Avatar billede rhl2401 Mester
06. februar 2016 - 10:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bare flytte min gamle harddisk?

Jeg har lige fået ny computer. Der sidder en harddisk i men vil gerne have min gamle over i den hvor der ligger windows 10 og alle mine filer på. (Det er en SSD harddisk hvis dette betyder noget). Kan jeg bare skifte harddisken ud eller skal jeg gøre noget først.

Jeg har prøvet bare at skifte dem ud, men pc'en vil ikke starte fra min gamle harddisk...
Avatar billede poko1 Ekspert
06. februar 2016 - 11:00 #1
I et sådant tilfælde ville jeg installere en ny Windows 10 på den gamle Harddisk og flytte mine filer fra Windows old til den nye installation. Dog skal du gen installere  en del af dine Programmer Word OSV.OSV.
Hent og lav dig et Bootbar Medie
http://web.gratisupload.dk/f/8uyy5c73ji/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2016 - 11:07 #2
Har du købt en pc hvor der fra start af ikke er et system på?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. februar 2016 - 12:12 #3
problemet ligger i, at drivere til bla grafik og motherboard ligger i den windows som du flytter. Hvis du er meget heldig, så kan den startes i fejlsikret tilstand, og derfra kan du (hvis du har hentet drivere til fx usb-stick fra den nye pc's hjemmeside) så indlæse de drivere, du nu skal bruge.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2016 - 12:57 #4
Som jeg læser det, er der ikke W10 på den nye HDD, købt med computeren.
Jeg vil mene, at hvis du opgradere den nye HDD, vil det blive registreret i bios, at du må køre W10.
Derefter skulle du kunne sætte den SSD disk i i stedet.
Avatar billede Wally73 Mester
06. februar 2016 - 14:39 #5
Claes57 beskriver problemet korrekt.

Din gamle computer har f.eks. et MSI bundkort og der er så installeret drivere til dette specifikke bundkort, så Windows ved hvordan der skal kommunikeres med chips'ne derpå.
Nu flytter du så harddisken med Windows over i en anden maskine, som har et andet bundkort, hvilket betyder at driverne ikke er rigtige.

En driver er som en tolk.
Dit gamle bundkort snakker måske fransk og dit Windows snakker engelsk, hvorved driveren er en specialiseret tolk til at oversætte mellem fransk og engelsk.
Dit nye bundkort snakker i stedet for japansk, så når tolken oversætter til fransk, så skaber det problemer.

Fejlsikret tilstand er så når man prøver at smide tolken væk og prøver kun at snakke engelsk, men japansktalende er bestemt ikke gode til det og det bliver ikke optimalt og måske kommer det slet ikke til at virke.

På bundkortet sidder der er en masse hardware-enheder og en af disse er harddisk-controlleren og når den også bliver berørt af disse oversættelsesproblemer, så bliver det svært at få læst filer og startet Windows op, så derfor regn med en reinstallation i stedet for.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2016 - 15:11 #6
Ja det er da rigtigt, at hvis den SSD disk kører MBR men computeren køer med GPT, skal man i bios disable den øverste - med 3 bogstaver og dermed hurtig start.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2016 - 18:00 #7
Måske vi skulle få lidt feedback fra spørger før vi gætter videre?
Er computeren købt uden et system, skal der sandsynligvis købes en licens for at få det til at virke
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2016 - 11:23 #8
Jeg dropper overvågning af spørgsmålet :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2016 - 17:36 #9
Får vi noget tilbagemelding fra spørger??
Avatar billede rhl2401 Mester
18. februar 2016 - 20:34 #10
Hej allesammen. Jeg har været på ferie og har derfor ikke haft adgang til internettet... Men mange tak for jeres svar. Hvis i stadig gider hjælpe mig, vil jeg prøve at svare på jeres spørgsmål her:
1. På den harddisk der sad i PC'en fra starten, er der Win 7 på. På den gamle var der også en harddisk der hørte med til dén Pc fra starten. (På den var der også Win 7)Dengang købte jeg på nummer 2 harddisk og lagde Win 10 på og de to kørte helt perfekt sammen.

-Og nej der var styresystem på denne Pc da jeg købte den, nemlig Win 7.

Fejlsikret tilstand virker heller ikke...

2. Det der er problemet med bare at installere Win 10 på den gamle, er at jeg gerne vil have begge dele og dermed sletter en Win 10 installation på den gamle vel også Win 7.

Kan jeg så bare installere en driver på min Pc og så virker det?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2016 - 10:56 #11
Altså hvis du prøver at sætte din gamle Harddis over i den nye Pc.? Så glem det det lykkes måske??? i 1 ud af 500 tilfælde!
Desuden er der den store og næsten sikre forskel,at den nye kører med UEFI i stedet for den gammeldags BIOS opsætning.
Avatar billede rhl2401 Mester
27. februar 2016 - 18:29 #12
Ok tak. Nu har jeg formateret den og installeret windows 10 igen... Smid gerne et svar til point :)
Avatar billede rhl2401 Mester
25. marts 2016 - 18:50 #13
Lukker hermed da der ikke kommer flere svar...