Avatar billede riefart Seniormester
07. februar 2016 - 21:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Email-server der ikke understøtter utf8.

Jeg har en kunde som bruger windowsmail- og det gør andre af hendes brugere i hendes webshop sikkert også. Når hun modtager mails fra sin shop som har utf8 som tegnsæt ser hendes mails sådan ud:
Content-type: text/html; charset=UTF-8
From: kundens hjemmeside <info@hjemmeside.dk>
Message-Id: <20160205082738.AD4B4E6AABA@serverx.domaindirect.dk>
Date: Fri,  5 Feb 2016 09:27:38 +0100 (CET)

Ordrenr 139 / ordredato: 05.02-2016 <br />Bestilling afgivet af:<br /><div style=>riefart</div><div>torben</div><div style=> Att. torben</div><div>vejnavn 33</div><div>3730   nexø</div><div>kontakt@kunden.dk</div><div>Tlf. 11111111</div> <table class='tabel'><tr style='font-weight:bold;'><td width='30%'>Produkt</td><td width='10%'>Produktnr.</td><td width='10%'>Antal</td>
....osv.

Når hun ser den på eks. Iphone er der ingen problemer.

Jeg bruger følgende php mailscript:
$modtager="info@kundens_domæne.dk";
            $overskrift="Bestilling fra webshoppen.";
            $indhold="$del0 $del1 $del2 $del3 $del4 $del5";
            $header ="MIME-Version: 1.0\r\n";
            $header .="Content-type: text/html; charset=UTF-8\r\n";
            $header .="From: kundens webshop <info@hjemmeside.dk>";
            $sent=mail($modtager, $overskrift, $indhold, $header);

Hvad kan jeg gøre, for at sikre, at uanset om mailserveren er indstillet til utf8 eller et andet tegssæt, vises mailen koorekt?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. februar 2016 - 21:19 #1
hvad med at lave en base64 encoding
http://php.net/manual/en/function.base64-encode.php

kig på functionen mail_utf8
olebole's vertion http://www.eksperten.dk/spm/961816#reply_7937170
den på php.net http://php.net/manual/en/function.mail.php#108669
Avatar billede riefart Seniormester
07. februar 2016 - 21:37 #2
Hvordan skal jeg konkret ændre min funktion. Kan du hjælpe her?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. februar 2016 - 21:40 #3
Jeg ville nok "bare" hente swiftmailer eller phpmailer.
Så skal du ikke "selv" rode med alle mulige headers og lign.
Avatar billede riefart Seniormester
07. februar 2016 - 22:09 #4
Kan du hjælpe mig videre jakobdo. Hvad er den enkleste løsning, og hvordan kommer jeg igang?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. februar 2016 - 22:15 #5
Kig her:
http://swiftmailer.org/docs/messages.html
http://swiftmailer.org/docs/sending.html

Hvad jeg umiddelbart kan læse, så kører swiftmailer default utf-8.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. februar 2016 - 10:16 #6
>Hvordan skal jeg konkret ændre min funktion. Kan du hjælpe her?
dette:

$modtager="info@kundens_domæne.dk";
$overskrift="Bestilling fra webshoppen.";
$indhold="$del0 $del1 $del2 $del3 $del4 $del5";
$header ="MIME-Version: 1.0\r\n";
$header .="Content-type: text/html; charset=UTF-8\r\n";
$header .="From: kundens webshop <info@hjemmeside.dk>";
$sent=mail($modtager, $overskrift, $indhold, $header);

skiftes ud med dette

require_once("mail_utf8.php");
$modtager="info@kundens_domæne.dk";
$overskrift="Bestilling fra webshoppen.";
$indhold="$del0 $del1 $del2 $del3 $del4 $del5";
$fra = "kundens webshop <info@hjemmeside.dk>";
$sent=mail_utf8($modtager, $overskrift, $indhold, $fra);

kopieret fra http://www.eksperten.dk/spm/961816#reply_7937170
mail_utf8.php

function escapeAddr($addr) {
    $check = preg_match('/(.*)<(.*)>/', $addr, $a);
    if ($check) $addr = '=?UTF-8?B?'.base64_encode($a[1]).'?= <'.$a[2].'>';
    return $addr;
}
function mail_utf8($to, $subject='Intet emne', $message='', $from='', $cc='', $bcc='', $type='plain') {
    $from = escapeAddr($from);
    $header = 'From: '.$from.PHP_EOL
            . 'Return-Path: '.$from.PHP_EOL
            . 'Reply-To: '.$from.PHP_EOL
            . 'MIME-Version: 1.0'.PHP_EOL
            . 'Content-type: text/'.$type.'; charset=UTF-8'.PHP_EOL
            . 'X-Mailer: PHP/'.phpversion().PHP_EOL
            . 'Content-Transfer-Encoding: 8bit'.PHP_EOL;
    if ($cc!='') $header .= 'Cc: '.escapeAddr($cc).PHP_EOL;
    if ($bcc!='') $header .= 'Bcc: '.escapeAddr($bcc).PHP_EOL;
    $header .= PHP_EOL;
    return mail($to, '=?UTF-8?B?'.base64_encode($subject).'?=', $message, $header);
}

>Så skal du ikke "selv" rode med alle mulige headers og lign.
det skal du heller ikke med de 2 mail_utf8 functioner jeg linkede til.
Avatar billede riefart Seniormester
08. februar 2016 - 19:58 #7
Bare lige kort fra SpørgeJørgen her...er $addr modtagerens email?
I $header er $from vel angivet som hjemmesideejers navn/email, hvis mail er sendt af kunde fra hjemmesiden skal $from i Reply-to, så ikke erstattes med kundens navn/email?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
08. februar 2016 - 20:36 #8
>er $addr modtagerens email?
function escapeAddr($addr) er en hjælpe function, der anvendes af mail_utf8, den encoder de problematiske fornavn efternavn i en mail addresse,
feks Åge Æske Sørensen <aage_aeske_sorensen@test.dk>

det bruges på flere felter, derfor er det lavet som en lille function

>$from i Reply-to, så ikke erstattes med kundens navn/email?
skal selvføgelig være den der afsender mailen dvs $from

men prøv coden af og se om det virker for dig
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2016 - 01:53 #9
Hvorfor bruge Base64 til header vaerdier?

(quoted printable synes noget mere oplagt)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2016 - 01:54 #10
Og hvad trigger problemet?

Brug af danske tegn i header?

Brug af danske tegn i body?

Angivelse af UTF-8 i content type?

Angivelse af UTF-8 i content type uden content encoding 8bit?
Avatar billede riefart Seniormester
09. februar 2016 - 21:17 #11
Ronols: det virker fint. Tak for hjælpen. Læg et svar.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. februar 2016 - 21:28 #12
får du her