDMI. Alligevel er der ingen lyd på Tv'et (kun på computeren).
Wally73: Jeg er ked af at skal til at rode med mit TV, findes der ikke en mere simpel måde?
Avatar billede Wally73 Mester
06. februar 2016 - 14:26 #7
Rode med TV'et?
Overlay er en indstilling i afspilleren på computeren.
Primær skærm er en indstilling i Windows' skærmindstillinger.
Avatar billede eurositi Ekspert
08. februar 2016 - 18:01 #8
Det burde absolut være muligt at højreklikke på lyd-ikonet i nederste højre hjørne, vælge
- Afspilningsenheder
... og dernæst højreklikke på "HDMI output" eller navnet på dit TV. - I højreklik-menuen vælger du "Angiv/Benyt som Standardenhed".

Hvis dette ikke virker, er det nok ikke Windows, der er problemet. Tjek dog, at du kan få lyd ud af computeren på andre måder, f.eks. gennem et almindeligt RCA/minijack stereokabel eller dine hovedtelefoner.

Windows+P tastekombinationen bør altid sættes til at dublere skærmen.
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:04 #9
Lyd over HDMI er ikke en standard feature, det er en ekstra feature, som producenterne kan vælge at implementere i deres enheder.
Generelt har Computerne det implementeret i deres HDMI-udgange, men TV'erne har ikke altid og skal da have lyden overført via et ekstra kabel.

Og Windows+P har ingen effekt, hvis du benytter Overlay, hvilket de fleste afspillere gør.
Avatar billede vvha Praktikant
09. februar 2016 - 13:38 #10
Jeg har prøvet at højreklikke på lyd-ikonet, og der kan jeg kun vælge højttalere eller hovedtelefoner. Der er et flueben ved højttalere, og der er ikke andet at vælge mellem, heller ikke HDMI.
Ellers alt andet virker som det skal bortset fra, at der stadig ingen lyd er på tv'et (der er på computeren).
Der er en der har anbefalet mig at bruge min Ipad i stedet for den stationær-computer. Vil I anbefale det i stedet for - og hvad med lyden, kommer den så med over?
Avatar billede Wally73 Mester
09. februar 2016 - 23:55 #11
Hvis TV'et ikke kan modtage lyden over HDMI, så nytter det ikke noget at skifte til en iPad.
Smid heller modellen på dit TV her, så finder en af os en manual og finder ud af hvad der er af muligheder.
Avatar billede vvha Praktikant
10. februar 2016 - 10:52 #12
Mit TV er et Panasonic (Viera) model TH37PX70E
Håber at du finder noget :)
Avatar billede Wally73 Mester
10. februar 2016 - 18:22 #13
Af side 33 i din manual fremgår det at du skal benytte HDMI1-indgangen og lyden skal indstilles via HDMI1 indstillinger i TV'ets opsætningsmenu.
Kan din computer ikke levere et fuldgyldigt HDCP-signal over HDMI-stikket, så skal lyden tilsluttes til Audio-ind for Component og dette skal så sættes under HDMI1 indstillinger i TV'ets opsætningsmenu.
Avatar billede vvha Praktikant
11. februar 2016 - 17:04 #14
Tak for jeres svar, men det virkede ikke.
Nu har jeg fundet ud af, at der ikke kan komme lyd ud, da der er en adapter mellem kablet og computeren. Nu skal så jeg prøve et andet system, og vil lige afvente om det virker, så vender jeg tilbage.
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 01:50 #15
Hvis din adapter gør det, så siger din manual at du skal tilslutte HDMI-kablet til HDMI1 på TV'et og så skal lyden føres over via de to phono-stik under Component-indgangen, hvilket så skal vælges på TV'ets opsætningsmenu under HDMI1 indstillinger.
Kablet du skal bruge er formentligt et billigt mini-jack til stereo-phono, som typisk smides i hovedtelefon udgangen på computeren, hvis der ikke er andre udgange tilgængelige.
Avatar billede vvha Praktikant
03. april 2016 - 10:07 #16
Jeg har fundet en løsning på problemet. På det kabel fra computeren over til tv, vil der aldrig komme lyd, kun billeder. Jeg har derfor prøvet mig frem med forskellige løsninger og kommet til det nemme resultat, at jeg blot skal have et kabel (ikke trådløst) fra min Ipad - og det virkede ved første forsøg. Så nemmere kan det ikke være.