Avatar billede master20025 Nybegynder
08. februar 2016 - 02:43 Der er 9 kommentarer

lyd fra tv til pcer

hej jeg har lige et spørgsmål, som kort og godt går ud på om jeg kan får lyden fra mit tv ud via min pcer, g ud genmen mine Studio monitor som er koblet til min pcer. grunden til at jeg godt vil have den vej ud er er jeg har et super godt lydsystem på min pcer, som jeg tvivler meget på at jeg kan får fra en hifi forstærke ud at jeg skal op at give 10-15 tusinde. derud over vil jeg godt undgå at klister helle min stue til med højtaller synders det er nok med de 5 jeg har lige nu heh :)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2016 - 11:33 #1
mange nyere tv har en optisk lyd-udgang, og så bruger du fx en https://www.av-cables.dk/coaxial-digital-converter/digital-converter-til-analog-phono.html til at konvertere det til analog signal, som du kan sende ind i pc's lydindgang.
Så se efter på tv's bagside, om der er en optisk udgang først - eller hvad der ellers er af stik-muligheder.
Avatar billede Wally73 Mester
08. februar 2016 - 20:19 #2
Har dit TV ikke en lyd-udgang eller måske endda en gammel SCART-udgang?
Skriv evt. modellen på dit TV, så kan vi bedre finde information om det.
Avatar billede master20025 Nybegynder
09. februar 2016 - 02:34 #3
åh ja modelllen glemt jeg i farten det er TX-L50b6e men det har et optisk lyd-ud gang så prøve med en konvertere :D
Avatar billede Wally73 Mester
09. februar 2016 - 03:32 #4
Prøvede at finde en enhed, der kunne trække et surround-signal ud, men det ser ikke ud til lige at være til at finde.
Den konverter, Claes57 linker til, er kun til at få stereo ud af og så er 5 højttalere lidt ligegyldigt. :(
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2016 - 09:16 #5
5.1 surround findes - men så er det åbenbart importvare
http://www.amazon.com/Aizbo-Audio-Digital-Decoder-Converter/dp/B00XOZDMB2
omregnet er prisen lige over 250kr, så der kommer nok told oveni.
Avatar billede Wally73 Mester
09. februar 2016 - 23:51 #6
Du er ret god til at finde de produkter på amazon, Claes57! :)

Her er samme produkt på den engelske.
http://www.amazon.co.uk/Aizbo-Audio-Digital-Decoder-Converter/dp/B00Y47T0I8/ref=sr_1_34?ie=UTF8&qid=1455058137&sr=8-34&keywords=aizbo
Avatar billede master20025 Nybegynder
10. februar 2016 - 01:26 #7
øhh den der converter fra amezon der skal man kobler eller sine højtaler ned i den, sådan som jeg ser det går ikke da jeg så bare flytter dem fra min pcer så er jeg jo lige vidt :)min plan er at alt lyden fra tvet skal går fra min pcer og op til mit focusrite lydkort og så den vej ud igenmen mine højtaller for at op nå den høj lyd kvalitet som jeg har. om det kommer i surround er lidt minder vigtit men fedt hvis man kan, men nu skal jeg jo heller ikke stille for stor krav hehe

grunden til jeg har 5 højtaller som så er studionmonitor er at jeg brunge dem til musik.en sub to front to bag som jeg kan kobler til og fra som det passer mig.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. februar 2016 - 05:49 #8
Den tilsluttes lydkort, da lyden ikke forstærkes. Den splitter bare lyden op i 5.1 kanaler. Eller 2.1. Og du skal så have et stik, der passer til indgange på lydkort i den anden ende hvis det er muligt.
Jeg tror selv på, at alm stereo er ligetil mht stik.
Avatar billede Wally73 Mester
10. februar 2016 - 17:58 #9
Jeg antog at når du nu havde et godt højttaler-system med 5 højttalere at det så var et ordentligt justeret og derfor ville du nok også gerne have et 5.1-surround signal ind.

Hvis du kun ønsker at benytte et stereo-signal, så er den første audio konverter fin nok, men hvis dine højttalere ikke er justeret i forhold til hinanden, så ødelægger du lyden ved at sende signalet ud til mere end to højttalere.